عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
حجت‌الاسلام دلیر تشریح کرد
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حضرت امام(ره) برای محبوبیت خود گامی برنداشت، از نیروهای دور و بر خود هم برای محبوبیت خویش کار نکشید، ایشان دنبال محبوب کردن دین محمدی بود که بدین جایگاه دست یافتند.

عقیق:حجت‌الاسلام بهرام دلیر، عضو گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگویی درباره اندیشه‌های امام و تأثیرگذاری آن در انقلاب اسلامی ایران و افکار جوامع اظهار داشت: تمامی اندیشه‌های امام راحل در ابعاد مختلف از بعد عرفانی و معنوی ایشان نشأت گرفته است.

وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) در عین حال که یک فقیه بزرگ و نظریه‌پردازی سیاسی بود، بر کرسی فلسفه تکیه زده و آثار فلسفه مشاء و اشراق را در دست خود دارد، در حوزه فقه و فقاهت تمام آراء فقها را در می‌نوردد و خارج فقه و نمازش منتشر می‌شود بنابراین با همه وجود حلقه وجود و اثربخش امام از بسته‌های صداقت، خداباوری تا آخرت باوری امام مشخص می‌شود.

حجت‌الاسلام دلیر با اشاره به اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حاضر نیست بحث قدرت سیاسی و رهبری و آن همه ریاست‌های دنیوی را به یک لحظه غفلت از خداوند واگذار کند، اظهار داشت: یعنی همه دنیا را ایشان حاضر نبود به آنی غفلت از پروردگار خویش بدل کند.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره بحث اخلاق امام راحل توضیح داد:‌ ایشان بحث اخلاق را در دو حوزه بسته‌های معرفتی و حوزه‌های عینی برای ایرانیان ارمغان آورد. تمام ایرانیانی که پیش از انقلاب، خانه‌های فساد، میخانه‌ها و سینماهای ضداخلاقی را یادشان است، می‌دانند که امام همه این بساط‌ را برچید، حتی در دوره دفاع مقدس با روح مسیحایی و اخلاق محمدی در جامعه دمید. صداقت و صمیمیت و اخلاص امام به گونه‌ای بود که کسی در اطاعت و تبعیت از ایشان تردیدی به دل راه نمی‌داد، اینها ابعاد شخصیتی، عرفانی و خداباوری ایشان است.

حجت‌الاسلام دلیر درباره علل محبوبیت امام راحل در دل‌ها گفت: امام برای محبوب شدن خود گامی بر نمی‌داشت، ایشان از نیروهای دور و بر خود برای محبوبیت خویش کار نمی‌کشید. امام دنبال محبوب‌کردن دین محمدی(ص) بود و اندیشه او در حوزه اخلاق مشخص بود چه آنکه اگر کسی بداخلاقی کرد، واکنش نشان می‌داد و این واکنش چنان اثری بر فرد می‌گذاشت که او خودش از عرصه سیاسی خود را حذف می‌کرد! این موضوع نافذ بودن کلام امام را نشان می‌دهد که با قطره‌ای محبت فرد خود را بالا می‌کشید و با یک تشر کوچک خود را نازل احساس می‌کرد.

وی با اشاره به نزدیکی ایام انتخابات و استعانت از اندیشه‌های حضرت امام گفت:‌ در حوزه اخلاق، انتخابات و سیاست، تعامل قدرت با صاحبان ملت و اخلاق بین صاحب قدرت باید گفت که با استفاده از رهنمودهای امام راحل باید مشکلات را به حداقل رساند، همدیگر را در انتخابات متهم به خیانت و دزدی و دیگر بی اخلاقی‌ها نکنیم همه در نظام جمهوری اسلامی ایران تنفس می‌کنیم و معتقد به دین و مذهب جعفری هستیم.

حجت‌الاسلام دلیر در پاسخ به این سوال که تفکر فلسفی امام راحل نشأت گرفته از چه مکتب فکری بود، توضیح داد: در بحث از تفکر فلسفی باید گفت که به طور خلاصه ما با چهار مکتب در بین اندیشمندان اسلامی و مقداری هم در اندیشه یونانی روبه رو هستیم، فلسفه مشاء در یونان باستان به رهبری ارسطو، فلسفه اشراق به رهبری افلاطون است که در اسلام مشاء به رهبری ابن سینا و اشراق به رهبری سهروردی است، پس از اینها هم دو مکتب یمانی داریم که برای میرداماد استاد ملاصدرا است و آخرین مکتب هم حکمت متعالی که تعالی بخش است.

وی با بیان اینکه نقش امام راحل به لحاظ فلسفی در جامعه ایران به جهت رهنمودهای تعالی بخشی ایشان است، توضیح داد:‌ همچنین اهداف بلندی که ایشان پیش روی ملت گذاشت و این اندیشه امام راحل ابتدا به حوزه عرفانی و دینی و ثانیا بحث‌های فلسفه برگرفته از حکمت متعالیه باز می‌گردد. امام راحل فرمودند که آبادان و خرمشهر را خدا آزاد کرد این را اندیشمندان می‌فهمند نه نظامیون! این همان تأثیر فلسفه و تفکر عرفانی است که امروز نیز شاهد آن تا حدودی هستیم منتها باید این تفکرات امام راحل در جامعه تقویت شود.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین