عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
محمد خوشرو در حالي از انتشار اطلس شهر نجف خبر مي‌دهد كه در حال حاضر نمايشگاهي از عكس‌هاي اين هنرمند از بافت شهر نجف، برپاست.
عقیق:محمد خوشرو در حالي از انتشار اطلس شهر نجف خبر مي‌دهد كه در حال حاضر نمايشگاهي از عكس‌هاي اين هنرمند از بافت شهر نجف، برپاست.
در توضيح اين نمايشگاه آمده است: اين عكس‌هاي كمتر ديده شده از شهر نجف است؛ شهر شهيد عدالت كه مثل امروزي، دل هاي بسياري در هوايش پر مي زند و مويه مي كند؛ اينجا نجف است كه به آن نجف اشرف مي گويند زيرا يكي از اشرف ترين مخلوقات خداوند باريتعالي در آن آرميده است؛
اين كوچه هاي باريك، اين آسمان صاف و ابرهاي سپيد و سادگي مردمان رازهاي سرزميني ست كه مولاي متقيان را چشم و چراغ خود را دارد.
اين عكس ها ماحصل بارها سفر "محمد خوشرو" به نجف است؛ عكاسي كه با تمركز بر نگرش هاي معمارانه اماكن متبركه و جستجويي كشف و شهودگونه در حرم هاي مطهر، دوست دارد هويت از ياد رفته اسلامي ايراني مستتر در ابنيه هاي مقدس را به دنياي پر استرس امروز ياداوري كند؛ اين روزها نمونه هاي شاخص اين دسته از آثار او در موسسه صبا به تماشاست.
از ١٥ تا پايان تيرماه ٣٣ عكس در اين مجموعه تا به حال ديده نشده و زوايايي كمتر ديده شده از بارگاه نوراني آن امام همام را به تصوير مي‌كشد؛ علاوه بر اين ١٢ عكس برگزيده‌ از مجموعه نفيس كتاب "سجده صاحب‌نظران" نيز روي ديوار گالري رفته كه سال ١٣٩٠ توسط خوشرو در ٢٥٠ صفحه به زيور طبع آراسته شده است.
اين نمايشگاه تا چند روز پيش در فرهنگسراي نياوران در شمالي ترين نقطه تهران به تماشا بود و اكنون به مركز پايتخت آمده است. سال گذشته بخش هايي برگزيده از همين مجموعه در فرهنگسراي بهمن براي مردم جنوب پايتخت به نمايش بود.
خبر تازه‌تر محمدخوشرو اين است كه قرار است "اطلس نجف" را منتشر كند.
او مي‌گويد: "توجه به معماري نجف باعث شد كه به سراغ تاليف اطلس نجف بروم. اين اطلس بيشتر فضاهاي فرهنگي و آموزشي مرتبط با حرم را نشان مي‎دهد و علاوه بر اين، حوزه‎هاي علميه و خانه علماي نجف در آن به تصوير كشيده شده است. به علاوه در اين اطلس بافت قديمي ديوار نجف نيز وجود دارد كه در دو كيلومتري حرم قرار دارد."
خوشرو مي افزايد: " كوچه‌هاي نجف بسيار باريك هستند و به طور كلي معماري اين شهر با تهران بسيار متفاوت است و كوچكترين شباهتي به هم ندارد. بافت شهري بسيار متراكم است و تنها ساختمان‌هايي كه در چند سال اخير ساخته شده است هتل‌ها هستند. در معماري خانه‎ها تمام موتيف‎هاي معماري ايراني مثل كاشي‎ها و سر درها ديده مي‌شود هرچند آلودگي بصري نيز در اين شهر بسيار زياد است. در اين همه درهم‎تنيدگي حرم به بهشت شباهت دارد و زيباترين بناي شهر است."
كتاب "سجده صاحب‌نظران" اماكن زيارتي عراق را در ١٠ فصل روايت مي‌كند و دوربين محمد خوشرو تلاش مي‌كند اين بارگاه‌هاي مقدس شيعي را از زوايايي ديده نشده به تصوير بكشد. اين كتاب تابستان ١٣٩٠ در حالي انتشار يافت كه علاوه بر نجف، بارگاه‌هاي متبركه امامان همام: موسي كاظم در كاظمين، محمدتقي و علي‌نقي (ع) در سامرا و نيز كربلاي معلا را با تصويرهاي جذاب به ثبت رسانده است.
محمد خوشرو تاكنون سه كتاب با رويكرد عكاسي مذهبي شامل "بر آستان رضا (ع)، سجده صاحب‌نظران و نسيم سحر" ارائه داده كه آن‌ها را يك كتاب عكس ديگر با عنوان "خيال" همراهي مي‌كند كه به ژانر ديگر عكاسي او، عكاسي هنري با گرايش انتزاعي اختصاص دارد؛
خوشرو متولد ١٣٤٩ است و از سال ١٣٨٥ آثارش در ١٠ نمايشگاه انفرادي در گالري‌هاي موزه سالار جنگ هند، ماه مهر، اعتماد، شكوه، موزه ملك، فرهنگسراي بهمن ... و نيز رويدادهاي جمعي نظير "چشم درون" در موزه هنرهاي معاصر، "تصوير سال"، "به روايت عكاسان معاصر" در پرديس ملت و ... به تماشا درآمده است.
نمايشگاه محمد خوشرو تا پايان تيرماه در موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر در خيابان طالقاني، جنب سينما فلسطين، خيابان برادران شهيد مظفر پلاك 125 داير است.





























211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین