عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
آیت‌الله سبحانی تشریح کرد:
مفسر قرآن کریم ضمن تبیین ویژگی‌های منافقان از دید قرآن، بر قبولی عمل بنابر نیت تأکید کرد.
عقیق: آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه گفت: امام علی(ع) فرمودند که در شرایط عادی همه با انسان، دوست هستند ولی وقتی شرایط زندگی دگرگون شد، اگر انسانی بر دوستی ما ثابت ماند این مرد همان مرد اول است و اگر رنگ عوض کرد قطعا او مرد اولی نیست و مرد اول بنا به شرایط بوده است.

وی افزود: از امام علی(ع)11 هزار خطبه، نامه یا کلمات قصار ثبت و ضبط شده است ولی همه اینها پس از رحلت پیامبر است و در زمان حضرت پیامبر ایشان هیچ نفرموده‌اند؛ با وجود پیامبر حضرت کلمه ای از خود سخن نگفتند زیرا حضرت پیامبر، به عنوان پیامبر و رهبر حضور داشتند.

مفسر قرآن کریم بیان کرد: از هیچ کدام از صحابی این همه کلمات قصار ضبط نشده است که یکی از کلمات قصار حضرت این است که انسان‌ها را باید در شرایط مختلف سنجید.

آیت الله سبحانی با اشاره به شماتت منافقان و سست عنصران جنگ احزاب گفت: خداوند برای این منافقین هفت ویژگی را معرفی می‌کند؛ اول کسانی که مردم را به ترک جنگ تشویق می‌کنند؛ دوم اینکه به دوستانشان هم می‌گویند بیایید با ما بروید؛ سوم اینکه این افراد حریص بودند؛ این ویژگی های مختص به منافقان زمان حضرت نبود در این حال هم این منافقان همین حالات را دارند.

وی اظهارکرد: خالی کردن جبهه‌ها، عدم اقبال به جنگ، غنیمت‌محوری در انگیزه جنگ، ترس وحشتناک از حضور در مقابل دشمن از جمله صفات خاص منافقان هر عصری است؛ این ویژگی‌ها از این حیث است که آنها جبهه ها را یک خانه عروس تلقی می‌کند ولی وقتی شیپور جنگ زده شد چشمشان از حدقه بیرون می‌زند.

این استاد حوزه بیان کرد: ویژگی دیگر این منافقان این است که سعی می‌کنند با زبان تیز مبارزان را اذیت کنند؛ یعنی زمانی که دشمن از جنگ می‌رود با زبان به جان مسلمانان می‌افتند.

مفسر قرآن کریم بیان کرد: ویژگی بعدی این منافقان این است که حریص مال هستند و اگر مسلمانان پیروز شوند به دنبال مال بدست آمده از غنیمت هستند؛ ویژگی دیگر آنها این است که به خدا ایمان نیاورده‌اند.

آیت الله سبحانی گفت: خداوند عملی را از انسان می‌پذیرد که خلوص کافی در آن باشد؛ منافق به ظاهر کارهای نیک انجام می‌دهد و یا در صف نیکان خود را قرار می‌دهد ولی چون اخلاص ندارد کارهای او قبول نمی‌شود.

وی اظهارکرد: گاهی از ما سوال می شود که پاستور میکروب را به مردم معرفی کرد و جان میلیون‌ها نفر را بیمه کرد و یا ادیسون برق را ایجاد کرد حکم آنها چیست؟ در خصوص این افراد سکه دو رو است؛ یک رو همین است که ادیسون و پاستور واکسن را کشف کرد ولی باید دید که انگیزه آنها چه بوده است؟ اگر واقعا انگیزه آنها الهی باشد اجرخواهد داد ولی مشخص نیست که آن روی سکه چیست.

این استاد حوزه اظهار کرد: قرآن همانند آفتاب است و در تمام جهان می‌تابد و در همه ادوار می‌تابیده است و به همین شکل برای همه دنیا روشنی به ثمر دارد؛ پس این ویژگی‌هایی که در قرآن ذکر شده است قطعا در کشورهای اسلامی هم امروز منافقان همین خصلت را دارند.

مفسر قرآن کریم بیان کرد: نباید گمان کنیم که این ویژگی‌ها ویژه چند نفر از اوس و خزرج است؛ بلکه همه این ویژگی‌ها قطعا در همه زمان‌ها نیز صادق است و برای مردم قطعیت دارد.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین