عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
مجموعه تحلیل های دینی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی رمضان با عنوان «رمضان؛ منظری اجتماعی» به همت دفتر رصد فرهنگ و اجتماع پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
عقیق:مجموعه تحلیل‌‌هایی است درباره ابعاد دینی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی رمضان با عنوان «رمضان؛ منظری اجتماعی» از سوی دفتر رصد فرهنگ و اجتماع پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و در قالب گزارش فرهنگی منتشر شده است.

به استناد این گزارش، تاكنون به رمضان، به مثابه پدیده‌ای اجتماعی، كمتر پرداخته شده و از این‌رو، در ادبیات علوم اجتماعی و علوم انسانی ایران، نوعی فقر در تحلیل اجتماعی رمضان احساس می‌شود. این گزارش تاكید می‌كند برای فهم درست پدیده اجتماعی رمضان و آگاهی از تحولات و تطورات آن در طول زمان و سود‌بردن از ظرفیت‌های شفابخش آن باید با اندیشه و بازاندیشی به پدیدة ‌دامن‌گستر و چند‌بعدی رمضان پرداخت.

تحلیل‌هایی كه در این گزارش با هدف استفاده هرچه بیشتر از نعمت رمضان در خدمت به ساخت جامعه‌ای اخلاقی‌تر، عادلانه‌تر و بانشاط‌تر تدوین شده به این شرح است: «رمضان؛ عید همگانی؛ نگاهی مقایسه‌ای به رمضان عربی و رمضان ایرانی»، «رمضان، نعمت اجتماعی و سازوكارهای طرد»، «ارتقای روزه‌داری از عبادت فردی به مناسك اجتماعی»، «رمضان و سیاستگذاری مكان دینی؛ ‌ تجربه‌ رمضان در مصلای تهران»، ‌ «ظرفیت‌های مغفول عید فطر در ایران»، «ماه رمضان و امكان تقویت حوزه عمومی در شهر» و ‌ «رمضانِ خودسازی و تهدید تن‌آسایی».

این گزارش كه تلاشی است آغازین برای فهم ابعاد اجتماعی رمضان، سعی دارد با برداشتن گام‌های اولیه برای نگاهی انگاره‌محور و دقیق به مناسك دینی و مذهبی، ‌ ضمن ایفای نقش تحذیرِ خطرها و آسیب‌ها، ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی این مناسك را با هدف كاستن از دردهای اساسی جامعه ایران در بلند مدت روشن‌تر كند.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین