عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۶۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
در محضر استاد/
نمی‌شود مال حرام در زندگی کسی باشد و رستگار شود و عاقبت به خیر گردد.
عقیق: «آیت الله مظاهری» استاد بزرگ اخلاق جهت استفاده بهتر از فرصت معنوی ماه مبارک رمضان و برای اینکه در این ماه مبارک توفیق عبادت و بندگی و ترک معصیت پیدا کنیم چند راهکار ارائه داده و توصیه می‌کنند:

قبل از ماه مبارک رمضان، دارایی خود را حلال کنید تا بتوانید توبه کنید و با آمادگی به استقبال این ماه شریف بروید و بتوانید از برکات آن استفاده لازم را ببرید. کسب حلال به خصوص در زمان حاضر بسیار مشکل است، اما امر لازمی است و نمی‌شود مال حرام در زندگی کسی باشد و رستگار شود و عاقبت به خیر گردد.
مراقب باشید لااقل در ماه مبارک رمضان غذای حرام و شبهه ناک نخورید. خداوند به کسی که در شکم او غذای حرام وجود دارد، نظر لطف نمی‌کند. عبادات چنین کسی ممکن است از نظر ظاهری صحیح باشد ولی مورد قبول و پذیرش خداوند سبحان واقع نمی‌شود. حتی اگر نمی‌توانید درآمد خود را برای همیشه حلال و پاک کنید، اگر توفیق پرداخت خمس و زکات ندارید، لااقل برای این یک ماه، مبلغی جدا کنید و خمس و زکات آن را پرداخت کنید و با اجازه یک مجتهد جامع‌الشرایط مبلغ مصرفی خوراک خود و خانواده را از آن مبلغ بپردازید.

- ارتباط با خداوند از طریق انس با نماز جماعت و قرآن و دعا
اگر می‌خواهید خداوند نظر لطفی به شما بکند، مساجد را پر کنید و از طریق نماز جماعت و قرآن کریم و دعا، رابطه خود را با خداوند محکم کنید. مساجد همیشه باید در وقت نماز پر از جمعیت باشد. در وقت نماز، همه جا باید تعطیل باشد و مساجد مملوّ از جمعیت مسلمانان باشد. شلوغ بودن خیابان و مراکز تفریحی و سایر مکان‌ها در وقت نماز و خلوت بودن مساجد یعنی عدم اهمیت به نماز و این ننگ بزرگی برای مسلمین محسوب می‌شود. تقاضا دارم لااقل در ماه مبارک رمضان، حضور جدی در مساجد داشته باشید و با نماز جماعت و قرآن کریم انس بگیرید.

- رسیدگی به دیگران
رابطه با خداوند یک بال برای پرواز است و بال دیگری که برای حرکت صعودی انسان به سوی معنویات لازم است، رابطه با مردم می‌باشد. همه باید به هر اندازه که می‌توانند، به مستمندان رسیدگی کنند. از ما انتظار نمی‌رود که مثل اهل بیت «سلام الله علیهم» از افطار خود بگذریم و به دیگران ببخشیم، ولی وظیفه داریم که تشریفات و تجمّلات را حذف کنیم و به جای آن از نیازمندان دستگیری نماییم.
اختلاف طبقاتی در جامعه امروزی کولاک می‌کند. عده ای از مردم بسیار ثروتمند و عده زیادی فقیر هستند. در این یک ماه به فکر دیگران باشید و از مستمندان دستگیری کنید. اگر کسی بتواند شکم یک نفر گرسنه را سیر کند، خداوند وعده داده است او را عاقبت به خیر می‌کند. چنین کسی ذلّت بعد از عزت پیدا نمی‌کند نهایتاً با دین از دنیا می‌رود و هنگام مرگ امیرالمؤمنین به فریاد او خواهند رسید.

- اجتناب از گناه
در ماه مبارک رمضان، چشم و گوش و زبان خود را کنترل کنید. از نگاه های آلوده بپرهیزید. موسیقی و حرف‌های حرام و بیهوده نشنوید. غیبت نکنید و تهمت نزنید، شایعه پراکنی نکنید، به کسی توهین نکنید.
بعضی صحبت‌ها غیبت و تهمت و دروغ نیست ولی بیهوده است و نه نتیجه دنیا دارد، نه نتیجه آخرت. این‌گونه حرف‌ها فشار قبر دارد و باید از آن پرهیز شود. بیایید لااقل در این ماه زبان خود را از گناه و بیهوده گویی حفظ کنید. کسی که گناه و کردار بیهوده و بی نتیجه داشته باشد، نمی‌تواند از ماه مبارک رمضان استفاده مطلوب نماید.
 

منبع:سبک زندگی
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین