عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي در همايش «مهدويت و موعود گرايي در اديان» در ايتاليا:
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس با اشاره به اينكه حركت تاريخ به سمت كمال يافتگي، پيدايش آمادگي و استعداد كامل براي تحقق وضعيت موعود است، گفت: خداپذيري جهاني، اخلاق پذيري، علم پذيري و كشف و انفجار اطلاعات نشانه حركت رو به تكامل تاريخ و سير بشر به سمت وضعيت مطاوب است.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي در همايش مهدويت و موعود گرايي در اديان الاهي در شهر رم خاطرنشان كرد: جامعه بشري هر چه جلوتر مي‌رود اديان الهي به هم نزديك‌تر مي‌شوند و خداوند منان را به عنوان مشترك خود در جهان بيشتر مطرح مي‌كنند و گرايش انسان‌ها به اخلاق، علم پذيري و بناء زندگي خود بر علم، قدرت دستيابي به معلومات و اطلاعات و رفع همه زمينه‌هاي ناآگاهي نيز بيشتر خواهد شد.
وي ادامه داد: وضعيتي كه امروز در برخي كشورها حاكم است و مذاهب در برابر هم ايستاده اند آخرين نفس هايي است كه تعصب مذهبي مي‌كشد و در آتي از بين خواهند رفت.
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: جامعه بشري روزي به نقطه اي خواهد رسيد كه ديگر خداوند براي آنها غايب نيست و اديان بر سر خدا جنگ نمي‌كنند، اخلاق بر كل بشر حكمفرما و استعدادهاي بشريت براي يك نظم واحد به كمال مي‌رسد، چنين مرحله اي را مرحله به كمال رسيدن استعداد بشر بايد ناميد. و در آن هنگام است كه وضعيت موعود رخ خواهد داد.
استاد حوزه علميه قم گفت: در آخر الزمان دو دين بزرگ اسلام و مسيحيت به همگرايي بيشتر روي خواهند آورد.
در ادبيات ديني اسلام، حضرت مهدي موعود با عيسي مسيح هر دو با هم ظهور مي‌كنند و آنگاه يك وضعيت موعود و مطلوب در بشريت شكل مي‌گيرد.
وي گفت: اين وضعيت يك انقلاب بي زمينه و بدون پشتوانه تاريخي نيست، نتيجه روند استكمالي بشر است.
وي با طرح اين پرسش كه آيا موعود گرايان روزي در برابر هم خواهند ايستاد يا مانند نهرهاي متعدد يك رود واحد را شكل مي‌دهند؟ پاسخ داد: موعود گرايي چون نگاه خود را به وضعيت‌هاي نهايي و تكاملي دوخته است، آينده آن به رغم اختلاف‌هاي فكري اساسي بين موعود گرايان در جهت تقابل با هم قرار نمي‌گيرند و در مسير نوعي انسجام كلان به پيش مي‌روند.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي گفت: موعوگرايي اسلام ومسيحت هر چه زمان جلوتر مي‌رود قابليت آن را دارند كه به رغم اختلاف در تعريف وضعيت مطلوب و موعود به نوعي از همگرايي كلان برسند، بنابراين ما به وضعيت تحرك رو به پيش بشر نگاه خوشبينانه داريم و بايد بر تلاش خود براي اصلاح جامعه بشري بيفزاييم، شاخص‌هاي درست حركت كردن انسان‌ها و اديان اين است كه ازخداوند، اخلاق و معنويت بيشتر سخن بگويند.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي در پاسخ به اين سوال كه " اگر اين تحولات با حركت بشر به جلو تحقق مي‌پذيرد چرا ما در موراد بسيار به ستم‌ها و ظلم‌ها برمي خوريم و يا جنگ اعتقادي را مشاهده مي‌كنيم؟ ، گفت: حركت اساسي جهان به سمت تكامل هايي مانند خدامحوري، علم پذيري، اخلاق پذيري و انفجار اطلاعات است ولي چون ما در نيمه راه هستيم بشر گاهي از انفجار اطلاعات سو استفاده مي‌كند و گاهي بلوغ كامل را براي ايجاد اخلاق هنوز در خود پديد نياورده است بنابراين آسيب هايي كه داريم مربوط به نيمه راه بودن است.
وي ادامه داد: ما هزنيه بودن در نيمه راه را تحمل مي‌كنيم ولي روند حاكم بر حركت رو به جلو بشر، روند استكمالي است.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي خاطرنشان كرد: محورهاي تكاملي ياد شده بشر را به سوي نظم يافتگي خاص و واحدي به پيش مي‌برد، همه ما در نيمه راه هستيم مي‌توانيم نشانه هر يك از اين تحولات را ببينيم.
وي همچنين با ارائه مقاله اي در اين كنفرانس بيان داشت: تفكر موعود گرايي نويد وقوع «همگرايي جهاني» (همگرايي داراي ماهيت جهاني شده) ميان اديان را مي‌دهد. اين از آن جهت است كه اديان، متضمن موعود گرايي هستند و هر چه به آخر الزمان نزديك مي‌شويم جوهره موعود گرايي اديان (يا دست كم برخي از اديان مثل مسيحيت و اسلام) به يكديگر نزديك‌تر مي‌شود و نوعي «هم احساسي» و «همگرايي» را ميانشان بر مي‌انگيزد.
وي درتفاوت موعودگرايي مسيحبت و موعودگرايي اسلام گفت: موعودگرايي مسيحيت دو تفسير دارد، در تفسير اول موعودگرايي مسيحيت بيش از آن كه به اصلاح نظر دارد، به نتيجه آن يعني خلاص معطوف است و بيش از ان كه به اصلاح اجتماعي نظر دارد به اصلاح فردي ناظر است. اين تفسير از موعود گرايي مسيحيت با تمركز مسيحيت بر ارزش‌هاي رهايي روح (خلاص روح) هماهنگ است.
ويافزود: تفسير دوم موعود گرايي مسيحيت به «تحقق ايمان و عمل به خوبي» نظر دارد. اين نگاه گر چه متضمن تحقق اصلاح است ولي بيش از آن كه به اصلاح اجتماعي ناظر باشد به اصلاح افراد در جامعه نظر دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغي گفت: موعودگرايي در اسلام اصلاح اجتماعي است. ارتباط آن با اصلاح فردي يا آن جهت است كه اصلاج اجتماعي لاجرم زمينه ساز اصلاح‌هاي فردي خواهد شد يا از ان جهت است كه راه اصلاح اجتماعي از اصلاح‌هاي فردي مي‌گذرد. اين بر اساس آيه شريفه {ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم} (سو ه رعد آيه ۱۱) تفسير مي‌گردد يا ارتباطي طرفيني دارند؛ يعني هر چند «تغييرات اجتماعي عدل محور» از تحقق عدل در افراد يا مجموعه اي از افراد رخ مي‌دهد (كان اول عدله نفي الهوي عن نفسه) ولي وقتي ساختارهاي اجتماعي بر مبناي عدل شكل گرفت اصلاح افراد به صورت كلان و پويا امكان پذير و محقق خواهد شد.
وي گفت: به هر حال اسلام سخن از وضعيتي به عنوان وضعيت موعود به ميان آورده كه در آن جهان از عدل پر خواهد شد.
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي گفت: موعود گرايي به رغم آنكه در هر دين تعريف و نگاه ويژه اي به خود اختصاص داده است، متضمن نوعي «كلان ستيزي در قبال فساد» است و طبعا اين نقطه مشترك، جبهه معنويت خواهان را به تدريج تشكيل مي‌دهد و اين جبهه رفته رفته خود به «هم احساسي» و همگرايي منتهي خواهد شد.



211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین