عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۱۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
همرزم شهید چمران:
شهید چمران به لحاظ سیاسی فراتر از همه دسته بندی های جناحی بود؛ ولی چیزی که ایشان را ماندگار کرده است جایگاه معنوی و فتوت این بزرگ مرد بود.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین دیلمی در همایش گرامیداشت سالروز شهادت دکتر شهید چمران و روز اساتید که در دانشگاه قم در تالار مفید این دانشگاه برگزار شد، گفت: دکتر چمران، پس از این همه سالها، جایگاهی که بین مردم پیدا کرده است، نشان می دهد که این مرد چقدر بزرگ و با اخلاص بود و در میان این همه فرماندهان بزرگ می درخشد.

همرزم شهید چمران اظهارکرد: شهید چمران از نظر علمی از نخبگان و از شخصیت های بین المللی بود و دانشی که ایشان در آن روزگار داشت در دنیا نیز اندک بود ودر ایران بی نظیربود؛ به طوری که رادیو عراق بیان کرد که اولین متخصص موشک در خاورمیانه دکتر چمران است.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: به لحاظ نظامی نیز گویی که این مرد از ابتدا شور جهانی و بین المللی وجود داشت و قبل از ایجاد سازمان آزادی بخش فلسطین ایشان در مصر اولین هسته های مقاومت فلسطین را آموزش می دهند و سپس به لبنان رفتند و شیعیان که محروم ترین قشر جامعه بودند را نیز دریافتند و گروه های فلسطینی را با این گروه ها تلفیق کردند.

وی گفت: جامعه اهل سنت در آن زمان از پشتیبانی های منطقه ای برخوردار بود، ولی شیعیان بسیار مظلوم بودند و در کنار امام موسی صدر حرکت محرومین را یا حرکت عمل را ایجاد کردند که این حرکت امروز نیز حس می شود و می بینیم که در کنار حزب الله نیروهای اهل سنت و نیروهای دروزی و مسیحی در حال جنگ هستند؛ یعنی ایشان با این حرکت تمام طوایف را به خود همراه کردند.

وی افزود: اگر امروز شاهد اوج گیری حزب الله لبنان هستیم، نیروهای تشکیل دهنده حزب الله هسته هایی هستند که شاگردان دکتر چمران و امام موسی صدر بودند و پس از مفقود شدن امام موسی صدر جریان حزب الله تاسیس شد.

حجت الاسلام والمسلمین دیلمی بیان کرد: شهید چمران به لحاظ نظامی، از جبهه آبادان و خرمشهر و جبهه های دزفول جز در منطقه هویزه، همگی در اختیار نیروهای جنگ های نامنظم بود و هنوز بسیج و سپاه شکل نگرفته بود که بتواند در جنگ های بیرونی شرکت کند؛ دکتر چمران با گروه های چریکی یازده نفره همه این منطقه را پوشش داده بود و در میان این گروه نیز همه قشری وجود داشت.

همرزم شهید چمران اظهارکرد: ایشان در جنگ صاحب یک تفکر نوین بود و ایشان جنگ در آب را برای اولین بار در این جنگ آغاز کرد و بعد عراق از روی نقشه ایشان علیه ما استفاده کرد، زیرا این حربه صدمات بسیاری به عراق وارد کرد.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: ایشان آموزش های چریکی بسیار مجربی برای نیروهای جنگ های نامنظم داشتند و از جمله آنها این بود که سرظهر در اوج گرمای مردادماه چند ساعت پیاده روی با پای برهنه طی می کردند که باعث شد که نیروهای نظامی ایرانی بسیار قوی شوند؛ در آن زمان ایشان چگونگی کاربرد انواع موشک ها را آموزش می دادند و البته خود ایشان پیشاپیش جنگویان بودند.

وی گفت: چمران به لحاظ سیاسی فراتر از همه دسته بندی های جناحی بود؛ در میان آثار و نوشته ها و سخنان ایشان شخصیتی بودند که به مراتب فراتر از همه دسته بندی هاست؛ ولی چیزی که ایشان را ماندگار کرده است جایگاه معنوی و فتوت این بزرگ مرد بود؛ نوشته های ایشان در روزهای انقلاب هم فضای معنوی و عرفانی خویش را حفظ کردند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین