عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳
رييس پژوهشكده حج وزيارت:
حجت‌الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي با ذكر اينكه توسل از راه‌هاي تعالي و رشد معنوي انسان است، افزود: توسل در لغت به معناي وسيله است؛ معمولا انسان افعالش با وسيله است؛ در امور معنوي نيز بايد وسيله اي براي تعالي انسان وجود داشته باشد.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي، رييس پژوهشكده حج و زيارت، ۴ خردادماه در جمع زايران ايراني حرم امام حسين(ع) با اشاره به نقش عبادت در زندگي انسان، گفت: عبادت انسان را به خداوند نزديكتر مي‌كند. هر ميزان عبادت و بندگي بيشتر شود، جايگاه انسان در نزد خداوند بيشتر خواهد شد.
وي با اشاره به قالبهاي تقرب به خداوند اظهار داشت: در آيات قرآن كريم و روايات مسيري براي تعالي انسان تعريف شده است؛ ابتدا ما با اعمال خود مانند نماز و روزه جايگاهمان را نزد خدا بالا مي‌بريم.
رييس پژوهشكده حج و زيارت با اشاره به آيه «يا ايهاالذين آمنو اتقو الله» گفت: مراد از تقوا عباداتي چون نماز، روزه، خمس و همه اعمال نيكي است كه انسان انجام مي‌دهد و نيز بسياري از اعمال زشتي كه ترك مي‌كند.
وي با ذكر اينكه توسل از راه‌هاي تعالي و رشد انسان است، افزود: توسل در لغت به معناي وسيله است؛ معمولا انسان افعالش با وسيله است؛ در امور معنوي نيز بايد وسيله اي براي تعالي انسان وجود داشته باشد.
حجت‌الاسلام عليزاده موسوي افزود: گاه ارتباط انسان با خداوند به وسيله نماز و روزه است، اما گاهي براي اينكه بتوانيم به خداوند نزديك‌تر شويم، از وسيله استفاده مي‌كنيم.
رييس پژوهشكده حج و زيارت اظهار داشت: وقتي فرزندان حضرت يعقوب، حضرت يوسف را به چاه انداختند، بعد از مدتي پشيمان شدند و به پدر گفتند كه مي‌خواهند توبه كنند و حضرت يعقوب فرمود، به زودي براي شما استغفار مي‌كنم.
وي با ذكر اينكه گاه وسيله در قالب تبرك است، افزود: وقتي پيامبر اسلام(ص) وضو مي‌گرفتند، مسلمانان براي گرفتن قطره آبي كه از دست مباركشان بر زمين مي‌چكيد، از يكديگر سبقت مي‌گرفتند.
رييس پژوهشكده حج و زيارت با ذكر اينكه هدف از زيارت توسل است، افزود: هدف از توسل رسيدن به خدا است؛ زيارت در ميان معارف اسلامي مورد تأكيد جدي قرار گرفته است تا آنجا كه پيامبر(ص) فرمودند، اگر كسي به مكه عزيمت كند و به زيارت قبر من نيايد، بر من جفا كرده است.
اين استاد حوزه علميه قم با ذكر اينكه زيارت كردن آدابي خاصي دارد، گفت: ما به مكاني مي‌رويم كه معتقد هستيم، ائمه(ع) ما را مي‌بينند، بايد آرام قدم برداشت، زير لب ذكر خدا را گفت و آداب ديگري كه يك مسلمان بايد رعايت كند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین