عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
فصلنامه ميقات حج، نشريه اي فرهنگي، اجتماعي، سياسي، تاريخي در حوزه حج است كه به مدير مسئولي حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر در پژوهشكده حج و زيارت تهيه و منتشر شده است.
عقیق: فصلنامه ميقات حج، نشريه اي فرهنگي، اجتماعي، سياسي، تاريخي در حوزه حج است كه به مدير مسئولي حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر در پژوهشكده حج و زيارت تهيه و منتشر شده است.
شماره ۹۰ فصلنامه ميقات حج، ويژه زمستان ۱۳۹۳، شامل هشت مقاله در موضوعات اسرار و معارف حج، فقه حج، تاريخ و رجال و اماكن و آثار است. در اين شماره فهرست راهنماي فصلنامه از شماره‌هاي ۸۱ تا ۹۰ نيز آمده است.
خفتگان در بقيع، صد و حصر نايب در حج، رساله در ذارع مكه، معناشناسي محرمات احرام، چگونگي انجام وضو نزد فريقين، مسجد و نقش آن در تامين امنيت فردي و اجتماعي، حج ابراهيمي و فن مناظر از جمله موضوعات نودمين شماره ميقات به شمار مي‌آيد.
يكي از مقالات مهم اين نشريه معنا شناسي محرمات احرام است، نويسنده در مقدمه آن آورده است: تمام اعمال و مراسم حج رمزي و نمادين است و نمادهاي آن نيز معاني مختلف را دارا است؛ اما هنوز ابعاد بي‌‌شماري از اين فريضه بزرگ و مهم، ناشناخته و مهجور مانده است. بنابراين، با درك معاني اين نمادها، حقاق اين مراسم آشكارتر مي‌شود. البته حقايق آن تمام شدني نيست و پابه پاي حركت زمان و رشد انديشه بشر روبه شكوفايي است.
قدر مسلم اينكه هر اندازه فلسفه حج مورد بحث و بررسي قرار گيرد، پيام‌هاي تازه‌اي يافت مي‌شود و در نتيجه كاركردهاي جديدي از آن مراسم كشف مي‌گدد. روايات نيز به اين ژرفاي فنا ناپذير حج اشاره دارد.
معاني بسياري از نمادهاي حج براي مردم مشخص نيست؛ مثلا با آغاز احرام، از سويي استفاده از عطر و بوي خوش حرام مي‌شود و از سوي ديگر هنگام انجام مناسك حج و عمره، گرفتن بيني از بوي نامطبوع حرام است. اين موضوع داراي پيامي است و در حين مراسم، پيام‌هاي متعددي از اين دست به شركت كنندگان منتقل مي‌شود. ضرورت پرداخت به ابعاد معناشناختي محرمات احرام، ريشه در اهميت مطالعه درباره ابعاد معناشناختي حج به مثابه نماد اسلام دارد.
شايان ذكر است، علاقه‌مندان براي تهيه اين نشريه مي‌توانند با شماره ۳۷۷۴۰۸۰۰ و پيش شماره ۰۲۵ تماس بگيرند يا به نشاني قم، خيابان سميه مابين كوچه ۲۶ و ۲۸، پژوهشكده حج وزيارت مراجعه كنند.
گفتني است كتابخانه تخصصي حج و زيارت در پايگاه اطلاع رساني حجhttp://lib.hajj.ir/متن كامل كتاب هاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را با فرمت هاي گوناگون در اختيار عموم كاربران قرار داده است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین