عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱
ابوعبدالرحمن احمد بن شعیب نَسائی از بزرگان اهل تسنن به شمار می رود و در عین حال درباره امیرالمؤمنین علی(ع) و اهل بیت(ع) از انصاف بالایی برخوردار بود و نسبت به معاویه نظری شدیدا منفی داشت.
عقیق: ابو عبدالرحمن احمد بن شعیب نَسائی ۱۹۴ حدیث از پیامبر اعظم(ص) درباره مقام امام علی(ع) جمع آوری کرده و از آن کتابی با عنوان «خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب رضی الله تعالی عنه» فراهم آورده است.
این کتاب نسخه های خطی متعددی دارد و تاکنون بارها در هند، مصر، عراق، لبنان و ایران به چاپ رسیده است.

اسلام ملکی معاف
ابوعبدالرحمن احمد بن شعیب نَسائی از علمای بزرگ اهل سنت به شمار می رود و از نظر احاطه بر علوم حدیث و شناخت اسانید احادیث اهل سنت در ردیف اول است. وی یکی از کتابهای ششگانه حدیثی اهل سنت [کتب سته] را تألیف کرده که به «المجتبی» یا «السنن الصغری» معروف است.
ایشان از بزرگان اهل تسنن به شمار می رود و در عین حال درباره امیرالمؤمنین علی(ع) و اهل بیت(ع) از انصاف بالایی برخوردار بود و نسبت به معاویه نظری شدیدا منفی داشت. وی ۱۹۴ حدیث از پیامبر اعظم(ص) درباره مقام امام علی(ع) جمع آوری کرده و از آن کتابی با عنوان «خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب رضی الله تعالی عنه» فراهم آورده است. این کتاب نسخه های خطی متعددی دارد و تاکنون بارها در هند ، مصر ، عراق ، لبنان و ایران به چاپ رسیده است.
این کتاب توسط استاد عالیقدر جناب آقای دکتر فتح الله نجارزادگان (محمدی) به فارسی ترجمه و شرح شده است. این ترجمه با عنوان «ویژگی های امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام» توسط بوستان کتاب قم منتشر شده است.
بنده حدود ۸ سال پیش در سفر حج نسخه عربی آن که چاپ بیروت بود از عربستان خریداری کردم که حاوی پاورقی و شرح یکی از علمای معاصر اهل سنت بنام «الدانی بن منیر آل زهوی السلفی» بود. وی در پاورقی به تفکیک مشخص کرده بود که سند هر یک از احادیث از نظر اهل سنت در چه درجه از اعتبار است و احیانا برخی از فضایل امیرالمؤمنین(ع) را طبق دیدگاه خودشان توجیه و تفسیر کرده بود تا با عقاید رسمی اهل سنت تعارضی پیدا نکند.
پیشنهاد به همه دوستداران پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) - اعم از شیعه و سنی - اینست که ترجمه کتاب خصائص را مطالعه کنید و توضیحات و پاورقی های مترجم آن را نیز با دقت بخوانید.
حتی در هفته وحدت می توان هر روز چند حدیث از این کتاب انتخاب کرد و برای مردم قرائت کرد. در واقع این کتاب به عنوان یک متن وحدت بخش می تواند برای نزدیک شدن دلهای شیعه و سنی سودمند باشد. در واقع از آنجا که این کتاب توسط یکی از عالمان بزرگ اهل سنت نوشته شده، می تواند محوری مناسب برای گفتگوهای پیروان دو مذهب و نزدیک شدن دلها باشد.
از جمله احادیثی که در این کتاب ذکر شده حدیث غدیر و حدیث ثقلین و حدیث منزلت و حدیت رایت و حدیث طیر مشوی می باشد.
مشخصات کامل ترجمه فارسی کتاب «خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب رضی الله تعالی عنه»
عنوان: ویژگی های امیرمومنان علی بن ابی طالب علیه السلام
مؤلف: ابوعبدالرحمان احمد بن شعیب نَسائی
ترجمه و پاورقی و شرح: دکتر فتح الله نجارزادگان (محمدی)
ناشر: بوستان کتاب قم
تلفن دفتر فروش تهران: ۶۴۶۰۷۳۵
تلفن دفتر فروش قم: ۰۲۵۱۷۷۴۳۴۲۶
تلفن دفتر فروش مشهد: ۲۲۵۱۱۳۹
تلفن دفتر فروش اصفهان: ۲۲۲۰۳۷۰
ایمیل بوستان کتاب قم: bustan@bustaneketab.com



منبع:مهر
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین