عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
دستغیب؛
تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) در تفسیر سوره لقمان، حسن خلق و گشاده‌رویی را نشانه برتری و فضیلت دانست و گفت: دلیل ارزش بالای اخلاق حسنه از دیدگاه خداوند، آثار و نتایج فردی و اجتماعی آن است.
عقیق:آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب در ادامه سلسله سخنرانی‌های خود در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در جمع روزه‌داران، با اشاره به اهمیت تعالیم اخلاقی افزود: از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است اگر نمی‌توانید مردم را به وسیله اموالتان کمک دهید پس با روی باز و گشاده با آن‌ها برخورد کنید و در روایت است کسانی از بندگان خدا بر روی زمین هستند که برای انجام حوایج مردم تلاش می‌کنند، اینها کسانی هستند که در عالم آخرت در ‌امن و امانند.
وی با تأکید بر این‌که «خلق نیکو، بهترین نیکی‌هاست» گفت: بر اساس روایات آنچه که کفه اعمال و حسنات را سنگین می‌کند خلق نیکوست و دلیل ارزش بالای اخلاق حسنه از دیدگاه پروردگار عالم، آثار و نتایجی است که هم از لحاظ فردی و هم از لحاظ اجتماعی دارد.
دستغیب با اشاره به این‌که «خُلق عظیم دلیل اصلی اجتماع مردم حول محوریت پیامبر اکرم بود» گفت: حالت تکبر و غرور درون انسان‌ها، در راه رفتن، ظاهر و بارز می‌شود و لذا لقمان در ادامه آیه مذکور به فرزندش سفارش می‌کند که مغرورانه بر زمین راه مرو.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) خاطرنشان کرد: انسان متکبر، خیال‌پروری کرد و فکر می‌کرد نسبت به دیگران برتری دارد، در حالی که انسان‌ها اصل وجودشان و هرچه که دارند از خداست و اگر این معنا را انسان خوب ادراک کرده و به فراموشی نسپارد، صفت زشت تکبر در او پدید نخواهد آمد و بر خلاف آن حالت تواضع در وجود او خواهد بود و این در راه رفتنش هم معلوم است.
وی، ذلت و خواری را از عوارض کبر و غرور معرفی و تأکید کرد: اگر ذره‌ای کبر در وجود کسی باشد، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد و چنین شخصی باید خودش را علاج کند و علاجش هم این است که بداند که همه چیز به اراده خداوند است و هیچ چیز از او نیست.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، مسئولان نظام جمهوری اسلامی را به بیانات مقام معظم رهبری در رسیدگی به امور مردم با رعایت حسن خُلق مورد توجه قرار داد و گفت: حوایج مردم به سمت مسئولان است که این خود از نعمت‌های خداوند به آنان است لذا مسئولان نباید این نعمت‌ها را ضایع کنند بلکه باید از آن‌ها بهره‌مند شوند و در اسرع وقت نیازهای مردم را مرتفع کنند.
دستغیب ادامه داد: اگر مسئولان در مواردی امکانات کافی در اختیار ندارند طبق دستور پیامبر(ص)، باید با روی خوش، چهره باز و اخلاق کریمه با مردم سخن بگویند و آن‌ها را توجیه کنند و اگر عده قلیلی از مراجعین هم هستند که روحیات خوبی ندارند، باید به به‌خاطر خدا و مصالح این نظام که یک نظام مقدس الهی است، تحمل کنند.
این عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: البته به آن‌هایی هم که خدای نکرده از روی جهل برخوردهای بدی نسبت به مسئولان جمهوری اسلامی دارند توصیه می‌کنیم همه نزد خداوند مسئولیم و تمام صحبت‌ها، برخوردها و رفتارهای ما در نامه اعمالمان منعکس است و اگر انسان واقعاً دارای ایمان است، استقامتش در مسیر ایمان نیز باید زیاد باشد.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین