عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
نغمه‌های بهشتی
رهبر معظم انقلاب فرمودند: «از کسانی که با خوب خواندنشان قرآن را در دل‌های ما شیرین و در چشم‌های ما زیبا می‌کنند، تجلیل می‌کنم. بخصوص قُرّاء مصر و بخصوص این مرد کهن و استادِ قدیمی، آقای شعیشع که از قدیم بنده ایشان را می‌شناسم».

عقیق:صفحه «نغمه‌های بهشتی» ویژه معرفی قاریان برجسته جهان اسلام در khamenei.ir منتشر شده است.

در این صفحه گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره برخی از قاریان جهان اسلام از جمله «عبدالفتاح شعشاعی»، «مصطفی اسماعیل»، «ابوالعینین شعیشع»، «محمد صدیق منشاوی»، «عبدالباسط»، «مصطفی غلوش» و «شحات‌‌انور» آمده است.

 

 

در قسمتی دیگر نیز در کنار بیانات رهبری درباره این قاریان برجسته؛ زندگی‌نامه، تصاویر، صوت و فیلم تلاوت آن‌ها قرار گرفته است که خبرگزاری فارس در ادامه به معرفی استاد «ابوالعینین شعیشع» می‌پردازد.

 

 

شیخ ابوالعینین شعیشع

شیخ‌القرای مصر، در سال 1303 شمسی در روستای بیلای کفر شیخ مصر به دنیا آمد. مرحوم شعیشع که مانند بسیاری از قاریان مصری پس از حضور در رادیو به شهرت رسید، افزون بر تلاوت، فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی قرآن را هم در مصر بر عهده داشت. «ریاست اتحادیه قراء مصر»، «عضویت کمیته عالی قرآن در وزارت اوقاف مصر»، «ریاست مرکز بین‌المللی قرآن کریم» و «ریاست کانون بین‌المللی حفظ قرآن کریم» از جمله این مسئولیت‌های اجرایی است. استاد شعیشع به بسیاری از قاره‌ها و کشورهای جهان سفر کرد تا صدای حقانیت قرآن را به گوش جهانیان برساند. از جمله‌ی آن کشورها می‌توان به فرانسه، انگلیس، ترکیه، یوگسلاوی، سومالی، اردن، سوریه، کویت و ایران اشاره کرد. «قارى مسجد سیده زینب –سلام‌الله علیها-» بارها برای داوری مسابقات قرآنی و راهنمایی قاریان ایرانی به کشورمان سفر کرد. استاد ابوالعینین شعیشع روز پنجشنبه دوم تیرماه 1393، در سن 89 سالگی دعوت حق را لبیک گفت. تلاوت سوره‌های «قصص»، «قمر، الرحمن» و «اسرا» او از تلاوت‌های به‌یادماندنی تاریخ قرائت قرآن است.

 

 

ماجرای سفر شعیشع به مشهد پیش از انقلاب

«امروز با گذشته قابل مقایسه نیست. در گذشته این همه تلاوت کننده‌ی قرآن، این همه حافظ قرآن، این همه آشنای با متن قرآن، این همه عاشق و علاقه‌مند به تلاوت قرآن وجود نداشت؛ در حالی که همین کشور بود، همین ملت بود. من یادم هست که یکی از قرّاء برجسته‌ی مصری - مرحوم ابوالعینین شعیشع - آمده بود مشهد و در مسجد گوهرشاد قرآن تلاوت می‌کرد، که خیلی هم خوب می‌خواند. چون جلسه مال اوقافِ آن زمان بود و اوقاف هم برخلاف امروز که الحمدللَّه سازمان مفتخری است، آن روز سازمان بدنامی بود، بنده با اینکه خیلی شائق بودم تلاوت آن قاری را بشنوم، نمی‌خواستم بروم توی آن مجلس بنشینم؛ از دور نگاه می‌کردم و صدا را میشنفتم. همه‌ی کسانی که در آن مجلس شرکت داشتند، گمان نمی‌کنم پنجاه نفر، شصت نفر می‌شدند. یک عده‌ای مأمورین دولتی بودند، یک عده هم همین قرّاء معروف مشهدی خودمان بودند». [بیانات در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی 1390/05/1]

 

 

30 سال است با تلاوت‌هایش آشنایم/ تلاوت ماندگار در محضر رهبری

«از کسانی که با خوب خواندنشان قرآن را در دل‌های ما شیرین و در چشم‌های ما زیبا می‌کنند، تجلیل می‌کنم. این تقدیر و تجلیل، هم قاریان عزیز جوان و نورسِ خودمان در ایران را شامل می‌شود و هم اساتید قدیمی و کهنی را که از کشورهای دیگر می‌آیند؛ بخصوص قُرّاء مصر و بخصوص این مرد کهن و استادِ قدیمی، آقای شعیشع که از قدیم بنده ایشان را می‌شناسم. شاید سی سال است که من با تلاوت او آشنایم. بحمداللَّه چند سالی است که به این‌جا می‌آید و از نزدیک ایشان را می‌بینیم و تلاوتش را می‌شنویم. امروز هم از آن تلاوت‌های بسیار خوب را انجام داد. نوارِ امروزِ این شیخ بزرگوار و استاد قرآن، از نوارهای یادگاری خواهد بود و ان‌شاءاللَّه خواهد ماند. برای خود او هم ان‌شاءاللَّه وسیله یادآوری و برای دیگران هم مایه استفاده است». [بیانات در مراسم اختتامیه‌ی مسابقات قرآن، 1373/10/14‌]


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین