عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
پرسش مهدوی. . .
از بین رفتن حکومت بنی عباس از نشانه های ظهور است. در روایات آمده است: در آستانه ظهور ملک بنی عباس دچار تشطط می شود و از بین می رود. بنی عباس چه کسانی هستند؟ و چه ارتباطی با امام عصر(ع) دارند.
عقیق:آن دسته از رخدادها، كه براساس پیش بینی معصومان(ع) پیش و یا در آستانه ظهور حضرت مهدی(ع)، پدید خواهند آمد، نشانه های ظهورند. تحقق هر یك از این نشانه ها، نویدی از نزدیك تر شدن ظهور قائم(ع) است، به گونه ای كه با تحقق مجموعه رخدادهای پیشگویی شده و به دنبال آخرین نشانه ظهور، حضرت مهدی(ع) قیام خواهد كرد. در این میان از بین رفتن قوم بنی عباس نیز بر اساس روایات یکی از نشانه های ظهور در آستانه قیام حضرت ولی عصر(ع) می باشد.

حجت الاسلام جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در این باره پاسخ می دهند:

 

آیا امام زمان در ملاقات ها یک چهره مشخص دارند؟

چهره امام عصر(ع) مشخص و ثابت است و اینطور نیست که چهره ظاهری امام تغییر کند. یکی از اشتراکات ما با اهل سنت در مهدویت همین روایاتی است که چهره ظاهری امام را بیان می کند. اینکه پیشانی بلندی یا بینی کشیده و باریک دارد. یا روایاتی که بیان می کند گونه امام کم گوشت است یا در اثر شب بیداری های فراوان چشم های امام گود رفته یا به زردی مایل است.

این ویژگی ها نشان می دهد که چهره امام چهره ثابتی است. منتها لباس امام در ملاقات ها تغییر می کند و کسانی که امام را ملاقات کرده اند. بسته به محیطی که امام را دیده باشند. امام را با لباس همان محیط می بینند و امام در آن محیط نسبت به مردم آن محل لباس متناسب را می پوشند تا جلب توجه نکند. مثلا در عربستان یا کردستان لباس فرق می کند.

لباس حضرت و نوع پوشش ممکن است که عوض شود و به تناسب جامعه ای که رفت و آمد می کند، تغییر کند ولی قیافه حضرت همیشه جوان است. بین 30 تا 40 سال دیده می شود و موی سفیدی بر روی سر ندارد.

 

در حال حاضر آیا نشانه هایی مبنی بر اینکه ظهور نزدیک است، وجود دارد؟

نشانه هایی که برای ظهور امام داریم. به دو قسمت حتمی و غیرحتمی تقسیم می شوند، نشانه های حتمی زمان دار هستند. یعنی از اتفاق افتادن آنها می توانیم بگوییم ظهور چه زمانی اتفاق می افتد، بنابراین تا نشانه های حتمی رخ ندهد، کسی نمی تواند بگوید ظهور چه زمانی است. همچنین کسی حق ندارد بگوید ظهور نزدیک است یا دور.

در روایات به شدت از تعیین وقت برای ظهور نهی شده ایم. بنابراین تا زمانی که نشانه های حتمی رخ ندهد، نمی توانیم بگوییم چه مقدار تا ظهور فاصله داریم، همچنین نشانه های حتمی در 6 ماهه پایانی سال ظهور رخ می دهد. بنابراین تا 6 ماه قبل از آمدن حضرت کسی نمی تواند تشخیص دهد که چقدر تا ظهور فاصله داریم.

علائم غیر حتمی نیز هر چند در مورد زمان ظهور سخن نگفته اند ولی آیا می توانیم بگوییم چیزی از آنها رخ داده که اگر رخ داده به زمان ظهور نزدیک تر شده ایم، یک سری نشانه های عام داریم که ممکن است در دفعات زیاد تکرار شود که عام هستند. مثل جنگ در کشوری که ممکن است بارها اتفاق بیفتد که نمی شود به اینها استناد کرد و کسی نمی تواند بگوید یکی از نشان های ظهور درگیری در شام است و برای ظهور زمان تعیین کند.

اما نشانه های خاص که ویژه و مصداقی بیان شده است. مانند اینکه در سوریه گفته شده روستای هرستا به زمین فرو می رود یا روستای جاویه به زمین فرو می رود که اینها موردی و مصداقی است که هنوز اتفاق نیفتاده است. بنابراین روایات بسیاری است که خداوند فرموده امر ظهور یک شبه اصلاح شود، امید به همیشگی ظهور باید وجود داشته باشد و براساس وعده ای که داده شده، ظهور هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد و ما احتمال ظهور را در هر لحظه می دهیم.

 

قوم بنی عباس چه کسانی بوده و چه ارتباطی با حضرت ولی عصر(ع) دارند؟

این یکی از نشانه ها است که در روایات آمده است. در کتاب غیبت نعمانی امام صادق(ع) درخصوص از بین رفتن بنی عباس فرمودند:... از علائم ظهور یکی کشته شدن و هلاکت فلانی که اسم مردی از بنی عباس را فرمودند. بعد گفتند خروج سفیانی و ... بنابراین در خود روایات به این نکته اشاره شده است. در روایت دیگری در غیبت نعمانی از امام باقر(ع) نقل شده است، بنی عباس به سر کار می آیند و حکومت می کنند و وقتی اختلاف پیدا کردند. خراسانی و سفیانی علیه بنی عباس قیام می کنند.

این روایات نشان می دهد، در آستانه ظهور ملک بنی عباس دچار تشطط می شود و از بین می رود، در مورد اینکه بنی عباس چه کسانی هستند. یک قول این است که آنها همان سلسله بنی عباس بودند که بعد از بنی امیه سر کار آمدند و تا حدود سال 700 باقی مانند و در حدود 500 سال حکومت کردند، پس یکی از نشانه های ظهور که از بین رفتن بنی عباس است و ائمه در زمان خودشان بوده که بنی عباس سر کار بودند. فرموده اند امام قیام نمی کند تا بنی عباس از بین برود. بنابراین این نشانه رخ داده و از بین رفته است.

اما این روایات نشان می دهد که در آستانه علائم حتمی بنی عباس از بین می رود و وقتی آنها دچار تشطط شوند، سفیانی خروج می کند. بنابراین این نکته وجود دارد که در آخرالزمان بنی عباس کدام گروه هستند. دو روایات در غیبت نعمانی داریم که امام بیان می کند. حکومت بنی عباس حکومت فریب و نیرنگ است.

امام موسی کاظم(ع) فرمودند: ... ملک بنی عباس ملک مکر و خدعه است. این حکومت از بین می رود، به گونه ای که چیزی از آنها نمانده و بعد حکومت بنی عباس تجدید می شود و تقویت می شود. به گونه ای که گفته می شود هیچ تغییری در آنها رخ نداده است.

این روایات نشان می دهد کسانی که این خط مشی را ادامه می دهند و دشمنی اهل بیت(ع) و ظلم های فراوانی که بنی عباس می کردند و با دشمنان خود به بدترین شکل رفتار می کردند. این افراد مصداق بنی عباس هستند، بنی عباس با خدعه و نیرنگ بدترین خیانت ها را به اهل بیت(ع) کردند و در آستانه ظهور تجدید می شوند و الان هم می توانیم بگوییم که حکومت هایی الان هستند که بنی عباس حساب می شوند.

از بین رفتن حکومت بنی عباس که از نشانه های ظهور است، می تواند نماد حکومت های مکر حیله و خدعه باشد و لازم نیست حتما از نسل و نسب بنی عباس و از فرزندان عباس باشد.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین