عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
نظرات وعاظ و ستایشگران اهل بیت پس از اکران خصوصی فیلم رستاخیز در گفت‌و گوی اختصاصی با عقیق:
وعاظ و مداحان اهل بیت(ع) پس از تماشای رستاخیز در گفت و گو با عقیق به بیان دید گاه های خود پرداختند.

گزارش تصویری


عقیق: فیلم  سینمایی "رستاخیز"  به کارگردانی  احمدرضا درویش از زمان اولین اکرانش در جشنواره فیلم فجر واکنش های متفاوتی را در پی داشت. عده ای آن را گامی مهم برای ورود جدی عرصه هنر برای بیان وقایع مهم تاریخ اسلام می دانستند و عده ای هم به ضعف ساختاری و ایرادات تاریخی آن نقد داشتند. اما اصلی ترین واکنش ها از سوی جامعه مذهبی و مراجع بود . تاجایی که تجمعاتی نیز در مخالفت با اکران عمومی فیلم بر پا شد و منجر به تعویق اکران رستاخیز تا زمان تامین نظر مراجع و اقشار مذهبی شد.

 بنیاد دعبل خزاعی با همکاری ماهنامه خیمه اکران ویژه ای از این فیلم را برای جامعه وعاظ و ذاکرین اهل بیت(ع) تدارک دیدند تا پس از تماشای نسخه اصلاح شده "رستاخیز" ، رو در رو دغدغه های خود را با تهیه کننده فیلم مطرح نمایند.

در ابتدای این نشست ،  حجت الاسلام علی ثمری، حاج محسن طاهری مدیرعامل خانه مداحان و حاج مهدی فاطمی مدیر روابط عمومی خانه مداحان و از ستایشگران فعال کشور و همچنین حجج اسلام علی پناه و بی آزار تهرانی به بیان دیدگاه های خود درباره فیلم پرداختند.

اما این نشست نقد و بررسی بی حاشیه نیز  نبود و جرقه آن با اظهار نظر دکتر سنگری و تأیید آن از سوی حجت الاسلام ثمری، خورد. دکتر سنگری اعتقاد داشت که این فیلم با اصلاحات انجام شده تنها بیانگر زندگی بکیر بن حر ریاحی است و حجت الاسلام ثمری هم تأکید کرد رستاخیز هیچ حرفی در مورد عاشورا و ماجرای کربلا برای گفتن ندارد. اما برخی از حاضرین و شرکت‌کنندگان این نوع اعتقادات و دیدگاه‌ها را حمل بر تأیید این فیلم دانسته  و  به مخالفت پرداختند..

در ادامه این نشست ناصر هاشم زاده تحلیل‌گر و از نویسنده‌های انقلاب اسلامی به ارائه تحلیل خود پرداخت. ؛ وی اعتقاد دارد اشتباهی که در رستاخیز صورت گرفته و موجبات اختلاف و  واکنش را در میان علما، بزرگان و اساتید فراهم آورده در برگزیدن نوع نگاه هنرمند است. در این اثر شاهد نمایش نمودار حق در مقابل باطل نبودیم و سازنده بیشتر از پرداختن به نقاط دینی، نمایش تاریخ را در دستور کار خود قرار داده است.

هاشم زاده تصریح کرد: مختارنامه توانست از خود مختار یک چهره مقدس به جامعه معرفی کند اما ما با قهرمان رستاخیز چه کردیم؟! در موضوع کربلا و عاشورا با کسی تعارف نداریم، اگر به خوبی بررسی و نقد نشود امکان دارد رستاخیز به احساسات و عواطف جامعه دامن بزند.

این نویسنده متعهد و پژوهشگر مسائل دینی تأکید کرد: سینمای ما هنوز در بُعد دینی تمرینات خودش را انجام می‌دهد و نباید تا رسیدن به قابلیت و پویایی آنقدر عجله می‌کرد و این پروژه بزرگ را در دستور کار خود قرار می داد.

جواد محقق یکی دیگر از کارشناسان حاضر در نشست خبری از تعارض نمایش دادن  چهره معصومین در آثار سینمایی شروع کرد و گفت: متأسفانه هنوز این تعارض حل نشده که ما چهره های پیامبران را نشان می‌دهیم اما در مورد حضرت ابوالفضل(ع) که معصوم نیستند اما از مقام والا و درجات شایسته‌ برخوردار است و خودم هم در مورد این بزرگمرد کتاب نوشته‌ام با تعصب و دور از تعقل می‌گوییم نباید چهره ایشان دیده شود.این تعارض‌ها باید در عرصه هنر حل شود.


وی در خصوص آشفته بازار تناقض در روایات و منابع تاریخی، افزود: متأسفانه جوّی که پس از نمایش فیلم رستاخیز ایجاد شد بسیار دور از دسترس بود. ما چیزهایی را در این تاریخ می‌بینیم که مملوء از روایت های دروغین است. در این آشفته بازار تناقض و تفاوت، می‌توانیم کسی را به گزینش این روایات و منابع، متهم کنیم. مگر کتاب های تاریخی توانستند به تعبیر بزرگان ما پیام‌های عاشورا را به سمع افراد برسانند که ما از یک فیلم انتظار داریم همه این توقعات را به مرحله اجابت برساند.

این پژوهشگر در پایان خاطرنشان کرد: به نظرمن حوزه علمیه و علما در این روزگار مجازی باید گروه‌هایی را تربیت کنند و از مشاورینی بهره ببرند که قبل از هر اتفاقی اصلاحات و نظرات خودشان را اعلام کنند تا کمتر شاهد این اتفاقات باشیم؛ اما جامعه نیاز دارد این‌گونه نگاه‌ها را ببیند.

حجت الاسلام میثم  علی‌پناه یکی از واعظان کشور با اشاره به اینکه ما آمدیم تا ندیده اظهارنظر نکنیم، تصریح کرد: در مورد نقاط مثبت رستاخیز نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم چون هیچ تخصص فنی سینما نداریم اما نقاط منفی فیلم حول محور تخصص ماست. عده ای می گویند  حوزه‌های علمیه هیچ تخصصی در سینما ندارند اما نباید این نکته هم فراموش شود که سینماگران هم در تاریخ هیچ تخصصی ندارند.

وی افزود: با یک نظارت کوچک جلوی اشکالات فاحش این فیلم گرفته می‌َشد؛ چرا باید در رستاخیز حضرت ابوالفضلی(ع) را ببینیم که بدون اذن ولی خود یعنی امام حسین(ع) به میدان می‌رود. در صورتی که ما این آقا را به عنوان یک ولایتمدار بلامنازع می‌شناسیم. مخاطب در این جا دچار دوگانگی اعتقادی می‌شود.


این سخنران هیئت های مذهبی با تأکید بر اینکه دست اندرکاران این فیلم سعی نکردند به قول مشهورهای تاریخ که در خصوص عاشورا مطرح شده نیز بپردازند، خاطرنشان کرد: چرا در مورد شخصیت هایی همچون حضرت علی اصغر(ع) حتی به قول مشهورها نیز رجوع نکردند! یا تمام حیثیت حضرت عباس(ع) به ولایتمداری اوست و این را مخاطب اصلاً در این فیلم نمی‌بیند.

حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی در ادامه این نشست به غربت امام حسین(ع) در فیلم رستاخیز اشاره کرد و گفت: در این هیاهویی که عده‌ای اشتباهات و نقاط منفی این فیلم را به حسادت برخی به کارگردان رستاخیز گره می‌زنند من در تمام فیلم غربت امام حسین(ع) را به عینه دیدم. واقعاً ناظران به فیلمنامه باید با اشراف مناسب به این نکته می رسیدند که روایت بر تاریخ غلبه دارد و نه ترجیح یک قصه‌پردازی برای اقبال مخاطب!


وی تأکید کرد: چرا تا اعتراضی از سوی مداحان و یا جامعه وعاظ و روحانی کشور مطرح می شود به ما اتهام غوغاسالاری می‌زنند؟ در صورتیکه متدینین اهل غوغاسالاری و شانتاژ نیستند بلکه با صبر و حوصله به دنبال کسب نتیجه هستند. اعتقاد دارم بی تردید این نقدها و حساسیت‌ها باعث می شود تا در آینده کسانی که قصد فعالیت در عرصه سینمای دینی را دارند با بهره گیری از مشاوره کارشناسان و صاحب نظران به میدان ساخت این‌گونه از آثار نمایشی بیایند.


حاج مهدی فاطمی شاعر، مداح و معاون هماهنگی و برنامه ریزی خانه مداحان کشور در این نشست در پاسخ به جواد  محقق که عنوان کرد مداحان نباید در مباحثی که در آن تخصص ندارند اظهار نظر کنند گفت:  چرا باید این قشر اثر گذا را به نا آگاهی و احساسی بودن متهم کرد. در حالی که خیلی از همکاران مداح من مانند حاج سعید حدادیان، حاج سیدعلی قریشی، حاج حسن گروسی، حاج میثم مطیعی، حاج سیدمحسن گرسوئی دارای تحصیلات عالیه مثل دکتری هستند. خود من هم دارای مدرک کارشناسی ارشدمدیریت فرهنگی بوده و هم اکنون در حوزه جامعه شناسی مشغول به ادامه تحصیل هستم و علت حضور ما در این نشست رسالتی است که بر دوش ما نهاده شده، تا در فضایی دوستانه، توأم با حسن نیت، دلسوزی و حاکمیت عقلانیت و رعایت انصاف در جهت اصلاح، گام برداریم.

فاطمی گفت: جایی که امام خامنه ای(حفظه الله) می فرمایند مداحی یک هنر است، آیا می توان گفت که ستایشگران ما با هنر بیگانه هستند، آیا در دورانی که سطح سواد عمومی مردم تا حدی بالا رفته که آحاد جامعه به دلیل درک و فهم از مسائل گوناگون، من جمله سیاست، از مکانیک و بازاری گرفته تا راننده تاکسی و نانوا در حوزه های مختلف حتی توافقات هسته ای دارای تحلیل هستند و در این باره اظهار نظر می کنند، می توان گفت که یک مداح به عنوان عضوی از آحاد جامعه، درباره یک فیلم نباید اظهار نظر کند. آیا این فیلم در مورد ناموس شیعه که واقعه عاشوراست ساخته نشده؟

وی افزود: ممکن است مردم و یا مداحان، از صنعت سینما اطلاعاتی نداشته باشند اما به واسطه نوع فعالیتشان با حداقلی هایی در این عرصه آشنا هستند. همانطوری که شما آقای محقق یک معلم، شاعر و نویسنده هستید و در قامت یک ژورنالیست به خود اجازه می دهید در مورد یک فیلم مذهبی و دینی اظهار نظر کنید، خواهش می کنم این حق را برای مردم و مداحان هم قائل شوید.

این فیلم هم از لحاظ فرم و محتوی، هم از لحاظ مباحث دینی،اعتقادی و تاریخی، و هم از لحاظ صنعت سینما و القای پیام به مخاطب دارای اشکالات عمده و فراوانی است که نمی توان به آن با دیده اغماض نگریست.

فاطمی درباره اشکالات فیلم رستاخیز گفت : به عنوان مثال؛ علاوه بر اینکه یک خواننده نمی تواند گزینه ی مناسبی برای ایفای نقش حضرت عباس(ع) باشد، کاراکتر ایشان در این فیلم یک شخصیت هیجانی و ناپخته را نمایش می دهد.

جائی که وجه تمایز پسرام البنین(س) با دیگران ادب و تالی تلو معصوم بودنشان است، چگونه بی اذن امام خود میدان می روند. بحث استیذان در تمامی مقاتل و نسخ تاریخی لحاظ شده. و یا نحوه ی اولین دیدار حربن یزید ریاحی با امام و سخنان رد و بدل شده، نحوه ی شهادت حضرت مسلم(ع)، حضرت علی اصغر(ع) و بکیر بن حر با مقاتل کاملا تعارض دارد.

انتصاب نابجای شعر محسن بن محمد کربلائی (فیاسیوف خذینی) به امام حسین(ع).

دفاع حضرت عباس(ع) کنار خانه ی کعبه که مانند تعقیب و گریز فیلمهای پلیسی به نمایش درآمده، در صورتی که قمربنی هاشم(ع) بالای بام کعبه و رفته و در دفاع حضرت خطبه جانانه ای خوانند که در فیلم لحاظ نشده. که از ایرادات دیگر این فیلم می باشد.

یکی از موارد مهم انتقال پیام به مخاطب و اثر گذاری بر روی آن در فیلم سازی، همسان سازی شرایط زمان وقوع موضوع فیلم، چه از لحاظ دکور، پوشش، منطقه جغرافیایی و چه در حوزه موسیقی است که این موارد در فیلم رعایت نشده مثلا در مشق رزم بکیربن حر و پسر عمرسعد، دکور و ابزار آلات به کار رفته اعم از طبل جنگ و...، جایگاه تماشای رزم، شعارهای سپاهیان، منطبق با حال و هوای کربلا و مردمان آنزمان کوفه و شام نیست.

نحوه پی کردن اسب توسط پسر عمرسعد و مسابقه او با بکیر، مخاطب را یاد جنگ گلادیاتورها می اندازد. در واقع سنخیتی میان اقوال و مستندات تاریخی این ماجرا با آنچه که در فیلم نمایش داده می شود وجود ندارد.

فاطمی افزود: موسیقی فیلم محمد رسول الله(س) با آنکه ساخت یک کارگردان غیر مسلمان است، مخاطب را به یاد سرزمین حجاز می اندازد و یا موسیقی فیلم مختارنامه، روز واقعه که از قضا همین آقای علیقلی زاده تهیه کنندگی آن را به عهده داشته، حال هوای عاشورا را در ذهن تداعی می کند.

اما باید پرسید موسیقی این فیلم تا چه مقدار نظر بیننده را تأمین کرده و چه حسی را به مخاطب منتقل میکند؟

صدای حضرت محمد(ص) در دوبله فیلم محمدرسول الله(ص)، صدای حضرت رضا(ع) در فیلم امام رضا(ع) را با صدای حضرت سیدالشهداء(ع) در این فیلم مقایسه کنید. تا چه میزان اثر گذاری دارد؟ چه تناسبی با شخصیت امام دارد. اینها تمام جای بحث دارد.

و اما در خصوص نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) باید عرض کنم ایشان دارای عصمت اکتسابی است مگر می شود کسی فرزند حضرت علی(ع) پرورش یافته دامان مادر ادب؛ حضرت ام البنین(س) و عالمه غیرمعلمه؛ حضرت زینب(س) باشد، شاگرد حسنین(علهم السلام) باشد و دارای مراتب عصمت نباشد. به هر حال در این باره باید عرض کنم ما یا مجتهدیم یا مقلد اگر تقلید کننده ایم باید نظر مراجه را بدانیم طبق استفتائی که از حضرات و آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، مظاهری، ملکوتی تبریزی، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی، حسینی شاهرودی و دیگر بزرگان به عمل آمده تمامی این بزرگواران فرمودند نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) جایز نیست. خوداین مطلب برای ما حجت است. دیالوگها جوهره لازم را نداشت و از قدرت کافی برای پیامبری این واقعه برخوردار نبود. از دید اکثر مخاطبین اثر گذاری یک تعزیه ساده از این فیلم بیشتر بود. خود حقیر با رستاخیز اشکی نریختم.

 



خبرنگار عقیق در این میان با برخی از شرکت‌کنندگان دیگر در این مراسم همچون حجت‌الاسلام علی ثمری، حاج محسن و مرتضی طاهری، حاج یدالله بهتاش، استاد سنگری و حجت الاسلام زائری به گفتگو نشست که در ادامه حاصل این گفت و گوها را می خوانید:

حجت الاسلام ثمری: "رستاخیز" پیام عاشورا را به جامعه القاء نمی‌کند

حجت الاسلام شیخ علی ثمری، گفت: این رستاخیز با نسخه ابتدایی که در جشنواره به نمایش درآمد تفاوت‌های زیادی داشت اما هنوز هم می‌گویم در صورت اکران عمومی، پیام عاشورا القاء نخواهد شد.

حجت الاسلام علی ثمری، پژوهشگر و مبلغ دینی در پاسخ به این سوال که اصلاحات چقدر توانسته "رستاخیز" را به واقعیات نزدیک کند ، تصریح کرد: دور از انصاف است که برخی از آقایان نسخه اصلی این فیلم را ندیدند و بعد از این همه اصلاحات رجز غریبانه می‌خوانند. دست‌اندرکاران فیلم سعی کردند با حذف چهره های امامزادگان و صحنه‌های عشق بازی بُکیر نظر مراجع را تأمین کنند.

وی تأکید کرد: کماکان می‌گویم فیلم ارتباطی با حادثه عاشورا ندارد و بیشتر حول محور شخصیت فرزند حر بن یزید ریاحی است که با اعتقاد و باور، علی‌رغم حضور در سپاه دشمن، فدای حضرت اباعبدالله(ع) می شود.


این پژوهشگر و مبلغ دینی در خصوص این که جامعه چه برخوردی با "رستاخیز" در صورت اکران عمومی خواهد داشت، افزود: ماجرای کربلا و حادثه عاشورا بیش از 150 پیام دارد که در این فیلم فقط به دین‌مداری بُکیر پرداخته شده و سازندگان از دیگر پیام‌ها غافل شده‌اند. به نظرمن فیلم دیگر نکته‌ای که جنبه بدآموزی داشته باشد و یا هجمه بیافریند را ندارد و نمایش آن در صورت تأمین نظر مراجع و علما مشکلی نخواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سازندگان عشق های زمینی پسر حرّ که از بصره شروع شد و بخشی هم در حادثه کربلا شاهد آن بودیم و بخشی از رذایل اخلاقی یزید را حذف کردند با این تفاسیر توصیه‌ام این است که در این میدان بیشتر از منطق و استدلال به جای اظهارنظرهای احساسی استفاده کنیم اما باز هم تأکید دارم که هیچ پیامی از عاشورا القاء نمی‌کند ولیکن از بدآموزی‌های آن کاسته شده است.

حاج یدالله بهتاش: باید برای چهره حضرت عباس(ع) هاله نور بگذاریم

عضو هیئت مدیره خانه مداحان، گفت: فکر می‌کنم با قراردادن هاله نور بر چهره حضرت ابوالفضل(ع)، "رستاخیز" به مرحله اکران عمومی برسد.

حاج یدالله بهتاش تصریح کرد: دو ایراد در رستاخیز دیدم که متوجه نقش حضرت ابوالفضل(ع) است؛ اول اینکه نظر مراجع بر قرار دادن هاله ای از نور در چهره حضرت عباس(ع) است و دوم اینکه هنرپیشه برگزیده این نقش گفته می‌شود که خوش نام نیست.

وی افزود: فکر می‌کنم الان که بدآموزی متوجه رستاخیز نیست با قرار دادن هاله نور در چهره حضرت ابوالفضل(ع) می‌توان این فیلم را در اکران عمومی دید. واقعاً خوشحالیم که سازندگان این فیلم به آسیب‌ها و نکات مورد تأکید مراجع توجه و با حذف برخی از سکانس‌ها، آن ها را به مرحله عمل رساندند.

حاج مرتضی طاهری: رستاخیز نه معرفتی است و نه محتوایی!

مداح برجسته کشور، گفت: عده‌ای از سر مخالفت در اکران عمومی حضور پیدا می‌کنند اما رستاخیز به موفقیت و اقعی که سازندگان آن در دست پیگیری دارند، نخواهند رسید.

حاج مرتضی طاهری یکی از مداحان برجسته کشور در پاسخ به این سوال که نکته مثبت رستاخیز از نظر شما چیست گفت: یکی از محاسن این فیلم، تصویربرداری با کیفیت رستاخیز بود. اما از لحاظ محتوایی و معنایی حرفی برای گفتن نداشت چون فیلمنامه اصلاً مطابق واقعیت نبوده است. الان هم که نسخه دوم فیلم را دیدیم یک کار بی سر و ته و بریده بریده بود که هیچ معنایی را به دنبال نداشت.


وی افزود: این منقطع بودن فیلم به همه قسمت‌های داستان رستاخیز سرایت کرده چه در مدینه و مکه و چه کربلا و بخش اندکی در کوفه هیچ معنا و محتوایی از حوادث عاشورا را به مخاطب القاء نمی‌کند. واقعاً شرمنده شدم وقتی دیدم در قسمت جنگ آوری عاشورا، یاران امام حسین(ع) با یک رجز به زمین می‌خورند. در صورتی که هرکدام از آن‌ها به اندازه گردانی کارآمد بوده‌اند. هیچ‌کدام این دلاوری‌ها و سلحشوری‌ها نمایش داده نشده است.

حاج مرتضی طاهری در خصوص نقش حضرت ابوالفضل(ع)، خاطرنشان کرد: اولاً نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) از نظر برخی مراجع اشکال دارد و در وهله دوم حضرت ابوالفضل را یک نیروی بدون کیفیت و پویا نمایش داده‌اند که فقط در یک صحنه فیلم سینه خودش را برای امام حسین(ع) سپر می‌کند و به دشمن اولتیماتوم می‌دهد.

این مداح برجسته کشور پیرامون برخی از تحریفات رستاخیز، اشاره کرد: حسرت خوردم که سازندگان این فیلم از مشاوره استفاده نکرده‌اند! حضرت ابوالفضلی که در رستاخیز دیدیم در هنگام برداشتن آب از شریعه فرات یک لحظه وارد نبرد می‌شود و به سرعت شهید می‌شود اما ما در روایات داریم که دشمن از هیبت و جذبه ایشان به وحشت آمده و بدون هیچ نبردی عده زیادی هلاک می‌شوند.

وی تأکید کرد: به اعتقاد بنده فیلم از لحاظ معرفتی و محتوایی بی کیفیت است. واقعاً اکران عمومی این فیلم هیچ کمکی به القای ماجرای عاشورا و اهداف آن نمی‌کند و تنها مخاطبان با دیدن رستاخیز، پشیمانی و ندامت حرّ برایشان تداعی می‌شود.

طاهری در خاتمه افزود: سازندگان رستاخیز ظلم بزرگی را به عظمت و بزرگی عاشورا کردند که مردم عاشورایی ما فکر نمی‌کنم در صورت دانستن مفاهیم این فیلم به سینماها بروند و به کم‌فروش‌ترین فیلم تبدیل خواهد شد. البته شاید در نگاه اول برخی از روی برخورد منفی که با این فیلم شده از سر مخالفت استقبال کنند اما رستاخیز موفق به باز کردن نقطه و دریچه مثبتی در جامعه نخواهند شد.

حاج محسن طاهری: اعتقادات مردم بازیچه نیست!

مدیر عامل خانه مداحان کشور، گفت: نشان دادن چهره شخصیت های ماجرای کربلا کار سختی نیست اما دیگر کارگردانان و سازندگان آثار مختلف به خودشان اجازه ندادند با اعتقادات مردم بازی کنند.

حاج محسن طاهری در خصوص برخورد جامعه با فیلم رستاخیز، تصریح کرد: بدآموزی‌ها و ایرادات رستاخیز یکی دو تا نیست که از کنار آن‌ها به راحتی بگذریم. هم در مقوله تاریخی و هم مذهبی و دینی دچار مشکل است یعنی عده‌ای نگویند که علما، مداحان و وعاظ با این فیلم مشکل دارند بلکه اساتید دانشگاهی ادبیات تاریخی هم به فیلمنامه این اثر خرده می‌گیرند.


وی تأکید کرد: یکی از نقاط مهم این فیلم که سراسر ایراد است بُکیر فرزند حرّ پیش از پدرش به شهادت می‌رسد اما در این فیلم می‌بینیم که با شهادت پدر هنوز پسر روایت فیلم را جلو می‌برد.

حاج محسن طاهری با بیان اینکه واقعاً از صحنه های مربوط به حضرت ابوالفضل(ع) بدنم می‌لرزید، افزود: مردم ما عمری است با نام حضرت عباس(ع) زندگی می‌کنند و این نام بر دل‌هایشان گره خورده است. یعنی یهودی و مسیحی با بردن نام ابوالفضل علیه السلام ، جسمشان به لرزه درمی‌آید. چطور می‌توانند با شخصیتی که مردم به او اعتقاد ویژه ای دارند خدشه وارد کنند و حتی نقش آن را به کسی بدهند که امکان دارد در آینده بازیگری‌اش به این وجاهت و قداست ضربه بزند.

مدیرعامل خانه مداحان کشور توصیه کرد: نشان دادن چهره شخصیت های ماجرای کربلا کار سختی نیست و اثرهای قبل همچون روز واقعه هم می‌توانستند این کار را هم انجام دهند اما نخواستند با دین و اعتقادات مردم بازی کنند. امیدوارم از این پس کسانی که نسبت به مسائلی آگاهی ندارند به آن موارد و عرصه ها ورود نکنند که ورودشان موجب بسته‌شدن راه کسانی است که به آن مورد یا عرصه‌ خاص، اشراف دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فیلم البته صحنه‌های عاطفی قشنگی هم داشت که من دیدم چند مداح پیشکسوت ما با تماشای آن می گریند. یکی از این صحنه ها لحظه آب نخوردن حضرت ابوالفضل(ع) و دیگری قنداقه حضرت علی اصغر(ع) بود که لحظات عاطفی را ایجاد کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
0
2
بالاخره چی؟ راضی شدند یا نشدند؟ ...
EHSAN
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
1
7
اگه مراجع اعلام حرمت کردن پس دیگه مداح و ذاکر و گریه کن و نوکر نداره حرامه
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
و اگر نکردند
هم باز دیگه مداح و ذاکر و گریه کن و نوکر نداره و حلاله
طلبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
6
1
من طلبه قم هستم میدانم برخی با جابجا کردن حقایق و فضا سازی و قرض ورزی از مراجع عظام سوالاتی میکنند تا جوابهای خودشان را بدست بیاورند از قدیم بین ما طلبه ها مثلی هست که میگوید هر گونه سوال کنی جواب میگیری
ما نیاز به فیلم سازی معنوی داریم چه با محتوا چه بی محتوا!
زمانی که امام صادق ع شعر معنوی را گسترش داد عرب برای بال پشه و صورت و اندام زنان زیبا روی شعر میگفت ولی امام صادق ع این هنر را از دست کفر گرفت تا حافظ و سعدی ثمره داد
کارگردان فیلم محمد رسول الله برای همین ترور شد که میخواست فیلم قوی در رابطه با امام علی ع بسازد و از شهید صدر هم دعوت کرده بود توش بازی کنه
این چیزها دل غرب رو میلرزونه فیلم سازی فیلم سازی
باید فیلم بسیار ساخته بشه تا توش یکی عالی در بیاد
چهره نشون دادن هیچگونه حرمتی ندارد خودمون رو گول نزنیم فقط یک تعصب نا بجاست
والسلام
پاسخ ها
عابس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
عه اگه اشکال نداره چرا روز عاشورا اومدین شمایل رو از رو علامت کندن شما ها همونا ایی هستید میگید روضه حضرت زهرا کم بخونید شما دنبال این هستید سوز روضه ها رو بگیرید ولی به مدد امام زمان این عزداریها به کوری چشمه دشمنایه عزداری اهل بیت داره روز به روز بیشتر میشb.u.L
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
یعنی چی تعصب بی جا!!!
حضرت عباس حرمت داره ما برای حرمت میگیم نه تعصب
سلیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
0
1
جانم به حاج آقا مهدی فاطمی چقدر با منطق و متین هم جوای جواد محقق رو داد هم فیلم رو نقد کرد. خدا حفظش کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
1
1
عذرخواهی میکنم واقعا اقای علیپناه وبی ازارخیلی ضعیف میدان امدند کاش ازاساتیدتاریخ یا سخنوران عالمی مثل اقای میرباقری واقای قائم مقامی استفاده میشدکه هم عالمن هم اگاه به هنر ...... کاش ازسخنرانانی که رسانه ای هستن مثل اقای مرادی اقای رنجبر اقای سعیدیان اقای ماندگاری هم بهره میبردند بنظرم یک کارهل هلکی و بی برنامه نتیجه بهتری نداره
مجتبی احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
1
1
سلام فقط نظرم اینست اگر با اکران این فیلم توهین هایی که قبلا نمایش داده شده بود رفع شده و فقط مشکل کیفی در ارتباط برقرار کردن با مخاطب را دارد بایداکران عمومی شود چون مردم ما با خون و پوستشان با عاشورا زندگی کردند و سره را از ناسره تشخیص خواهند داد به نظرم اگر مشکلاتی که داشت حل شده نباید جای مردم تصمیم گرفت که نباید ببینند
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین