عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸
آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت"؛
در قرآن کریم آمده است انفاق شما مانند دانه ای در زمین بوده، کاشته می‌شود و 7 خوشه از آن بیرون می آید هر خوشه ای هزار دانه دارد و گاهی هم دو برابر می شود، این پاداش انفاق است.
عقیق: آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: امام سجاد (ع) در هجدهمین فصل از دعای مکارم الخلاق چندین موضوع دیگر را از خدا طلب می کند. امام می فرمایند که خدایا توفیق میانه روی را به من عنایت کن تا در مسیر افراط و تفریط  قدم بر ندارم و مرا از صالحان بندگانت قرار ده، علاوه بر اینکه صالح باشم، از راهنمایان دیگران قرار بده و در مسیر هدایت دیگران بکوشم.

وي افزود: مسئله اقتصاد و میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در دستورات اسلام برنامه های بسیاری در خود قرآن  آمده است. اصولا در طول تاریخ ملت ها و افراد از تندروی و کندروی ضربه های سنگینی خوردند، به همین دلیل هم تجربه و هم دستور الهی است.
 
آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: قرآن کریم به 3 امر در این خصوص اشاره کرده است، مسئله انفاق و بخشش در راه خدا بسیار مهم است، هیچ عبادتی و کار خوبی به اندازه انفاق در قرآن  مطرح نشده اجر و پاداش 700 برابر و هزار و 400 برابر فقط در مورد انفاق و بخشش در راه خدا و کمک به نیازمندان وارد شده است.
 
وي بيان كرد: در قرآن کریم آمده است انفاق شما مانند دانه ای در زمین است، کاشته می شود 7 خوشه از آن بیرون می آید هر خوشه ای هزار دانه دارد و گاهی هم دو برابر می شود، این پاداش انفاق است. اما درباره انفاق می گوید در عین حال از تندی و کندی بپرهیز، در آیه 29 سوره اسراء آمده است، پیغمبر هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مكن، (و ترك انفاق و بخشش منما) و بیش از حد (نیز) دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گیرى و از كار فرو مانى!
 
آیت الله مکارم شیرازی گفت: در شرح این آیه شریفه شان نزول وارد شده است، گویا پیغمبر دو پیراهن بیشتر نداشت، سائلی در خانه آمد گفت پیراهن ندارم و برهنه‌ام، پیغمبر یک پیراهنش را به او داد. پیراهن دوم کثیف شده بود دستور داد که آن را بشورند. تا لباس شسته و خشک شود، تا خشک شدن لباس پیغمبر نمی تواند بیرون برود. وقت نماز فرا رسید دیدند که پیامبر نیامده.
 
 وي ادامه داد: قرآن می گوید مد از سوی دشمنان و محرومیت از سوی دوستان، بیش اندازه انفاق انجام دادی هم دوستانت از نماز اول وقت محروم شدند و نیز دشمنانت منتظر بهانه هستند. بنابراین حد اعتدال در انفاق از بزرگترین عبادت های الهی است، حد آن را از دست نده.
 
آیت الله مکارم شیرازی افزود: در بعضی از روایات آمده است کسی از امام سوال کرد، بخل، زیاده روی و اعتدال را به من نشان بده. حضرت یک مشت خاک را از زمین برداشت و محکم گرفت و فرمود این بخل است. بعد مشت دیگری برداشت و به سمت زمین دستش را باز کرد و هر چه بود ریخت و فرمود این اسراف است. بعد مشت سومی را برداشت کف دست را رو به آسمان باز کرد انگشتانش را گشود مقداری از بین انگشتانش ریخت و مقداری هم ماند، فرمود اعتدال این است.
 
وي تصريح كرد: عبادت، نماز و بندگی خدا کار بسیار خوبی است اما آن هم از اعتدال خارج نشود. اول سوره طه می خوانیم پیغمبر این همه عبادت می کنی پاهایت ورم کرده ما قرآن را بر تو نازل نكردیم كه خود را به زحمت بیفكنى! شب تا صبح بایستی و عبادت کنی. قرآن به پیغمبر دستور اعتدال داد تا سرمشقی برای همه مسلمانان باشد.
 
آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان كرد: انسان باید نماز را بلند یا آهسته بخواند، قرآن می گوید نه داد و فریاد بزن و نه خیلی آهسته بخوان که خودت هم نشوی. حد اعتدال را نگه دارید. ملاحظه می‌کنید که قرآن در مساله عبادت و اتفاق به همه دستور به اعتدال می دهد، یعنی اعتدال خط صحیح اسلام راستین است.


منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین