عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۹
امام جمعه جهرم در سفري به كربلاي معلي گفت: آداب متعددي براي زيارت عتبات عاليات ذكر شده و كتاب «مفاتيح‌الجنان» شيخ عباس قمي، عالمانه‌ترين نسخه‌اي است كه به ما آداب زيارت‌ را مي‌آموزد.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمين لطف‌الله دژكام، امام جمعه جهرم كه همراه با سه كاروان دانشجويي اين شهر به عتبات عاليات سفر كرده است، افزود: بي‌توجهي به بعضي از نكات، مي‌تواند حال زائر را از بين ببرد و توجه او را به دنيا معطوف كند. بنابراين بايد كارهايي انجام بدهيم كه توجه ما را به مزور (كسي كه به زيارتش آمده‌ايم) جلب كند.
وي با بيان اين كه غسل كردن و طهارت داشتن از بديهيات يك زيارت خوب و روحبخش است، ادامه داد: اگر زائر بتواند به فقرايي كه در كنار مرقد شريف اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‌السلام حضور دارند، رسيدگي كند، بسيار خوب است. چرا كه مردم اينجا در شرايط جنگي كشورشان، بسيار در سختي و مضيقه هستند.
امام جمعه جهرم تأكيد كرد: هر قدر يك زائر بتواند به مساكين اطراف حرم اميرمومنان علي عليه‌السلام و فرزندان معصومش رسيدگي كند، به توجه او در هنگام زيارت اضافه مي‌شود. حتي مرحوم محدث قمي در زيارت مدينه منوره آورده است كه اگر كسي به فقراي مسلمان رسيدگي كند، زيارت مقبول‌تري خواهد داشت. در حالي كه محرومان و فقراي مدينه، اغلب با ما هم‌مذهب نيستند، اما مساكين عتبات، شيعه اميرالمومنين عليه‌السلام هستند و زيبنده نيست برادر مسلمان و شيعه ما در سختي و عسرت زندگي كند.
حجت‌الاسلام دژكام با بيان اين كه رسيدگي به فقرا بايد جزيي از برنامه زيارت ما باشد، گفت: اين كار، شكرانه نعمت امنيت در جمهوري اسلامي با وجود محاصره اقتصادي و تحريم‌هاي ظالمانه مردم مسلمان ماست.
وي با اشاره به ناكارآمد بودن فشار و محاصره اقتصادي بر عليه ملت انقلابي ايران اظهار داشت: آن‌ها فهميدند كه با اين حربه هم نمي‌توانند كشور ما را شكست بدهند. كمك كردن به مساكين شيعه در اطراف حرم‌ها، علاوه بر اين كه دستگيري از افتادگان و ناتوانان مسلمان است، مي‌تواند درسي به آنان باشد كه در اوج محاصره، تسليم دشمن نشوند.
امام جمعه جهرم گفت: يكي ديگر از آداب زيارت كه موجب توفيق انسان مي‌شود، سلام كردن به خدمتگزاران زائران در حرم‌هاست. حتي وقتي يك زائر به سيطره تفتيش وارد مي‌شود، اگر به مأمور بازرسي سلام كند، او احساس مي‌كند كه زائر امام معصوم، خدمت او را مي‌بيند. به جز آن‌ها، خوب است كه يك زائر پس از اقامه نمازهاي جماعت با ساير مسلماناني كه در صفوف نماز حضور دارند، سلام و آرزوي قبولي عبادت كند. چنين رفتاري موجب انس بيش‌تر ملت‌ها و باعث توفيق بيش‌تر ما در زيارت مي‌شود.
حجت‌الاسلام لطف‌الله دژكام در پايان و در پاسخ به سئوالي درباره بهترين نسخه دعا و آداب زيارت را در كجا بايد جست‌وجو كرد، اظهار داشت: «مفاتيح‌الجنان» شيخ عباس قمي، عالمانه‌ترين نسخه‌اي است كه همه جا در دسترس زائران است.



منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین