عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۵۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
امام رضا(ع) در پاسخ فردی که او را بهترین فرد روی زمین خوانده بود، فرمود: ارجمندترین مردم نزد خدا افراد با تقوا هستند، با این حساب مقام امام رضا(ع) و پدران معصوم او نه به دلیل رابطه خونی که به دلیل تقوا است.

عقیق:برنامه جشن میلاد امام رضا(ع) در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد، در این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید بهمن‌پور کارشناس دینی در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تبریک میلاد خجسته حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با یادآوری حدیث ثقلین و اینکه اهل بیت و قرآن از هم جدا ناشدنی هستند، اظهار داشت: اهل بیت(ع) در زمان خود محجور بودند و قدرشان شناخته نشد، همان گونه که خود پیامبر نیز مجبور به هجرت شد.

وی با اشاره به ائمه‌ای که قبورشان در مدینه قرار دارد، گفت: قدرناشناسی تا جایی است که حتی اجازه زیارت قبور آن‌ها نیز داده نمی‌شود.

 

 

بهمن‌پور بیان داشت: با این حال ائمه در سرزمین‌های دیگر اسلامی و از جمله امام رضا(ع) در ایران از احترام خاصی برخوردار بوده و ما مفتخر هستیم که قدر آن‌ها را می‌شناسیم و امیدواریم که در عمل نیز از آن‌ها تبعیت کنیم.

وی ادامه داد: وقتی در 26 شوال سال 148 هجری قمری امام جعفر صادق(ع) از دنیا رفت، با فاصله کمی بیشتر از دو هفته نوه ایشان امام رضا(ع) به دنیا آمد، ایشان در سن 35 سالگی به امامت رسید و از آن زمان تا پایان عمر مبارکش 20 سال بود، 10 سال اول آن مصادف بود با خلافت هارون الرشید، 5 سال همزمان با خلافت امین و 5 سال آخر همزمان با خلافت مأمون بود که سرانجام با حیله او به شهادت رسید، دوران امام موسی کاظم(ع) دوران تحکیم قدرت بنی عباس بود و به اهل بیت بسیار سخت گذشت. دوران امام رضا(ع) نیز دوران سختی بود؛ هم از طرف دوست و هم از طرف دشمن.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: مأمون در سال 200 هجری امام را به مرو دعوت کرد و در سال 201 ایشان را به ولایت‌عهدی برگزید، مأمون یکی از زیرک‌ترین خلفای عباسی بود و با همین زیرکی سعی کرد میان علویان اختلاف بیندازد که تا حدی نیز موفق شد، از سوی دیگر علویان نیز در زمان مامون متفرق بودند.

 

 

وی با اشاره به زید یکی از برادران امام رضا(ع) که قیام و بصره را تصرف کرد و پس از شکست و دستگیری، مأمون او را به خاطر امام رضا بخشید، با بیان حدیث معروف «سلسلة الذهب» امام رضا(ع) گفت: این حدیث را اسحاق ابن راهوِیه از محدثین اهل سنت نقل کرده است، اسحاق ابن راهویه استاد محمد بخاری صاحب صحیح بخاری یکی از محدثان برجسته و شاید مهم‌ترین محدث اهل سنت است که در جریان روایت حدیث گفته شده که 400 نفر از علمای نیشابور که آن زمان بزرگترین شهر خراسان و مرکز علم و فرهنگ و حدیث بود، در حضور امام رضا که دیگر نه فقط امام شیعیان که حالا به حساب اهل سنت نیز جانشین خلیفه بود جمع شده و از ایشان خواستند که حدیثی نقل کند.

بهمن‌پور ابراز داشت: امام رضا(ع) در این جلسه حدیث معروفی از پیامبر(ص) را نقل کرد «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی»، این حدیث در آن زمان نیز حدیث معروفی بود، اما محدثان آن را با سلسله سند دیگری نقل می‌کردند، نکته روایت امام رضا این بود که آن را با استناد به سلسله راویان معصوم یعنی پدران خود نقل کرده است و به همین جهت سلسلة الذهب یا سلسله طلایی نامیده شد.

وی سپس ادامه این حدیث را مورد توجه قرار داد و گفت: امام رضا پس از نقل حدیث و پس از اینکه راویان دیگر قلم و دوات‌ها را داشتند جمع می‌کردند فرمود: «بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها»، این سخن نشانه‌ای از جدا ناشدنی بودن کتاب و عترت است و نشان می‌دهد که برای نجات از عذاب آخرت علاوه بر به زبان آوردن اسلام باید به عمل صالح که نتیجه پیروی از معصومین است نیز آراسته باشد.

 

 

این کارشناس دینی تصریح کرد: امام رضا(ع) در پاسخ فردی که او را بهترین فرد روی زمین خوانده بود، فرمود: ارجمندترین مردم نزد خدا افراد با تقوا هستند، با این حساب مقام امام رضا و پدران معصوم او نه به دلیل رابطه خونی که به دلیل تقوا است.

وی سپس به اهمیت تواضع در اخلاق اسلامی اشاره کرد و گفت: برای همین است که در قرآن سفارش شده که انسان باید به منشأ خلقت خود بیندیشد، به اینکه قبل از تولد هیچ نبوده و هیچ چیزی با خودش به این دنیا نیاورده است، به گفته وی اینگونه تعمق و تفکر در منشأ خلقت باعث تواضع آدمی می‌شود.

بهمن‌پور در پایان سخنان خود حدیث دیگری از امام رضا(ع) از کتاب تحف العقول را قرائت کرد و بیان داشت: در این حدیث امام رضا(ع) 10 شرطی را که با آن‌ها عقل مرد مسلمان کامل می‌شود، توضیح می‌دهد،‌ عقل مرد تمام نمی‌شود مگر اینکه 10 شرط در او حاضر شود، این 10 شرط عبارتند از: امید خیر از طرف او باشد، از شر او در امان باشند؛ خوبی کم دیگران را زیاد نشان دهد، خوبی زیاد خود را کم، هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود و در تمام عمر از کسب علم خسته نشود، فقر در راه خدا را به ثروت ترجیح دهد و ذلت در راه خدا را به عزّت از طرف دشمن و گمنامی برای او از شهرت دوست داشتنی‌تر باشد.

 

 

وی ادامه داد: سپس امام فرمود: دهمی و تو چه می‌دانی از دهمی و این نشانه اهمیت شرط دهم است، شرط دهم این است که هر کسی را که دید بگوید او بهتر از من است، سپس امام توضیح می‌دهند که مردم دو گونه هستند یا در ظاهر بهتر از ما هستند یا بدتر، اما اگر به ظاهر بدتر از ما بودند، بگویند این ظاهر اوست و حتماً باطن او از باطن ما بهتر است و ای بسا ما در باطن بدی‌هایی داشته باشیم که او نداشته باشد.

 

 

بر اساس این گزارش، در این مراسم سیدجعفر موسوی اشعاری در مدح آن حضرت قرائت کرد و مولودی‌خوانی پایانی این برنامه نیز توسط سیدجلال معصومی اجرا شد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین