عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت "؛
فلسفه توبه، فلسفه تربیت و اصلاح گذشته و آینده و نجات جامعه از گناه است.
عقیق: آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: در فصل 15 دعای مکارم الاخلاق همانگونه که در برنامه قبل به آن اشاره کردم، امام راه توبه را به روی همه می گشاید و ادبیات توبه را به درگاه خداوند به ما یاد می دهد.
وی افزود: باید بدانیم توبه مکتب عالی تربیتی است، چون افراد ممکن است گناهی انجام دهند. اگر به این افراد گفته شود راه توبه بسته است می گویند که راه بهشت برای ما بسته شده و از راه سعادت محروم هستیم دیگر چرا گناه نکنیم، اما اگر گفته شود که درهای بازگشت به سوی خدا باز است این باعث تربیت آنها می شود و از مسیر انحرافی بر می‌گردند و به مسیر مستقیم می‌روند، بنابراین فلسفه توبه، فلسفه تربیت و اصلاح گذشته و آینده و نجات جامعه از گناه است.
آیت الله مکارم شیرازی  تصریح کرد: توبه باید در هر تشکیلاتی باشد، همچون در خانه که اگر فرزندی کار خلافی انجام داد، باید به او بگوییم که کار خلاف انجام دادی به سوی خدا برگرد، همین توبه تربیت می کند.پس توبه مکتب عالی تربیت خطاکاران است.
وی ضمن اشاره به این نکته که در قرآن کریم برای توبه شرایطی ذکر شده است، اظهار داشت: اصلاح کردن اعمال بد گذشته با اعمال نیک آینده است. در سوره بقره، آل عمران، نساء، نمل و نور این جمله را درباره توبه و یا شبیه آن میبینیم، هنگامی که افراد گناه کار را معرفی می‌کند و عذاب آنها را قرآن می گوید، مگر کسانی که توبه کنند و گذشته را اصلاح کنند.
آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: گناه، روح انسان تیره قلبش را تاریک و فضای فکر انسان را مسموم می کند، وقتی توبه کرد باید با اعمال نیک آینده ، اعمال بد گذشته را جبران کند. قرآن می گوید علاوه بر توبه، گذشته را اصلاح کنید و اصلاح باعث قبولی توبه می شود. قبولی توبه در صورتی است که اصلاحات در وجود انسان به عمل آید.
وی خاطرنشان کرد: البته توبه شرایط دیگری دارد، حضرت علی (ع) در نهج البلاغه 6 شرط برای توبه بیان کرده که در اینجا به 4 شرط می پردازیم. نخست پشیمانی از گذشته، دوم تصمیم ر آینده، سوم حقوق انسانی بر گردن من است و چهارم اگر حقوق الهی ضایع شده باید آن را جبران کند. اگر این 4 مورد انجام شود، توبه کامل می شود. امیدوارم خداوند در این ماه رمضان توفیق توبه و شرایط آن را برای ما فراهم کند.


منبع:باشگاه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین