عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۸۲۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴
آيت الله شبيري:
حضرت آيت الله العظمي شبيري زنجاني، در كنار قرآن و يادگيري احكام شرعي، از صله رحم و كمك به فقرا به عنوان دو عبادت مورد توجه شارع مقدس در ماه مبارك رمضان نام بردند.
عقیق:حضرت آيت الله العظمي شبيري زنجاني، در كنار قرآن و يادگيري احكام شرعي، از صله رحم و كمك به فقرا به عنوان دو عبادت مورد توجه شارع مقدس در ماه مبارك رمضان نام بردند.
ماه ميهماني خداوند متعال فرا مي رسد و در اين ماه مبارك همه مؤمنين تلاش دارند كه براي دنيا و آخرت خود توشه اي مناسب بردارند.يكي از سوال هاي متداول در ماه رمضان چگونگي بهره مند شدن از اين ماه است.
حضرت آيت الله العظمي شبيري زنجاني در گفت وگوي به پرسش هايي درباره ماه مبارك رمضان و چگونگي بهره مند شدن بهتر از اين ماه پاسخ داده است:
گفت وگو با اين مرجع تقليد شيعيان در ادامه مي آيد:

- به نظر حضرت عالي چگونه مي توانيم از فرصت ماه مبارك رمضان استفاده كنيم؟
همانگونه كه از قرآن و روايات ما برمي آيد اين ماه از افضل ماه ها است و انسان بايد تلاش كند تا از اين فرصت به بهترين نحو استفاده كند. عبادت در اين ماه برابر با چندين سال عبادت در ماه هاي ديگر است چنانكه نقل شده قرائت هر آيه قرآن ثواب ختم قرآن را دارد. انسان تا مي تواند در اين ماه بايد به عبادت بپردازد و وجودش را به نور عبادت روشن كند.

- چه عبادت هايي در اين ماه توصيه مي شود؟
يكي از عبادت هايي كه در همواره به آن تاكيد شده كمك به فقرا است. احسان به فقرا و مساكين نبايد فراموش شود. ممكن است افرادي باشند كه به خاطر فقر نتوانند روزه بگيرند. كساني كه تمكن مالي دارند به اين افراد كمك كنند. از عبادات ديگر كه مورد توجه است صله رحم است، قرائت قرآن هم در اين ماه مورد تاكيد است و خصوصيت دارد.

- در برخي از كشورهاي اسلامي به جاي ختم قرآن روزانه، يك آيه تفسير مي شود. گروهي معتقدند در ايران هم اين روش بايد جايگزين قرائت قرآن شود. نظر حضرت عالي در اين باره چيست؟
تفسير قرآن كاري مشكل است و هر كسي نمي تواند از عهده آن بربيايد و ممكن است افراد دچار تفسير به رأي شوند كه مورد نهي شارع است. آنچه كه در روايات تاكيد شده تلاوت و قرائت قرآن در اين ماه است.

- برخي از نهادهاي فرهنگي در ماه مبارك رمضان اقدام به برگزاري مسابقات ورزشي مي كنند و يا تلويزيون بخشي از برنامه هاي بعد از افطار را به پخش سريال ها اختصاص مي دهد تا مردم سرگرم باشند. نظر حضرت عالي در اين باره چيست؟
ورزش اگر مقدمه اي براي سلامت بدن و روزه گرفتن باشد مطلوب است. مثلا اين شخص اگر ورزش نكند در روز نمي تواند روزه بگيرد اما اگر به عنوان سرگرمي براي گذراندن اوقات شبهاي ماه مبارك رمضان باشد شايسته نيست. آنچه كه شرع از ما مي خواهد عبادت است و سرگرمي با تلويزيون و ورزش عبادت نيست.

- شما چه پيشنهادي را به جوانان متدين براي گذراندن شبهاي اين ماه مبارك داريد؟
در شبهاي قدر كه افضل شبهاي ماه مبارك رمضان است و به گفته قرآن با فضيلت تر از هزار شب است به مذاكره علمي سفارش شده است. يكي از مصداق هاي مذاكره علمي يادگيري احكام شرعي است. در اين شب ها افراد به مطالعه كتب علمي و ديني بپردازند و سعي كنند احكام خود را يادبگيرند. البته انفاق و صله رحم هم كه مؤكّداً بيان شده است.
دو چيز خيلي مهم است. يكي قرآن است كه خيلي تاكيد شده و خصوصيت دارد و دوم مطالعه كتاب هاي شرعي و يادگيري احكام است.

- حضرت عالي كدام يك از دعاهاي وارد شده را سفارش مي كنيد؟
دعاي افتتاح و دعاي ابوحمزه . افراد سعي كنند در دعاهايي كه براي ماه مبارك رمضان وارد شده موفق باشند.

- افرادي هستند كه به خاطر كسالت در ماه مبارك رمضان موفق به روزه گرفتن نمي شوند و از طرفي در خود احساس شرمساري و خسران مي كنند. براي اين افراد چه پيشنهادي داريد؟
روزه گرفتن وقتي عبادت است كه به خاطر قرب الهي و اطاعت دستورات خداوند باشد. گاهي يك فردي مأمور به روزه است و فرد ديگر مأمور به روزه گرفتن نيست. عبادت اين فرد روزه گرفتن است و عبادت فرد ديگر در روزه نگرفتن.
اين افراد سعي كنند با انفاق و احسان و اطعام فقرا به كساني كه به خاطر شرايط مالي نمي توانند روزه بگيرند، كمك كنند.


منبع:شفقنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین