عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
دبیر شعر آیینی کشور از انتشار مجموعه شعر عاشورایی «قنوت سرخ»‌ شامل شعرهای برگزیده شاعران جوان خبر داد.
عقیق:محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور  از انتشار مجموعه «قنوت سرخ»‌ خبر داد و گفت:‌ این مجموعه شامل حدود 100 شعر عاشورایی است که از آثار شاعران جوان و برخی هم پیشکسوت شعر معاصر انتخاب شده است.
وی ادامه داد: در انتخاب اشعار این مجموعه،‌ شور‌، شعور و حماسه را مدنظر قرار داده‌ایم و این 3 اصل محور گزینش اشعار بوده است. شعرهای گردآوری شده در 150 صفحه در دست انتشار هستند.
مجاهدی هم‌چنین از انتشار «در قلمرو شعر توحیدی» که نخستین کار پژوهشی درباره شعر توحیدی است خبر داد و گفت:‌ در این اثر به بررسی پیشینه شعر توحیدی در ادب فارسی پرداخته‌ام و در کنار آن به نمونه‌هایی از شعر توحیدی در دیوان شاعران فارسی‌زبان از سده سوم تاکنون نیز اشاره کرده‌ام. برای تدوین این اثر به بررسی قدیمی‌ترین شعر و متون ادبی فارسی از سده سوم تا دوره معاصر پرداخته‌ام تا بتوانم دید کاملی از این نوع شعر در پهنه ادب فارسی نشان دهم.
این شاعر پیشکسوت با بیان این‌که «پژوهشی در شعر توحیدی» به پیشنهاد دارالحدیث انجام می‌شود، به پیشینه شعر توحیدی اشاره کرد و یادآور شد: این اثر به بررسی چند و چون شعر توحیدی، تغییرات آن در سده‌ها و دوره‌های مختلف و تغییر نگاه شاعران به این مقوله پرداخته است.
به اعتقاد مجاهدی، شعر آیینی گستره وسیع‌تری نسبت به آنچه تصور می‌شود در خود دارد که شعر توحیدی نیز یکی از زیرمجموعه‌های آن به شمار می‌آید. اگر مقوله‌های نیایشی، توحیدی، اخلاقی، پندی، حماسی، حکمی، عرفانی و اجتماعی اجازه ورود در عرصه شعر آیینی را داشته باشد که دارد و اگر این عناوین از جهات بسیاری ملهم از معارف اسلامی و آموزه‌های دینی باشد که هست، کدام نقطه از گستره شعر فارسی را می‌توان نشان داد که درسیطره این مفاهیم ارزشی نباشد.


منبع:تسنیم
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین