عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۰
شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان در مهدیه امام حسن مجتبی(ع)
نفاق دروغ عملی است. ما یک دروغ گفتاری داریم و یک دروغ عملی داریم. دروغ گفتاری دروغی است که صحت گفتاری ندارد و دروغ عملی دروغی است که در اصل رفتار و ذات انسان وجود ندارد.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی حاج سعید حدادیان در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.

  • در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام کرمی را بخوانید:

_ استفاده از نمادهای دینی و شاخصه های دینی خصوصاً در جامعه مذهبی و دینی جزء ارکان مهم و جزء ابزار اساسی فتنه است. در فتنه چند چیز لازم است. یک منبع مالی و حامی مالی نیاز است که به لحاظ  اقتصادی فتنه را تقویت کند.

_ انگیزه در فتنه ضمنی است. در جریان فتنه چون اعتقاد و پشتوانه دینی نیست و تظاهر به دین هم یک ابزار برای رسیدن به دنیا است. اگر انسان در یک جامعه دینی یک حرکت غیر دینی انجام دهد و بخواهد با موفقیت باشد قدرت حرف اول را می زند. معنای قدرت در جامعه دینی و ارزشی بهره برداری از منابع معنوی است.

_ جوهره نفاق این است که آدمهای بی اعتقاد در جامعه معتقد به مطاع دنیایی برسند که مستلزم این است که یک موج بی احساسی ایجاد کنند و باید متظاهر باشد. چهره مقدس مآبانه به عنوان اهرم به انسان های منافق کمک می کند که به مقصد برسند.

_ نفاق یعنی اینکه انسان پوچی برای رسیدن به مقصد از پله های معنوی که در جامعه ارزش محور قدرت است بالا برود. وقتی ملاک در جامعه تقوا شد انسان های جاه طلب که فاقد ارزشهای اخلاقی هستند برای رسیدن به اهداف و تمایلاتشان باید جامعه را راضی کنند. یکی از شاخصه های نفاق افراط در رفتار است.

_ یک انسان سالم در محیط ناسالم نمی تواند رشد کند و همین طور انسان ناسالم در محیط سالم نمی تواند رشد کند. نفاق برای زمان بعد از انحراف است. ارزش های جامعه را منافق با چند شعار ضد ارزشی می کوبند. نفاق دو منشأ دارد. یک جلب منفعت و دو دفع مفسده است. نفاق دروغ عملی است. ما یک دروغ گفتاری داریم و یک دروغ عملی داریم. دروغ  گفتاری دروغی است که صحت گفتاری ندارد و دروغ عملی دروغی است که در اصل رفتار و ذات انسان وجود ندارد.

_ حب جاه مهمترین لذت انسان است. در آیات قرآن مهمترین چالش در دولت اسلامی در زمان پیامبر با جریان نفاق بود.جریان نفاق برای اهل بصیرت یک جریان شناخته شده  است.

_ مهمترین راه برای شناخت افراد منافق این است که این ها در بازه زمانی یک حرف هایی می زنند که سخن هایشان مبتنی بر شرایط است و حرفشان مدام در حال تغییر است. عدم وحدت در سلوک رویه مهمترین عامل شناخت نفاق است. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین