عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد:
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: 7600 نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی نفیس و ارزشمند به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از ابتدای سال‌جاری افزوده شده است.
عقیق: محمدهادی زاهدی با بیان اینکه آنچه در این گنجینه عظیم هنری و تاریخی اهمیت فراوان دارد قرآن‌ها و کتابهای خطی نفیسی است که از لحاظ نفاست، حُسن خط، تذهیب، کتابت، کتاب‌آرایی، صنعت جلدسازی، کاغذ و مینیاتور از گرانبهاترین گنجینه‌های منطقه و جهان اسلام است، اظهار داشت: آنچه این گنجینه را بی‌نظیر و بی‌بدیل ساخت، نفایس قرآنی است.
وی افزود: این نفایس شامل مصاحف شریفه منسوب به اهل بیت(ع) می‌شود که گل سرسبد و از نوادر و نفایس خطی جهان اسلام محسوب می‌شوند، افزون بر این تعداد صد نسخه قرآن نگاشته شده بر پوست آهوست و به همین دلیل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی یکی از مهمترین گنجینه‌هایی است که بیشترین قرآن مکتوب بر پوست آهو را در اختیار دارد.
زاهدی گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی را با بیش از 85‌هزار نسخه نفیس خطی شامل مصاحف شریف منسوب به ائمه اطهار(ع)، قرآن‌های روی پوست آهو، کتب و رسائل علمی، فرهنگی و هنری، جلدهای نفیس روغنی، سوخت و معرق، مرقعات هنری و... به عنوان غنی‌ترین گنجینه نسخ خطی در منطقه و جهان اسلام نام برد و اظهار داشت: برخی از آثاری که از ابتدای سال از طریق وقف، اهدا و خریداری به این مجموعه افزوده شده در نوع خود نفیس و منحصر به فرد است.

وی تصریح کرد: در این مجموعه تعداد 158 نسخه قرآن خطی، 949 نسخه کتاب خطی، 314 جزوه خطی، 477 نسخه دست‌نویس خطی، 190 نسخه کتاب خطی عکسی، تعداد 28 تابلو خطی و هنری، 12 فقره وقف‌نامه، 531 نسخه کتب خطی امانی، 2922 کتاب و قرآن ثبت موقت و 274 فقره اشیاء ریز است.

زاهدی بخش دیگر آثار افزوده شده را تعداد 1757 نسخه کتاب چاپ سنگی نام برد که برخی از این آثار به لحاظ نفاست نسخه و مجالس تصویر در نوع خود بی‌نظیر هستند.وی افزود: در راستای حفاظت و نگه‌داری از میراث مکتوب بشری تعداد 95‌هزار و‌598 عنوان از نسخ خطی، چاپ سنگی و مرقعات دیجیتال‌سازی شده است.

منبع: قدس آنلاین
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین