عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۸۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
عضو شورای عالی حوزه های علمیه مطرح کرد:
آیت الله العظمی بهجت به طلاب توصیه می کردند «در اوقات فراغت تابستان کتاب های نهج البلاغه و جهاد نفس وسائل الشیعه را مطالعه کنند».
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین نکونام، در اختتامیه کارگاه آموزش پژوهش محور حوزه علمیه استان یزد به اشاره به سخنان آیت الله العظمی بهجت(ره) در خصوص استفاده از اوقات فراغت تابستان، اظهار داشت: ایشان به طلاب توصیه می کردند «در اوقات فراغت تابستان کتاب های نهج البلاغه، جهاد نفس وسائل الشیعه را مطالعه کنید.» البته کتاب جهاد نفس به صورت فارسی هم ترجمه شده که اگر فقط  باب 96 آن را سرمشق و الگوی زندگیمان قرار دهیم کافی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت محاسبه اعمال، ادامه داد: هر عملی که انجام  می دهیم دارای آثاری است که مجموع اعمال ما و آثار اعمال ما جمع آوری شده و ثبت می شود و ما مسئول همه آن ها هستیم.

وی اضافه کرد: کاش انسان در زندگی، دفتری تحت عنوان دیوان اعمال باز می کرد و بالای هر یک از صفحاتش، اعمال مربوط اعضاء و جوارح را می نوشت (اعمال چشم، گوش، قلب و ...) و پایان هر روز این دیوان را مطالعه می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام خاطرنشان کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) در بحارالانوار آمده که برای هر انسانی 24 خزانه به عدد ساعات شب و روز در نظر گرفته شده که حضرت 3 مورد آن را بیان کرده اند، یک خزانه، وقتی روز قیامت صاحبش به آن نگاه می کند خیلی مسرور می شود، به گونه ای که اگر شادی آن را بین افراد در جنهم تقسیم کنند عذابشان را فراموش می کنند و آن ساعاتی است که مشغول عبادت بوده است.

وی با بیان این که خزانه ی دیگر ظلمانی، وحشت زا و متعفن است، این خزانه ای است که در آن ساعات مشغول گناه بوده است، ابراز داشت: خزانه سوم خالی است که صاحب آن نه خوشحال می شود و نه ناراحت، اما افسوس می خورد که چرا همانند خزانه اول آن را پر نکرده، به همین خاطر است که آن را روز تغابن نامیده اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان بر لزوم تهذیب نفس تاکید کرد و گفت: اساتید باید به مسائل اخلاقی طلاب توجه ویژه ای داشته باشند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین