عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
حضرت آیت الله یثربی، در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، به بررسي معني «وصايت» پرداختند.

عقیق: استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، با تشریح فرازی از زیارت عرشی عاشورا یکی از افتخارات عظیم حضرت سیدالشهدا 

علیه السلام را فرزندی وصیّ رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم خواند و فرمود: در منابع معتبر و اصیل شیعیان و اهل سنت، روایات فراوانی وجود دارد که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در طول حیات شریف‌شان، حضرت امیرالمومنین علیه السلام را بارها به عنوان وصی و جانشین خود معرفي فرمودند. در این روایات رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم، حضرت امیرالمومنین علیه السلام را شایسته‌ترین فرد برای جانشینی و ولایت بر مردم دانستند و ایشان را با ویژگی منحصر به فردی همچون امام متقیان و اولین اجابت کننده به دین مقدس اسلام، ستودند.

وی تأكيد كرد: پیامبران الهی برای خود وصی و جانشینی معرفی نمودند، اما پروردگار متعال در زیارت عاشورا، حضرت امیرالمومنین علیه السلام را سید و مولای اوصيا و جانشینان پيامبران الهي عليهم السلام ملقب و يكي از افتخارات حضرت سیدالشهدا علیه السلام را فرزندی سید وصیین ذکر نمود.

رئیس حوزه علمیه کاشان انکار و مغالطه‌ی علمای اهل سنت در مورد وصایت و جانشینی حضرت امیرالمومنین علیه السلام را بی تاثیر خواند و افزود: علمای اهل سنت سابقه ی دیرینه ای در انکار واقعیت های دینی و اعتقادی دارند. آنان در مقام انکار واقعه‌ی عظيم غدیر برآمدند‌؛ اما وقتی نتوانستند در مقابل روایات فراوان واقعه‌ی غدیر ایستادگی کنند، این واقعه را به روز دیگری نسبت دادند تا بتوانند مسیرحقیقی انتصاب حضرت امیرالمومنین علیه السلام را منحرف کنند. آنان براي انكار وصايت به هر حيله‌اي متوسل شده و  مدعی شدند دلیل آن‌که هر پیامبری برای خود وصی و جانشینی معرفی نموده آن است که بعد از ایشان دین دیگری جانشین دین ایشان می‌شد؛ اما چون رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم، خاتم انبیا بوده است و با ایشان باب نبوت به پایان می‌رسد، جانشینی ايشان معنایی نخواهد داشت! آنان بايد پاسخگوي اين پرسش باشند كه آیا بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم خداوند متعال پیروان دین اسلام را به حال خود واگذاشته است تا هر کسی با هر اعتقادی به مسند حکومت بنشیند و خود را خلیفه‌ی مسلمین معرفی کند‌؟‌!

این استاد حوزه شبهه‌اي از شبهات اهل تسنن در مورد اين كه حضرت امير المومنين عليه السلام درباره وصایت و امامت خود سخني نگفته‌اند را طرح نموده و در پاسخ گفت: حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه، چندین مرتبه وصایت خود را تنصیص نمودند. همچنین در نامه‌هایی که میان حاکمان و غاصبان خلافت رد و بدل می‌شد،آنان بر وصایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام اذعان و اعتراف کردند. از جمله‌ی این نامه‌ها را می‌توان به نامه‌ی معاویه و محمد بن ابی بکر اشاره نمود. معاویه در این نامه اذعان کرد که خود،  افراد در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بر وصایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام اعتراف کردند، اما وقتی حضرت صلی الله علیه وآله وسلم به شهادت رسیدند اعتراف کنندگان به وصایت، به دشمنان حضرت علیه السلام تبدیل شدند.


211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین