عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
احاديث و روايات زيادي از بزرگان و پيشوايان ديني در خصوص "اخلاق نيكو" به ما رسيده كه عمل به آنها در هرجا كه باشيم زندگي را براي ما راحت و سهل‌تر كند. از جمله اين توصيه‌ها از رسول عزيز و مكرم اسلام است كه مي‌فرمايند:" مسلمان با اخلاق نيكويش مقام روزه دار و برپادارنده نماز را در مي يابد" اين سخن زيبا جايگاه و اهميت اين صفت را در زندگي انسان ها نشان مي‌دهد.
عقیق:احاديث و روايات زيادي از بزرگان و پيشوايان ديني در خصوص "اخلاق نيكو" به ما رسيده كه عمل به آنها در هرجا كه باشيم زندگي را براي ما راحت و سهل‌تر كند. از جمله اين توصيه‌ها از رسول عزيز و مكرم اسلام است كه مي‌فرمايند:" مسلمان با اخلاق نيكويش مقام روزه دار و برپادارنده نماز را در مي يابد" اين سخن زيبا جايگاه و اهميت اين صفت را در زندگي انسان ها نشان مي‌دهد.
توجه به اين توصيه در تمامي مراحل سخت وآسان و تلخ و شيرين زندگي و حتي در زماني كه بدترين اتفاقات براي او مي‌افتد و بدترين رفتار‌ها را در قبال خود مشاهده مي كند، ضروري است و مي‌تواند مشكلات را بر ما راحت كند علاوه براين كه ثواب و احجر معنوي در نزد خداوند و اولياء الهي دارد.
يكي از موقعيت‌هايي كه انسان آزموده مي‌شود و به عبارتي مي‌توان دوست را شناخت "مسافرت" و در زمان "سفر" است آنهم سفري معنوي وعبادي مانند "سفرحج" كه از اقوام و طوايف و رنگ ها و نژاد ها و روحيات و تفكرات گوناگون دور هم جمع مي‌شوند، اساسا بايد نمود و نماد اخلاق نيكو و تمرين اين صفت و تقويت آن باشد.
خوش خلقي در سفر، از جمله مهم ترين آداب و دستورهاي پيشوايان معصوم عليه السلام است. انساني كه ويژگي هاي ذاتي نيكويي مانند خوشرويي، تواضع و ادب را داراست، نه تنها سفر را به كام خود شيرين خواهد كرد، براي همراهان خود نيز سفري به ياد ماندني و خاطره برانگيز به جاي مي گذارد.
در آموزه هاي دين اسلام، از بدخلقي در سفر به شدت نهي شده است، چنان كه پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله در سفري كه عازم مكه بود، به همسفرانش فرمود: «مَن كانَ سَيِّيُ الخُلقِ فَلا يَصحَبُنا؛ هر كس بدخلق است، با ما مصاحبت و همراهي نكند».
امام صادق عليه السلام نيز مي فرمايد:"لَيسَ مِنّا مَن لَمْ يُحَسِّنل صُحْبَتَه مَن صَحِبَهُ وَ مُرافَقَةَ مَن رافَقَهُ وَ مُمالَحَةَ مَن مالَحَهُ وَ مُخالَقَةَ مَن خالَقَهُ".از ما نيست كسي كه با همراهانش حسن معاشرت نداشته باشد و با دوستانش دوستي و مدارا نكند و نمك كسي را مي خورد، نمك شناسي صاحبش نباشد و با آن كه همراه است، حسن خلق نداشته باشد.
در حديثي ديگر از حضرت امير(ع) آمده است كه فرمودند:"بدكار را (يا كسى را كه به تو بدى كرده است) با كردار نيكت اصلاح كن، و با گفتار نيك و زيبايت به خوبى رهنمون شو. اين توصيه‌ها مي‌تواند مهمترين سلاح ما در اين سفر باشد تا مسافرتي شيرين و بدون خطر را تجربه كرده و در برابر رفتارهاي ناپسندي كه ممكن است در اين سفر روبرو شويم، مي‌توانيم به راحتي آن را هضم كرده و مانع از خدشه دار شدن روحيه معنوي خود و آثار و بركات مهماني خانه خدا باشيم.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین