عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۷۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
رییس فرهنگستان علوم اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: رمضان ضیافت خاص الهی و قرآن، رزق این ضیافت است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم و استاد سطوح عالی حوزه شامگاه شنبه 6 تیرماه 94 در حسینیه آیت الله حق شناس تهران گفت: وجود مبارک رسول الله فرموده است: به ماه رمضان دعوت شده اید. این دعوت به واسطه وجود پیامبر و اهل بیت ایشان است و البته فرقی میان دعوت خدا و پیامبر نیست.

رمضان میهمانی خاص خداست

وی با تاکید بر اینکه ما همیشه مهمان خدا هستیم لذا رمضان میهمانی خاص خداست، خاطرنشان کرد: یکی از رزق های این ماه، قرآن و بهره مندی از این کتاب الهی است؛ کتاب الهی که سراسر نور است و در ظرف رمضان تنزل کرده است. در واقع رمضان به غیر از جنبه ظاهری و مُلکی جنبه دیگری دارد که ظرف نزول قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اضافه کرد:یکی از ضیافت ها ی این ماه قرآن است که بشارت بزرگی است که به ما داده اند. اگر کسی در این ماه با انواع قرآن سیر کرد در قلب این ماه یعنی شب قدر به اسرار قرآن راه می یابد.

 

همه عقوبت ها و عذاب ها برای عبادت غیر خدا است

رییس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: همه قرآن این است که عبادت نکنید مگر خدا را. همه عقوبت ها و عذاب ها برای عبادت غیر خدا و همه بشارت ها برای عبادت خداست. دستور بعدی قرآن، استغفار و توبه است که شاید معنایش این است که از پرستش هر چیزی غیر از خدا اجتناب کرد؛ دستور آخر اینکه باید به سوی او برگردیم.

وی با بیان اینکه معارف قرآن چند دسته است، اظهار داشت: امیرالمومنین (ع) می فرمایند خدای متعال معارفش را سه قسم کرده است: اسمی را جاهل و عارف می فهمند؛ قسمی نیازمند شرح صدر و قسم سوم، معارفی است که مخصوص خدا، پیامبر، اهل بیت و راسخون در علم دست است. قسمتی از قرآن را که جاهل و عارف می فهمند چیزی است که به به آن احتجاج می شود.

 

اگر کسی اهل شد اهل بیت قسمتی از معارف را به او بدهند

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: شاید اگر کسی اهل شد اهل بیت قسمتی از معارف قسم سوم را به او بدهند همچنان که سلمان فارسی اینگونه شد. در واقع بخشی از اسرار قرآن را کسانی که شعار وجود اهل بیت شدند دریافت می کنند: همچناکه درباره سلمان فرمودند: منا اهل البیت.

وی با اشاره به اینکه طبق آیه فوق، راسخون در علم می توانند به اسرار و مکنونات قرآن نیز دست یابند، گفت: اگر کسی به قلب امام راه پیدا کرد و حقایق وجود امام در قلب او راه پیدا کرد به این اسرار دست می یابد.  بنابراین یک منزلت از فهم قرآن این است که به سرچشمه راه پیدا کرد و جز راسخون و شیعیان خاص شد.

 

شرح صدر مقدمه هدایت است

حجت الاسلام والمسلمین باقری افزود: قرآن می فرماید اگر خداوند بخواهد کسی را هدایت کند به او شرح صدر می دهد، تصریح کرد: بنابراین شرح صدر مقدمه هدایت است و قرآن انسان را هدایت می کند می ببرد و می رساند.

وی اضافه کرد: از وجود مقدس رسول الله سوال شد: این شرح صدر چیست؟ حضرت فرمودند: نوری است که وقتی وارد قلب انسان شد، شرح صدر می یابد. پرسیدند: آیا این نور نشانه ای دارد؟ فرمودند: سه نشانه دارد: دل کندگی از دار دنیا، توجه به عالم خلود و مستعد رفتن قبل از برده شدن (آمادگی برای سفر آخرت) است.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین