عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
دانشنامه كربلا با همكاري كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و مركز مطالعات آستان مقدس حضرت امام حسين (ع) تدوين مي شود.
عقیق: فريبرز خسروي معاون پژوهش، برنامه ريزي و فناوري در بازديد از مركز مطالعات آستان مقدس امام حسين (ع) با اشاره به منابع و ذخاير موجود در كتابخانه ملي ايران گفت: كتابخانه هاي ملي حافظه هاي تاريخي يك ملت هستند و در حفاظت از ميراث مكتوب جوامع، نقش بي بديلي ايفا مي كنند.
وي با اشاره به تبعات و خسارات حاصل از جنگ هاي اخير در عراق و سوريه، بر ضرورت حفاظت از ميراث مكتوب و ملموس اين كشورها تاكيد كرد و گفت: حفاظت از ميراث فرهنگي و تمدني ضرورتي اجتناب ناپذير است كه با ثبت آثار و تهيه نسخه هاي ديجيتال از منابع مكتوب مي توان از آسيب هاي تهديد كننده اين آثار پيشگيري كرد.
بر اساس گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، خسروي در ادامه با اشاره به راهپيمايي ميليوني اربعين حسيني، ثبت آنچه در اربعين رخ مي دهد را به عنوان يك ميراث جهاني ضروري دانست و گفت: سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران آمادگي دارد بر تدوين، ثبت و معرفي آثار مكتوب و آيين هاي فرهنگ تشيع با آستان مقدس حضرت سيدالشهدا (ع) همكاري كند.
معاون پژوهش، برنامه ريزي و فناوري سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: ما آمادگي كامل داريم دانش و ظرفيت هاي موجود در سازمان خود را در اختيار متوليان عتبات عاليات قرار دهيم و در اين راستا آمادگي اعزام استادان و صاحب نظران براي افزايش دانش كارشناسان كتابخانه ها، مراكز اسنادي و موسسات پژوهشي وابسته به عتبات عاليات را داريم.
در ادامه اين ديدار عبدالامير القريشي رييس مركز مطالعات آستان مقدس حضرت سيدالشهدا (ع) با اشاره به ضرورت توسعه همكاري هاي علمي و فرهنگي ميان دو ملت ايران و عراق گفت: بسياري از آثار تمدن كربلا در طول دوره هاي مختلف از بين رفته است و ما در تلاش هستيم بخش هايي از اين پيشينه تمدني را يافته و مستندسازي كنيم.
رييس مركز مطالعات آستان مقدس حضرت سيدالشهدا (ع) با اشاره به پروژه هاي تدوين دانشنامه كربلا، تقاضا كرد كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران بر فرآيند گزينش مدخل ها و تدوين اين دانشنامه با آستان مقدس حضرت سيدالشهدا (ع) همكاري كند.
در سفر هيات ايراني به نمايندگي از سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران به كشور عراق، غلامرضا اميرخاني معاون كتابخانه ملي و امين عارف نيا مشاور رييس و مديركل حوزه رياست و روابط عمومي خسروي را همراهي مي كنند.



منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین