عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲
برای تعزیه، سوگواره و جشنواره های مختلف در حال اجرا است، اما در عین حال با توجه به پیشرفت تعزیه باز هم جای زیادی برای کار وجود دارد زیرا به ازای همه مناسبت های مذهبی می توان تعزیه اجرا کرد.
عقیق:  تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است که در آن واقعه کربلا بدست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود. نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی- شیعی، بیشتر درباره کشته‌شدن حضرت امام حسین و مصائب اهل بیت است.


یکی از ویژگی های خاص تعزیه موسیقی ویژه آن است. اهمیت موسیقی آوازی در تعزیه چشم‌گیر است به گونه‌ای که ایفاگران نقش‌ها می‌بایست از دستگاه‌های موسیقی آگاه باشند تا اگر نقش آنها تغییر یافت، بتوانند در آواز معین بخوانند. در موسیقی تعزیه برای نقش‌های افراد سخت‌دل آوازهای متناسب با نقش‌های آنها انتخاب می‌شوند مانند شمر که در نوا یا رجز و علی‌اکبر که در دشتی می‌خواندند. برای پیش‌گیری و آمادگی از جابجا شدن نقش ناگهانی، هر کس باید لحن‌ها و شعرها دیگر نقش‌ها را فرا بگیرد. گاهی کسی که نقشی را به شیوه‌ای بهتر ایفا می‌نموده و از این رو، نام شخصیت اصلی تعزیه، لقبی برای او در زندگی روزمره‌اش باقی می‌ مانده‌است.

عباس صالحی نوازنده تورمپت و فعال در بخش موسیقی تعزیه بیان داشت: حدود 31 سال برای تعزیه فعالیت می کنم و35 ساله تعزیه خوان بودم بعد وارد موسیقی شدم.

وی در مورد جذابیت تعزیه برای جوانان قرن بیستم گفت: افراد در هر مدلی که می خواهند می توانند وارد تعزیه شوند.

صالحی در تشریح تنوع فعالیت در تعزیه اظهار داشت: تعزیه دارای انواع قسمت ها برای سلیقه های متفاوت است، موسیقی که طرفداران خاص خودش را دارد، در بخش ورزشی، سوار کاری یا ورزش شمشیر زنی ، دومیدانی و در رنگ آمیزی، صحنه آرایی، گریم و انواع قسمت های دیگر مانند خوانندگی و دکلمه هر بعد در تعزیه، یک بخش قابل جذب برای جوانان امروزی دارد.

وی افزود: در 15 سال اخیر جوانانی که وارد عرصه تعزیه شدند به دلیل علاقه مندی به بخش خاصی از تعزیه بوده مانند نوازندگان در بخش تعزیه که جدیدا وارد تعزیه شده است. وقتی به گذشته آنها نگاه می شود شاهدیم که در خانواده ای که تعزیه در آنها رایج باشد نبودند ، و بعد از ورود به تعزیه به امام حسین (ع) ارادت پیدا کردند.


این هنرمند عرصه تعزیه پیرامون مزیت موسیقی در بخش تعزیه تاکید کرد و تصریح کرد: در موسیقی افراد سالها باید تلاش کنند که شاید بعد از سال ها با اجرای یک کنسرت به رضایت در زمینه موسیقی برسند اما در بعد تعزیه در طول سال نوازنده برای مردم برنامه اجرا می کند. در بعد تعزیه یک نوازنده زود رشد پیدا می کند.


تنها دلخوشی تعزیه خوان نوکری امام حسین(ع )


همچنین عباس جواهری دیگر پیشکسوت عرصه تعزیه ظهار داشت: وقتی به خانواده های گذشتگان ایران در بخش تعزیه نگاه کنیم معلوم می شود که از خانواده های مطرح و قدرت مند در بخش تعزیه در قدیم، تعزیه خوانی در عصر معاصر وجود ندارد.


وی در مورد علت این امر بیان داشت : بی وفایی ها، بی حرمتی ها و بی توجهی هایی که به تعزیه خوان های گذشته شد و به دلیل نبود پشتوانه برای تعزیه خوان ها، افراد پیشکسوت در این عرصه، اجازه ورود فرزندان خود را به تعزیه نمی دهند.


جواهری گفت: متاسفانه هیچ استقبالی از هنرمند عرصه تعزیه نمی شود، حتی علی رغم استقبال مردم از تعزیه فرهنگ تماشای تعزیه برای مردم بیان نشده، و تنها دلخوشی تعزیه خوان نوکری امام حسین(ع ) است.


جواهری افزود: مردم باید توجه بیشتری به مشکلات تعزیه و تعزیه خوان ها داشته باشند، مسئولین هم یک احساس وظیفه نسبت به تعزیه خوان ها داشته باشند، انجمن تعزیه خوان ها حتی یک مکان برای برگزاری جلسات خود ندارند.


وی تصریح کرد: با وجود اعلام رئیس جمهور هم که مردم اگر خواستند در هر مکانی حسینیه بسازند مسئولین سخت گیری نکنند، اما متاسفانه برای ساختن حسینیه هم باید دوندگی های زیادی کرد و مانند ساختن یک خانه معمولی باید تمام هزینه های شهرداری را پرداخت کرد.


حسن برکتی دیگر پیشکسوت و یکی از بزرگان عرصه تعزیه در مورد نقش رسانه در تعزیه در گفتگو با بی باک اظهار داشت: متاسفانه صدا وسیما در این زمینه موضوعی عمل می کند، زمانی که در صدا وسیما برنامه ای پخش می شود باید بهترین آن را نمایش دهد، اما در بخش تعزیه این اتفاق نمی افتد و باعث ضربه زدن به تعزیه می شود.


وی تاکید کرد: صدا وسیما می تواند یک مشوق ومبلغ خوب برای تعزیه باشد، اما فقط در بخشی از سال آن هم در محرم و صفر اقدام به پخش تعزیه می کند، اگر در هنگام انتخاب تعزیه برای پخش در صدا وسیما با یک استاد پیشکسوت در زمینه تعزیه مشورت شود تا بهترین تعزیه از رسانه ملی پخش شود بسیار در ترویج فرهنگ تعزیه موثر خواهد بود.


به دلیل اینکه تعزیه یک سنت مذهبی و ملی است بسیاری از جوانان جذب شده اند، اما متاسفانه جایگاهی نیست که این جوانان هدایت شود، اگر جوانان در این مسیر هدایت شوند، در سال های آینده تعزیه خوان های حرفه ای زیادی خواهیم داشت.


ابوالفضل صابری یکی از پیشکسوتان عرصه تعزیه خوانی نیز در گفتگو با بی باک بیان داشت: نسبت به گذشته تعزیه اجرا و خوانده می شود و محدود به محرم و صفر نیست، در ایام ماه مبارک رمضان در ایام فاطمیه هم برگزار می شود که بسیار جای امیدواری است.


وی با تایید نظر استاد برکتی بر کم کاری رسانه ملی در زمینه تعزیه، افزود: در طول محرم و صفراگر برای مدت کوتاهی هم تعزیه پخش شده، آنقدر حرفه ای نبوده که مردم پای آنها بنشینند.




صابری در ادامه بیان داشت: خوشبختانه برای تعزیه، سوگواره و جشنواره های مختلف در حال اجرا است، اما در عین حال با توجه به پیشرفت تعزیه باز هم جای زیادی برای کار وجود دارد زیرا به ازای همه مناسبت های مذهبی می توان تعزیه اجرا کرد.


وی در پایان افزود: باید مشکلات و قسمت های قابل تقویت تعزیه ریشه یابی شود و حمایت های لازم از آن صورت گیرد.

منبع: بی باک
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین