عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۶۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم؛
حاج شریف گفت: گاهی برای یک قرآن یک میلیون تومان هزینه می شود و بیشتر از پنج میلیون تومان به فروش می رسد باید فکری کرد تا فروش قرآن ها به تجارت تبدیل نشود.

عقیق:احمد حاج شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقران در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از قرآن ها یک صفحه کمتر و یا صفحات تکراری وجود دارد به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: قرآن هایی که در کشور مشاهده می شود که چند صفحه ندارد یا چند صفحه تکراری دارد به این علت است که همانطور می دانید یک قرآن به 40 فرم زیر چاپ می رود.

وی افزود: این فرم ها را وقتی کنار هم می گذارند کارگر تک تک این صفحات را از شماره یک تا آخر برمی دارد و به قسمت ته دوزی و صحافی می فرستد لذا درا ین بین امکان دارد به دلیل خطای انسانی کارگر یک صفحه را برندارد و یا به جای یک صفحه 2 صفحه بردارد.

حاج شریف عنوان کرد: اینچننین اشتباهاتی در تمام دنیا وجود دارد به عنوان مثال در کشور مصر، عربستان قرآن هایی وجود دارد که در آن یک یا چند صفحه قرآن ندارد یا تکراری چاپ شده است.

وی افزود: ما باید در نظام جمهوری اسلامی ایران راهکاری بیندیشم تا این خطای انسانی را به حداقل برسانیم به عنوان مثال در عطف قرآن علماتی را بگذارند تا کارگران با دید این فرم ها و علامات به راحتی از صحت کار مطلع شوند. لذا اگر این نوع کار را به چاپخانه ها، صحافی و ناشران تذکر دهیم کمتر شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقران  با اشاره به علت گرانی قرآن در کشور عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران باید در زمینه چاپ و توزیع قرآن سرمایه گذاری کند متاسفانه قیمت قرآن ها در کشور بسیار بالا است تا در مساجد، حسنییه ها جلسات آموزشی قرآن با کمبود قرآن مواجه نباشیم.

وی افزود: یک قاری برای برپایی جلسه حداقل 20 قرآن باید تهیه کند که هر کدام بین 20 تا 30 هزار تومان قیمت دارد لذا باید سازوکاری فراهم شود تا گار جوانی به دنبال راه اندازی جلسه قرآن بود قران به راحتی در اختیار باشد لذا باید مسئولان امکانتات اولیه راه انازی جلسات را تهیه کنند و استمرار این جلسات را به خود مردم واگذارند.

حاج شریف تصریح کرد: در مساجد هم همین طور است الحمداله طرح نور و قرائت یک صفحه قرآن در مساجد اجرا می شود که این قرآن ها چند از چندین بار استفاده مستعمل می شوند و نیاز به تعویض دارند و اگر این قرآن ها گران باشند نمی توان آنها را تعویض کرد.

وی افزود: بر همین اساس امور مساجد، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی می توانند با هماهنگی در چاپ قرآن با قیمت کم و کیفیت بالا اقدام لازم را انجام دهند

حاج شریف عنوان کرد: متاسفانه برخی افراد برای کاهش هزینه از جلوه های گالینگور استفاده نکرده و از جلدهای با کیفیت کمتر همچون سلیفون استفاده می کنند سلیفون پس از 10 بار استفاده شدن تراک خورده و از قرآن جدا می شود و یا گاهی ناشران از پارچه های خاص که وصل به جلد قرآن می شود استفاده نمی کنند تا ماندگاری کارشان بالا برود.

وی با اشاره به چاپ قرآنی های موزه ای و گران قیمت گفت:  در مورد اینکه باید قرآن ها موزه ای خود را احیا و به دنیا بشناسانیم شکی نیست در دنیا هنر خط ما را از طریق همین قران ها می شناسند که بهترین قرآن از لحاظ بعد خوشنویسی و زیبایی به ایران تعلق دارد ولی نباید این قران ها به تجارت کاذب تبدیل شود.

حاج شریف خاطرنشان کرد: به طوری که با قیمت های بسیار گران چاپ و به فروش برسد. گاهی برای یک قرآن یک میلیون تومان هزینه می شود و بیشتر از پنج میلیون تومان به فروش می رسد لذا باید فکری کرد تا فروش این قرآن ها تبدیل به تجارت نشود.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین