عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۲۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳
تأمل كن و عبرت بگير در آفريدن مو و ناخن ها كه چون نمو مى‏ كنند و دراز مى‏ شوند و بسيار مى ‏شوند و بايد تخفيف داد به تدريج...
عقیق:بسیاری از مسائلی را که بشر با سال ها ممارست و مطالعه و تحقیق درباره فیزیک بدن انسان به دست آورده، معصومین علیهم السلام قرن ها پیش چرایی و حکمتشان را بیان کرده اند.
آنچنان که امام صادق (ع) درباره حکمت رشد مو و ناخن خطاب به مفضل فرموده اند: «تأمل كن و عبرت بگير در آفريدن مو و ناخن ها كه چون نمو مى‏ كنند و دراز مى‏ شوند و بسيار مى ‏شوند و بايد تخفيف داد به تدريج، پس به اين سبب آنها را بى ‏حس گردانيده كه از بريدن، الم نيابد و متأثر نشود، و اگر چنين نمى‏ بود آدمى ميان دو امر بد و ناملايم مردد مى ‏شد يا آن كه مى‏ گذاشت كه دراز شوند و گران بودند بر او و اگر تخفيف مى ‏داد درد و الم مى ‏يافت.»
مفضّل گفت: چرا حق تعالى چنان نيافريد اينها را كه بر يك اندازه باشند و بلند نشوند؟
حضرت (ع) فرمودند كه: «خدا را در بلند شدن و بريدن آنها نعمت‏ ها هست كه اكثر مردم قدر آنها را ندانند و شكر خداى را بر آنها نمى‏ كنند. بدان كه دردها و الم‏ هاى بدن بيرون مى‏رود به بيرون آمدن موها از مسامات آنها و به دراز شدن ناخن ها از سر انگشتان و به اين سبب امر كرده ‏اند آدمى را به نوره ماليدن و سر تراشيدن و ناخن گرفتن در هر هفته تا مو و ناخن زودتر بلند شوند و به بيرون آمدن آن دردها از بدن بيرون رود، و چون بلند شوند و نبريدند ديرتر دراز مى ‏شوند و دردها و مواد آنها در بدن محتبس مى ‏شوند و باعث بيمارى ‏ها و علت ‏ها مى ‏گردند.»
همچنین، ایشان درباره حكمت تخصيص روئيدن مو به برخى اعضاء می فرمایند: «و ايضا مو را در جايى چند كه ضرر دارد نرويانيده، اگر مو در ديده روئيده مى ‏شد مورث كورى مى ‏شد، و اگر در ميان دهان مى‏ روئيد آشاميدن و خوردن بر اين كس ناگوار مى‏ شد. و اگر در ميان كف مى ‏روئيد احساس اشياء را به لمس نمى‏ توانست كرد و...؛ پس نظر كن كه هر جا كه مصلحت در روئيدن نيست نروئيده و اين نه مخصوص به انسان است، بلكه در بهايم و درندگان و ساير حيوانات كه نسل مى‏ آورند مى ‏بينى بدن ‏هاى ايشان را كه همه اعضاء را مو گرفته به غير از اين مواضع كه ذكر شد به سبب اين وجوه كه مذكور شد از مو خالى است.»

پی نوشت:
 توحيد مفضل، ترجمه علامه مجلسى، صفحه 85 و 86
منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین