عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
معرفی کتاب؛
کتاب «جرعه ای از صهبای حج» که گزیده ای از مباحث گسترده کتاب «صهبای حج» آیت الله جوادی آملی است می تواند توشه مفید و ارزشمندی برای زائرین حرم امن الهی و دیگر علاقمندان به مباحث معرفتی حج باشد.

عقیق:طنین اذان ابراهیمی در سراپرده عالم انسانی: وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ (سوره حج، آیه ۲۷)، نفوس مستعدّ کمال را واله و حیران خود کرده است. این فراخوان، مؤمنان را با شوق لقاءْ به حجاز عشق و میقات می‌کشاند، با احرام به حرم الهی و بلد امن مکّه می‌برد، به زمزم و صفا می‌رساند، در عرفان عرفات مستغرق می‌کند، در شب روشن مشعرْ لوع بدون غروب خورشید حق را می‌نمایاند، به مُنای عشق می‌کشاند و در مسلخ آرزوها دوستی غیر او را ذبح می‌کند و شیطان و نفس سرکش انسانی را رمی می‌کند و آنگاه که حج‌گزار را خالص کرد او را واصل می‌کند و به درون کعبه می‌خواند تا خدای تعالی خود به کعبه دل او درآید؛ که «القلب حرم الله» و سرانجام او را به محضر احبابْ بار می‌دهد ونهال محبت و مودّت اهل‌بیت نبوت(ع) را در جان او غرس می‌کند.

لذا همزمان با آغاز ایام تشرف حجاج به بیت الله الحرام بر آن شدیم تا به معرفی کتاب «جرعه ای از صهبای حج» تألیف آیت الله جوادی آملی بپردازیم تا از این رهگذر زمینه آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان با این کتاب ارزشمند فراهم آید.

برای شناخت اذان و حج ابراهیمی و آشنا شدن با حقایق و اسرار و حکمت‌های فراوان حج، آثار، گفتار و نوشتار آیةالله جوادی آملی درباره حج و زیارت، در کتابی با عنوان «صهبای حج» تدوین و به مشتاقان معارف عرضه گردیده است.

بخش نخست از بخش‌های چهارگانه این کتاب، با عنوان «ابعاد حج» عهده‌دار تبیین جایگاه، اهمیت و نظام حج در اسلام است. مباحث کلی این بخش، بر دیگر مباحث کتاب پرتو افکن است. از این‌رو، در بخش‌های دیگر، گاه مصادیقی از این مباحثْ ارائه می‌شود. بخش‌های دوم و سوم با عناوین «اماکن حج» و «مناسک حج»، برخی از معارف و اسرار و ویژگی‌های اماکن و مناسک حج و نیز شرایط، اوصاف و مراتب حج‌گزاران و زائران را بیان می‌کند. بخش چهارم نیز با عنوان «زیارت» به بیان معارفی درباره زیارت اختصاص داده شده است.

کتاب جرعه ای از صهبای حج که گزیده ای از مباحث گسترده کتاب «صهبای حج» آیت الله جوادی آملی است می تواند توشه مفید و ارزشمندی برای زائرین حرم امن الهی و دیگر علاقمندان به مباحث معرفتی حج باشد.

این مجموعه گرانبهاء توسط حجت‌الإسلام آقای حسن واعظی محمدی تحقیق و تنظیم و ویرایش و توسط مرکز بین المللی نشر اسراء منتشر شده است.

علاقمندان به اثر فوق می توانند با شماره دفترتهران ۰۲۱۸۸۸۹۸۸۷۱ و شهرستانها ۵۷-۰۲۵۳۷۷۶۵۳۵۶ و یا با مراجعه به سایتwww.nashresra.ir آن را تهیه نمایند.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین