عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۰۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
یک استاد حوزه گفت:‌ اختلافات رفتاری سبب رشد و توسعه انسان‌ها می‌شود ولی برای رفع این مشکل باید همواره با یکدیگر مشورت کرد.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان با بیان این‌که «خداوند صلاح دیده است که اختلاف افکار و نظرات در انسان‌ها وجود داشته باشد» اظهار کرد: خداوند انسان‌ها را با نظرهای متفاوت آفریده است همانگونه که همه انسان‌ها را به یک شکل و رنگ و قیافه و قد نیافریده است. پس اختلاف در رفتار هم به دلیل مشیت الهی است.
این عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه افزود: پیامبر اکرم (ص) در روایتی می‌فرمایند: " اختلاف امت‌ها رحمت است." یعنی این اختلافات باید وجود داشته باشد و ثمره همین اختلافات باعث رشد، توسعه و اندیشه فکری افراد می‌شود ولی درراستای همین اختلافاتی که وجود دارد برای رسیدن به یک جمع‌بندی ارزشمند و کارآمد راهکارهایی وجود دارد که از جمله آن‌ها این است که افراد با نظرهای متفاوتی که دارند با یکدیگر به شور و مشورت و گفت‌وگو بنشینند و در نهایت یک تصمیم درست و منطقی اتخاذ کنند.
این استاد حوزه با بیان این‌که « دین مبین اسلام برای مقابله با مخالفان دستوراتی دارد» خاطرنشان کرد: خداوند برای پند و موعظه دادن به ادیان دیگر به پیامبر(ص)می‌فرماید که با برهان و موعظه حسنه با ادیان و مخالفان دیگر صحبت کن و اگر مجادله‌ای هم رخ داد باید مجادله احسن باشد، پس تمام رفتار ما حتی با مخالفین باید بر اساس منطق و عقلانیت باشد نه بر اساس حب و بغض‌های شخصی و سیاسی.
غرویان تصریح کرد: دین اسلام می‌گوید " لا اکراه فی الدین" یعنی اگر می‌خواهیم عقیده و نظر خود را حتی در رابطه با مسائل دینی بگوییم قرار نیست زور و اجباری باشد تا چه رسد به سایر مسائل سیاسی و رفتاری. ما هرگز در هیچ زمان و مکانی نمی‌توانیم حرف خود را با زور به مردم تحمیل کنیم. انسان‌ها باید با عقل و باور خود به جایی برسند که این نوع رفتار می‌شود اعتقاد آن‌ها. و در نتیجه به مشکلاتی که در اختلافات آرا و عقاید به وجود می‌آید به چشم مشکل نمی‌نگریم.
وی در ادامه افزود:‌ بهتر است گروه‌هایی که در درون جامعه ما اختلاف آرا و نظر دارند با خود بیاندیشند که مشترکاتی مثل قانون اساسی، دین، نظام و ولایت فقیه دارند ولی سلیقه‌های آن‌ها متفاوت است و برای رفع این مشکل باید برگردیم به نظر اکثریت. یعنی بهترین معیار برای رفع این اختلاف سلیقه‌ها رای ملت است که مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند رای ملت حق الناس است و باید رعایت شود.
این استاد حوزه تاکید کرد:‌ برای رفع اختلافات آرا و عقاید، رای اکثریت را ملاک قرار بدهیم و باید برای اختلاف نظراتی که وجود دارد تمرین کنیم که تحمل خود را بالا ببریم تا بتوانیم یک جامعه مردم سالار دینی داشته باشیم.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین