عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۰۳۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
روایت است که درباره هزینه کردن در خانواده از امام رضا (ع) سوال شد، امام (ع) فرمودند: «راه میانه راهی است در میان دو روش ناپسند!»
عقیق:سبک زندگی رضوی سرشار است از آموزه های کاربردی برای اصلاح سبک زندگی و احیای نشاط در کالبد بی روح آن؛ از این رو و به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت برخی از آموزه های ایشان در این باره مرور می شود:

 معیار هزینه کردن در خانواده
روایت است که درباره هزینه کردن در خانواده از امام رضا (ع) سوال شد، امام (ع) فرمودند: «راه میانه راهی است در میان دو روش ناپسند!»
راوی پرسید: فدایت شوم! من آن دو روش ناپسند را نمی دانم، منظورتان چیست؟
حضرت (ع) فرمودند: «آری، می دانم. خدا تو را رحمت کند! آیا نمی دانی که خداوند از اسرافکاران و سختگیری، بیزاری جسته و فرموده است: «آنان که انفاق می کنند، نه اسراف می ورزند و نه تنگ می گیرند؛ بلکه راهی میانه در پیش می گیرند» یعنی نه افراط نه تفریط»

ثروت اندوزی
امام رضا (ع) می فرمایند: «ثروت انباشته نمی شود مگر به سبب پنج چیز: بخل شدید، آرزوی طولانی، حرص زیاد، قطع رحم و ترجیح دادن دنیا بر آخرت.»

معیار شرافت و برتری
نقل است روزی یاران گرد امام رضا (ع) نشسته بودند. سخن از موسی بن جعفر (ع) شد. عبادت های ایشان زیانزد خاص و عام بود. یکی از حاضران رو به امام رضا (ع) کرد و گفت: به خدا سوگند! در زمین از لحاظ پدری، احدی از تو شریف تر نیست.
امام (ع) راز بزرگی اجدادشان را به زیبایی بیان کردند و فرمودند: «تقوا این شرف را به آنان داد و اطاعت خداوند نیز ایشان را بدان بهره مند گردانید.»
یکی از دوستان نیز فرصت را مغتنم شمرد و از خود امام (ع) به بزرگی یاد کرد و در پایان نیز در حالی که با احساسات تمام سخن می گفت: به امام (ع) عرض کرد: یابن رسول الله (ص)! شما از نسل پیامبر (ص) هستید و به خدا سوگند شما بهترین مردمان هستید. و این حرف دل همه حاضران بود.
امام (ع) در کمال فروتنی فرمودند: «ای مرد! غصه نخور. چرا غصه می خوری؟ بهتر از من کسی است که تقوایش به خداوند متعال بیشتر و اطاعتش افزون تر باشد. به خدا قسم این آیه قرآن منسوخ نشده است که خداوند متعال فرمود: «إِنَّا جَعَلْناکُمْ خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى وَ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم؛ ما شما را قبائل مختلف قرار دادیم تا به آن نام ها شناخته شوید همانا گرامی ترین شما نزد خداوند، متقی ترین و پرهیزکارترین شما است.»

پرهیز از تکرار اشتباه گذشتگان
یکی از کارکنان امام رضا (ع) نانخور زیادی داشت و در خانه ای بسیار کوچک زندگی می کرد. امام (ع) وقتی از این موضوع آگاه شدند خانه ای برای وی خریدند و به او فرمودند: «از آنجا که منزل شما کوچک است، بروید در فلان منزل و آنجا ساکن شوید.»
مرد خوشحال شده بود ولی نمی خواست به منزل جدید برود. پس به امام (ع) عرض کرد: از شما متشکرم؛ ولی من در همین خانه می مانم؛ زیرا پدرم هم با اینکه وضع مالی اش خوب بود تا وقتی زنده بود در همین خانه به سختی زندگی کرد!
امام رضا (ع) که گویی از این دلیل نابخردانه ناراحت شده بودند به او فرمودند: «اگر پدرت نادان بوده آیا تو هم باید مانند او باشی؟!»

مزد کارگر
امام رضا (ع) می فرمایند: «بدان کسی را که بدون قرارداد (و یا توافقی) برای تو کاری انجام دهد. و مزدش را سه برابر مزد معمولی اش هم بدهی، باز خیال می کند که از مزدش کم گذاشته ای. ولی اگر قراردادی با او داشتی و همان مزدش را هم به او بدهی تو را سپاس می گوید برای آن وفای به قرارداد (و اگر به اندازه یک دانه بر آن) مزد بیفزایی آن را (لطفی) از تو می داند و چنین می پندارد که تو بر (مزد) او افزوده ای.»

پی نوشت ها:
 اصول کافی
خصال
عیون اخبارالرضا (ع)
زندگی به سبک خورشید
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین