عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹
مصیبت ها و غم هایی که انسان در طول زندگی با آنها مواجه می شود ریشه های مختلفی دارد، اما هستند دلایلی که بعضا نسبت به آنها بی توجه هستیم اما از عوامل اثرگذار در تجربه کردن مصائب اند.
عقیق: بنابر آموزه های دین اسلام برای هر عمل انسان از خوب و بد، جزا و سزایی است که به تناسب خیر یا شر بودنِ عملش آن را دریافت می کند.
خداوند در آیه 31 سوره مبارکه نجم می فرماید: «از آنِ خداست هر آنچه در آسمانها و هر چه در زمين است تا كسانى را كه بد كرده اند در برابر اعمالشان سزا دهد و آنان را كه نيكى كرده اند به كردار نيكشان پاداش دهد».
امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: «هر انسانى كرده خود را مى بيند و سزاى كردارش را مى گيرد.»
بنابر تصریح آیات قرآن و روایات این جزای عمل هم دنیوی است و هم اخروی؛ آنچنان که خداوند در آیه 12 سوره مبارکه انسان می فرماید: «و به سبب صبرى كه كردند بهشت و پرنيان سزايشان داد».
و نیز در آیه 31 سوره مبارکه نحل می فرماید: ««به بهشت هاى عدن كه رودها در كفشان روان است، داخل مى شوند. هر چه بخواهند در آن هست. خدا پرهيزگاران را اينچنين سزا مى دهد».
علاوه بر این، در قرآن به سزای بدکاران نیز اشاره و عقوبت کارهای ناپسند آنها نیز بیان شده است.
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «[برخى] مصيبت ها، بيمارى ها و غم ها در دنيا، جزا [ى بدى ها] هستند.»
خداوند در آیه 36 سوره مبارکه فاطر در تشریح سزای گناهکاران می فرماید: «و آنان را كه كافر شدند آتش جهنّم است. نه حكم به مرگشان مى شود كه بميرند و نه از عذابشان كاسته مى گردد. هر ناسپاسى را چنين سزا مى دهيم».
و نیز در سوره مبارکه طه آیه 74 می فرماید: «هر آينه هر كس كه گنهكار نزد پروردگارش بيايد جهنّم براى اوست كه در آن نه بميرد و نه زنده باشد».
نکته جالب در این میان عدالت خداوند در دادن سزای اعمال انسان است به گونه ای که به اندازه بدی عملش او را عقوبت می کند نه ذره ای بیشتر.
در آیه 160 سوره مبارکه انعام این مطلب تصریح و بیان شده است: «و هر كس كار بدى انجام دهد تنها همانند آن سزا بيند و به آنان ستم نرود».



منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین