عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد:
خبرگزاری شبستان: عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ائمه اطهار (ع) همگی نور واحد هستند، گفت: ظلم بزرگی در تاریخ بر امام حسن مجتبی (ع) رفته است که حتی برخی شیعیان گمان می‌کنند که ساختار شخصیتی امام حسن (ع) با امام حسین (ع) متفاوت است، چرا که آن حضرت با داشتن هزاران سرباز با معاویه صلح کرد، اما امام حسین (ع) با وجود یاران اندک به مبارزه با یزید برخواست.

عقیق:حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد واعظ موسوی عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ائمه اطهار (علیهم السلام) همگی نور واحد هستند، عنوان کرد: هر یک از ائمه معصومین (علیهم السلام) در شرایطی از زمان و در موقعیتی قرار می‌گیرند که برخی از اوصاف در آنها نسبت به خصوصیات دیگر نمود و بروز بیشتری پیدا می‌کند، اما دلیل بر وجود تفاوت اساسی در ساختار شخصیتی آن انوار الهی نیست.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: امام حسن مجتبی (ع) به دلیل این که نوه بزرگ پیامبر گرامی اسلام (ص) بودند، سبط اکبر نام نهاده شدند، همچنین ایشان چه در زمان حیات پدر و چه در زمان امامت خویش، به دلیل رسیدگی به وضعیت محرومین و فضل و بخشش‌هایی که در مدینه داشتند، کریم اهل بیت (ع) نام گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی افزود: القابی که متعلق به امام حسن (ع) است، بدین معنا نیست که آن حضرت از دیگر خصایص والای انسانی که کامل‌ترین صورت ممکن در ائمه اطهار (ع) وجود دارد، از جمله شهامت، شجاعت، علم، صبر و دیگر ویژگی‌ها برخوردار نباشد.

وی تصریح کرد: امام حسن مجتبی (ع) نیز در برخورد با ظلم و بی عدالتی مانند پدر و برادر گرامی خویش یک انسان قاطع و شخصیت فرهیخته شجاع و باشهامت است که حاضر است در برابر ظلم و بی‌عدالتی ایستادگی کرده و مبارزه کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: امام حسن مجتبی (ع) در زمان امامت خویش به خاطر عدم صلابت سپاهیان تحت امر خود و همچنین به خاطر دسیسه‌های معاویه مجبور به صلح با معاویه شدند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی بیان داشت: ظلم بزرگی در تاریخ بر امام حسن مجتبی (ع) رفته است که حتی بسیاری از شیعیان گمان می‌کنند که ساختار شخصیتی امام حسن (ع) با امام حسین (ع) متفاوت است، چرا که آن حضرت با داشتن هزاران سرباز و لشکریان فراوان با معاویه صلح کرد، اما امام حسین (ع) با وجود کمتر از صد یار و یاور به مبارزه با یزید برخواست.  

وی تأکید کرد: دقت در شرایط و اوضاع زمانی و مکانی این دو امام بزرگوار نشان می‌دهد که اگر امام حسین (ع) در شرایط امام حسن مجتبی (ع) قرار می‌گرفت، تصمیمی غیر از صلح با آن شرایط بسیار مطلوب انجام نمی گرفت و اگر امام حسن مجتبی (ع) در سال 60 و در زمان حاکمیت یزید بود، مسیری غیر از قیام مسلحانه و انجام نهضت علیه یزید انجام نمی داد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: هر چند تحلیل این جریانات تاریخی نیاز به وسعت زمانی بیشتری دارد، اما باید گفت که همه ائمه اطهار (ع) از کرامت‌های خاص الهی و صفات برجسته انسانی برخوردار بودند، به طوری که از آنان شخصیت ممتازی ساخته و الگوهای پسندیده و اسوه‌های برجسته‌ای برای همه بشریت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی عنوان کرد: ما شیعیان افتخار الگو قرار دادن ائمه معصومین (ع) را برای ساختن جامعه آرمانی و الهی داریم و هر یک از این شخصیت‌های برجسته می‌توانند در زمان خاص و شرایط ویژه از صلاحیت الگو شدن برخوردار شوند و امام حسن مجتبی (ع) نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در پایان گفت: امید است همه ما شیعیان در جزئیات امور زندگی خود اعم از مسائل فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی از امامان معصوم (ع) خود تبعیت کنیم تا سعادتمندی را در دنیا و آخرت برای خود رقم بزنیم.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین