عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۱۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
ما معتقديم كه منظور از «صادقين» در اين آيه شريفه هر انسان راستگويى نيست، بلكه افراد خاصّى منظور مى ‏باشد.
عقیق: آيا منظور از «صادقين» در اين آيه شريفه«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» ، كه مسلمانان موظّف به پيروى از آنها شده‏ اند، افراد خاصّى هستند و يا منظور معناى لغوى آن و همراهى كردن با هر انسان راستگويى است؟
ما معتقديم كه منظور از «صادقين» در اين آيه شريفه هر انسان راستگويى نيست، بلكه افراد خاصّى منظور مى ‏باشد. دو قرينه و شاهد و دليل بر اين ادّعا وجود دارد:
۱- نخست اين كه اگر «صادقين» به معناى عام باشد و افراد خاصّى مدّ نظر نباشد، بايد مى‏ فرمود: «كونوا من الصّادقين» نه «مَعَ الصَّادِقِينَ» چون همه بايد از راستگويان باشند، نه اين كه صرفاً همراه آنان باشند؛ بنابراين، از آنجا كه‏ «مَعَ الصَّادِقِينَ» گفته شده و پيروى از آنها لازم گشته، معلوم مى‏ شود، منظور افراد خاصّ و برجسته‏ اى هستند كه پيروى از آنها لازم گرديده است.
۲- شاهد دوم اين كه، ظاهر آيه نشان مى‏ دهد اين همراهى و پيروى بى‏ قيد و شرط است و چون همراهى و پيروى از صادقين بى‏ قيد و شرط است پس لا بد صادقين مورد بحث، ضمانت الهى دارند و مصون از خطا و اشتباه هستند، چون اگر معصوم نباشند مسلمانان نمى‏ توانند هميشه از آنها پيروى كنند، بلكه به هنگام اشتباه و خطا و گناه، بايد از آنها جدا گردند.
بنابراين، چون همراهى و پيروى از «صادقين» به صورت مطلق ذكر شده، بايد آنان افراد خاصّ و معصوم از خطا و گناه باشند تا پيروى بى‏ قيد و شرط از آنها امكان‏پذير باشد.
نتيجه اين كه، يا بايد همراهى و اطاعت از صادقين مطلق باشد، ولى «صادقين» مقيّد به افراد خاصّى باشد و يا اين كه «صادقين» مطلق باشد و شامل تمام راستگويان شود و همراهى و پيروى از آنان مقيّد گردد. و طبق دو قرينه‏ اى كه گذشت، همان احتمال اوّل صحيح است؛ بنابراين «صادقين» مقيّد است و منظور از آن افراد خاصّى است، ولى همراهى و پيروى از آن افراد خاص مطلق است.که با توجه به دیگر آیات قران  کریم صادقین ائمه عصمت(ع) می باشند.


پی نوشت:
آيات ولايت در قرآن، ص138تا140.
منبع:افکار
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین