عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
رييس مؤسسه روايتگري سيره شهدا با اشاره به اهميت تكريم مقام شهيد در جامعه اسلامي، از برگزاري نخستين يادواره كشوري شهداي مدافع حرم با حضور مراجع، علما و اقشار مختلف مردم در شبستان امام خميني (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) خبر داد.
عقیق:حجت‌الاسلام محمد مهدي ماندگاري در نشست خبري يادواره شهداي مدافع حرم با اعلام اين خبر گفت: غفلت و احساس بي تكليفي نسبت به جايگاه شهيد و شهادت آسيبي است كه اكنون در جامعه وجود دارد. لذا نخستين يادواره شهداي مدافع حرم در راستاي توجه بيشتر به جايگاه اين شهدا برگزار خواهد شد.
رييس مؤسسه روايت سيره شهدا تصريح كرد: تكريم شهيد در جامعه اسلامي اهميت زيادي دارد و نبايد در اين زمينه تفكيكي ميان ايراني و غير ايراني قايل باشيم و مرزي براي آنها قرار دهيم چرا كه طبق آموزه‌هاي ديني شهيد در راه دفاع از حق و مبارزه با ظلم و باطل جان خود را از دست داده و قرآن نيز براي شهيد مرز بندي تعيين نكرده است.
وي پيرامون شهداي مدافع حرم خاطرنشان كرد: تكريم شهداي غير ايراني كه داراي ويژگي شاخصي همچون مدافع حرم اهل بيت بودن هستند و براي مقابله با ظلم و ستم شهيد شده اند يكي از وظايف مهم ما در قبال آنهاست به همين دليل دل‌سوختگان ولايت در بزرگداشت مقام اين شهيدان ستاد مردمي تكريم شهداي مدافع حرم را تشكيل داده اند.
حجت الاسلام ماندگاري اظهار داشت: در اين راستا نخستين يادواره كشوري شهداي مدافع حرم با حضور جمعي از مراجع تقليد و با سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي خطيب جمعه قم و همچنين سردار اسماعيل قاآني جانشين فرمانده سپاه قدس و مداحي سلحشور، پنجشنبه ۲۱ خردادماه در شبستان امام خميني (ره) حرم حضرت معصومه (س) برگزار مي‌شود.
وي در مورد محورهاي مهم ستاد افزود: فضاسازي جايگاه شهداي مدافع حرم در جامعه، تعظيم شهدا از جمله برگزاري يادواره‌ها و مجالس تشييع، تكريم خانواده شهدا و ثبت خاطرات آنها را از جمله محورهاي مهم ستاد است.
رييس مؤسسه روايت سيره شهدا عنوان كرد: شهدا زنده هستند و نزد پروردگار خود روزي مي‌گيرند و اگر ما توانسته ايم به جايگاه والايي در جامعه اسلامي برسيم به واسطه خون شهيدان است در اين زمينه رسانه‌ها نيز وظيفه دارند با مشاركت خود جامعه را به دستاوردهاي مهمي در ترويج فرهنگ شهادت برسانند.
وي با بيان اين‌كه رهبر معظم انقلاب علمدار جريان سازي تبيين جايگاه شهدا در جامعه را عهده دار است گفت: حوزه علميه جلو دار و پيشگام شده و در اين امر از مجموعه‌هاي مختلف ستاد مردمي تكريم شهداي مدافع حرم را شكل داده است.
حجت الاسلام ماندگاري خاطرنشان كرد: در قطعه شهداي مدافع حرم در بهشت معصومه ۵۷ شهيد در خاك آرميده اند كه از اين ميان ۲۴ نفر در سوريه به عنوان زينبيون و ۲۹ نفر در عراق به عنوان فاطميون به شهادت رسيده‌اند و ۴ تن نيز مفقود الاثر هستند.
وي ادامه داد: تكريم خانواده شهدا نيز از برنامه‌هاي مهم ستاد است با توجه به اينكه خانواده اين شهدا متمايل هستند پيكر شهيدانشان در ايران دفن شود ما نيز وظيفه داريم با تكريم و سركشي به خانواده معظم شهدا اداي احترام كنيم.
رييس مؤسسه روايت سيره شهدا بيان داشت: در اين زمينه وصيت نامه‌ها و نامه‌ها و خاطراتي در دفاع از سامراء و حرم اهل بيت (ع) وجود دارد كه مي‌تواند در زنده نگاه داشتن ياد و خاطرات شهدا مؤثر باشد همان گونه كه برخي از خاطرات شهداي غير ايراني مدافع حرم در هشت سال دفاع مقدس نيز نمونه اي ندارد.
وي اظهار داشت: در سطح كشور آمار ۲۰۰ شهيد مدافع حرم ثبت شده است كه تعداد زيادي از اين شهدا را افراد افغانستاني، پاكستاني و ايراني تشكيل مي‌دهد كه در قم، مشهد و بهشت زهراي تهران در خاك آرميده اند اين شهداي گران قدر به دست داعشي‌ها به شهادت رسيده اند كه سپاه در قبال تحويل پيكر‌ها همه تلاش خود را كرده است.
حجت الاسلام ماندگاري تصريح كرد: ايران با حمايت‌هاي سياسي و معنوي و اقتصادي از برادران مسلمان در مناطق حمايت خواهد كرد زيرا ما در برابر مسلمانان و برادران ديني خود بي تفاوت نخواهيم بود.
وي خاطرنشان كرد: مؤسسه روايت سيره شهدا از سال ۷۸-۷۹ شكل گرفت و شهدا به عنوان صاحبان اين مؤسسه ما را در پيشبرد اهدافمان ياري داده اند.
وي همچنين بيان داشت: تاكنون در ۳۰ دوره آموزشي طلاب حوزه عليمه قم و شهرستان‌ها را آموزش داديم كه با زيباترين روش‌ها در روايتگري سيره شهدا محتويات آموزشي خود را ارائه مي‌دهد.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین