عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
بيست و پنجمين روز از ماه رجب، سالروز شهادت امام موسي كاظم(كه درود خدا بر او باد) است. او كه از صبر بسيار به فروبرنده خشم شهرت يافت.
عقیق: امام موسي كاظم (ع) هنوز كودك بود كه فقهاي مشهور مثل ابوحنيفه از او مسئله مي‌پرسيدند و كسب علم مي‌كردند بعد از رحلت پدر بزرگوارش امام صادق (ع) در سن ۲۰ سالگي به امامت رسيد و ۳۵ سال رهبري و ولايت شيعيان را برعهده داشت و سرانجام در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجري قمري، در سن ۵۵ سالگي به‏ وسيله زهري كه در زندان «سندي بن شاهك» به دستور هارون ‏الرشيد به آن حضرت خورانيده شد به شها‌دت رسيد.

پاسخ امام كاظم (ع) به ادعاي هارون درباره پيامبرزاده نبودن امامان
هارون الرشيد همواره سعي مي‌كرد علاوه بر اينكه انتساب خويش به مقام رسالت را به‏ رخ مردم بكشد، پيامبرزادگى امامان را نيز انكار كند. او روزى به امام كاظم (ع) گفت: شما چگونه ادعا مى‏ كنيد فرزند پيامبريد در حالى كه فرزندان‏ على (ع) هستيد؛ زيرا هركس به جد پدرى خود منسوب مى ‏شود، نه جد مادرى!
امام كاظم (ع) در پاسخ آيه ‏اى را تلاوت فرمود كه خداوند ضمن آن مى‏ فرمايد: «… و از نژاد ابراهيم، داوود، سليمان، ايوب، زكريا، يحيى، عيسى و الياس را كه همگى از نيكان و شايستگانند. هدايت كرديم.» آنگاه فرمود: در اين آيه، عيسى از فرزندانِ پيامبران پيشين شمرده شده است در صورتى كه او پدر نداشت و نسبتش تنها از طريق مادرش مريم به پيامبران مى‏ رسيد. پس‏ به حكم اين آيه، فرزندان دخترى نيز فرزند شمرده مى‏ شوند. ما نيز به واسطه مادرمان حضرت زهرا (س) فرزند پيامبريم.

روايتي از امام درباره تقسيم اوقات شبانه روز و تاكيد بر لذت بردن در زندگي
امام كاظم مي‌فرمايند: «إِجْتَهِدُوا فى أَنْ يَكُونَ زَمانُكُمْ أَرْبَعَ ساعات: ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَيُخَلِّصُونَ لَكُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فيها لِلَذّاتِكُمْ فى غَيْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات.»
بكوشيد كه اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد: ۱ قسمتى براى مناجات با خدا، ۲ قسمتى براى تهيّه معاش، ۳ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد كه عيب هاى شما را به شما مي‌فهمانند و در دل به شما اخلاص مى ورزند، ۴ و قسمتى را هم در آن خلوت مي‌كنيد براى درك لذّت هاى حلال [و تفريحات سالم] و به وسيله انجام اين قسمت است كه بر انجامِ وظايف آن سه قسمت ديگر توانا مي‌شويد.

چرا فرزند اول امام صادق (ع) امام نشد؟ / گفتاري از زنده ياد دكتر صادق آيينه‌وند
چند ويژگي براي انتخاب ائمه وجود دارد اما نكته مهم اين است كه انتخاب امام توسط خداوند به فرزند پسر اول يا دومي نيست، چرا كه انتخاب ائمه از پيش تعيين شده است. اين انتخاب توسط خداوند صورت گرفته و به پيامبر ارسال مي‌شود ايشان نيز همه را به مردم ابلاغ كرده بودند، حتي در مباحث تاريخي وجود دارد كه در دوران امام رضا (ع) از امام زمان (عج) صحبت شده بوده يعني همه چيز از پيش درباره امامت مشخص است.
بنابراين شيعه ۱۲ امامي از پيش تعيين‌شده بودند و به فرزند اول و دوم ائمه (ع) نيست، اين در حقيقت يك نگاه قريشي و قبيله‌اي است كه به اول و دومي توجه مي‌كنند و درباره امامت صدق نمي‌كند.
مادر امام موسي كاظم (ع) حميده خاتون كنيزي بود كه به عقد امام صادق (ع) در آمده است، در حقيقت خداوند مقدر ساخته كه از اين كنيز فرزندي به امامت برسد. ائمه به دنبال مال و منال و انتخاب همسري نبودند كه خدا مقدر نساخته باشد، همه اينها تقدير و تعيين شده است چرا كه در اسلام انسانيت مهم است و در انتخاب همسر نيز چنين چيزي مدنظر بوده نه مال و منصب افراد. امامت امام موسي كاظم (ع) از سده ۱۴۸ آغاز شد و تا سال ۱۸۳ يعني به مدت ۳۵ سال به طول انجاميد.

به كار بردن محبت در روابط خانوادگي و اجتماعي/ نوشتاري از محمود حكيمي
الگوپذيري از امام موسي كاظم (ع) با جاري ساختن مهر و محبت در روابط خانوادگي و اجتماعي بسياري از دشمني‌‌ها و كدورات‌ها را از بين مي‌برد. يكي از صفات برجسته امام موسي كاظم (ع) صبر و بردباري بود. به همين جهت ايشان به كاظم يعني كسي كه خشم خود را فرو مي‌برد لقب گرفتند. ايشان با صبر و شكيبايي خود از بسياري از خطاها و اشتباهات ديگران چشم‌پوشي مي‌كردند و همين عامل باعث جذب افراد به ايشان مي‌شد.
فردي بر اثر جهل و ناداني، امام موسي كاظم (ع) را مورد اهانت قرار داد. ياران ايشان خواستند آن فرد را تنبيه كنند اما امام مانع كار آنها شد. بعد از مدتي امام موسي كاظم (ع) به سراغ آن مرد رفت و او را در مزرعه‌اش يافت. امام موسي كاظم (ع) به آن مرد گفتند: انتظار داري چقدر از اين مزرعه درآمد داشته باشي. او گفت: ۱۰۰ درهم. امام موسي كاظم (ع) به او ۲۰۰ درهم دادند و گفتند: ۱۰۰ درهم به خاطر انتظارت و ۱۰۰ درهم ديگر را صرف زندگي خود و خانواده‌ات كن.
اين عمل بزرگوارانه امام موسي كاظم (ع) تحولي در آن مرد بوجود آورد. به طوري كه او از مريدان و ثناگويان آن حضرت شد. متأسفانه امروزه بسياري از افراد در اثر فشارهاي زندگي كم‌طاقت شده‌اند. اين امر باعث مي‌شود آنها به سرعت تحريك‌پذير و عصباني شوند. عصبانيت با برهم زدن آرامش روي فرد، او را به انواع بيماري‌هاي جسمي و رواني مبتلا مي‌كنند. علاوه بر اين روابط خانوادگي و اجتماعي او را خدشه‌دار مي‌سازد. با كمي گذشت و شكيبايي بسياري از اختلافات خانوادگي و كدورت‌ها برطرف مي‌شود. بردباري كدورت‌ها را كم‌رنگ كرده و موجب افزايش مهر و محبت بين افراد مي‌شود.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین