عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: بر اساس عقل سلیم و دین اسلام باید عقاید دیگران را محترم بشماریم یا حداقل این‌که به عقاید مخالف بی‌احترامی نکنیم.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج  با بیان این‌که «احترام به عقاید دیگران یک مبنای عقلی و دینی دارد» اظهار کرد: دلیل این مساله این است که عقاید دیگران یا صحیح است یا ناصحیح. اگر صحیح است که باید پذیرفت و حکم و روش و منش صحیح، مورد پذیرش عقل قرار می‌گیرد و اگر ناصحیح است باید برای رد آن نظریه، از عقل، منطق و دلیل علمی بهره ببریم. نه این که به عقاید دیگران و یا شخصیت آنها توهین کنیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ قرآن می‌فرماید: شما اقوال و یا به عبارتی عقاید و گفتار مختلف را بشنوید و بهترین آن را انتخاب کنید. قرآن هرگز اجازه بی‌احترامی به عقاید دیگران را نمی‌دهد. روش و منش پیامبر (ص) هم به همین صورت بوده است.
سراج عنوان کرد: اگر زندگی نامه پیامبر (ص) را مطالعه کنیم می‌بینیم در طول دوران پیامبری ایشان هرگز به کسی توهین نکردند. در آن زمان پیامبر(ص) با ادیانی همچون مسیحیت و یهود در ارتباط بودند ولی هرگز به نظرات و عقاید آنها بی‌احترامی نمی‌کردند. مگر زمانی که آنها علیه اسلام وارد توطئه می‌شدند و پیامبر(ص) همواره با شایستگی با سایرین سخن می‌گفتند.
وی ادامه داد: پیامبر اسلام‌(ص) می‌فرمایند "کسی که غیر مسلمانی را که در پناه دولت اسلامی است بیازارد من دشمن او هستم". وقتی پیامبر (ص) و دین اسلام این چنین برای عقاید دیگران احترام قائل هستند چگونه ما برای عقاید همنوعان خود احترام قائل نشویم.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن در ادامه با بیان این‌که «پیامبر (ص) و ائمه (ع) مناظره و گفت‌وگوهای زیادی با غیرمسلمانان داشته‌اند» گفت: هرگز دیده نشده که پیامبر (ص) و یا ائمه (ع) از جمله امام رضا(ع) که مناظره‌های بسیار زیادی داشته‌اند به کسی توهین کنند. دلیل این عدم توهین همان است که باید عقاید صحیح را پذیرفت و در رابطه با عقاید ناصحیح باید با عقل و منطق و دلیل علمی درصدد رفع آن برآمد.
سراج خاطرنشان کرد: اگر ما هم منطبق بر سیره‌ پیامبر (ص) عمل کنیم قطعا موفق می‌شویم. چون توهین دشمن‌ساز است و اگر فردی دشمن داشته باشد با توهین شدت دشمنی بیشتر می‌شود ولی بحث‌های علمی این وضعیت را ندارد و طرف را به فکر وادار می‌کند و او را به سمت اندیشه سوق می‌دهد تا حق را کشف کند.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین