عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۶
کتاب «منتخب نهج‌البلاغه» به زبان امهری(زبان رسمی اتیوپی) با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در آدیس‌آبابا به جمعی از مسیحیان اتیوپی اهدا شد.
عقیق:پیرو دعوت کانون نویسندگان اتیوپی از سید‌کاظم مهرنیا، رایزن فرهنگی برای شرکت و سخنرانی به عنوان میهمان ویژه در مراسم رونمایی کتاب «صفحات عشق» مجموعه اشعار خانم فریزر زیودوو(Frezer Zewuduo)، شاعر، نویسنده و عضو ارشد کانون نویسندگان این کشور، مهرنیا در این جمع شرکت و سخنرانی کرد.
90 درصد حاضران در مراسم مسیحی بودند و این مراسم در سالن اصلی کتابخانه ملی اتیوپی با حضور همه اعضای کانون نویسندگان اتیوپی، شعراء، نخبگان و نویسندگان این کشور برگزار شد و با پوشش گسترده خبری توسط رسانه گروهی این کشور همراه بود.
سیدکاظم مهرنیا در این مراسم گفت: تقارن ماه رجب، ماه ولادت حضرت علی(ع)، امام اول شیعیان جهان و رونمایی از کتاب مجموعه اشعار عشق را به فال نیک گرفته و امروز که در جمع شما عزیزان اندیشمند، نخبه، شاعر و نویسنده هستم بسیار خوشحالم و هدیه امروز رایزنی به شما عزیزان کتاب ارزشمند «منتخب نهج‌البلاغه»  است که توسط رایزنی فرهنگی به زبان امهری(زبان رسمی کشور اتیوپی) ترجمه شده برای آشنایی با اندیشه ناب شیعه در اختیار شما قرار می‌گیرد.
مهرنیا افزود: در این کتاب مجموعه اندیشه ناب اهل بیت(ع) توسط امام علی(ع) تقریر و تألیف شده است و در جای جای این اندیشه ناب، عشق، محبت، صمیمیت، اخلاق، عرفان، صلح و دوستی به‌طور برجسته تأکید شده و بیانگر منطق شیعه و اهل بیت(ع) است.
رایزن فرهنگی کشورمان در اتیوپی ضمن محکوم‌کردن جنایت ددمنشانه گروه غیر اسلامی و تکفیری داعش در سواحل لیبی و کشتار 30 نفر از مسیحیان ارتدوکس اتیوپی، این ضایعه را به خانواده‌ها و جامعه ارتدوکس مسیحی کشور اتیوپی عمیقا تسلیت گفت و افزود: همه مسلمانان و آزادگان جهان این جنایت را محکوم نموده و نباید جنایات و اقدامات گروه‌های افراطی، تروریستی داعش، بوکوحرام و الشباب را به نام اسلام ثبت کرد. این جنایت و اقدامات نه تنها با آموزه‌های اسلامی بلکه با هیچ یک از آموزه‌های ادیان ابراهیمی همسویی نداشته و ادیان الهی بر مبنای محبت و عشق بنا شده‌اند.
سیدکاظم مهرنیا بیان کرد: اقدامات گروه‌های تروریستی، تکفیری و سلفی ریشه در اندیشه الهی و مذهبی نداشته، بلکه انگیزه‌های آنان برگرفته از اندیشه استکباری است و رویکرد غیر دینی و سیاسی دارد و استکبار از این ابزار برای ایجاد تفرقه میان ادیان مختلف، این گروه‌ها را طراحی کرده است تا هم‌زیستی بین ادیان را به تفرقه مبدل کند.
وی در پایان یادآور شد: وظیفه اندیشمندان و نخبگان هر جامعه و خصوصا اتیوپی است که نسبت به حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه و تببین مواضع ضد دینی و ضد اسلامی این گروه‌های افراطی و تکفیری برای توده مردم تلاش کنند و برای هم‌زیستی بیشتر میان ادیان الهی نیز تلاش مضاعف از خود نشان دهند، چنان‌که اتیوپی طی هزاران سال مظهر و نماد این هم‌زیستی میان ادیان بوده و به عنوان یک مدل و نمونه موفق در کل کشور آفریقا زبانزد خاص و عام است.
بنا بر این گزارش، توزیع گسترده ترجمه منتخب نهج‌البلاغه به زبان امهری در میان اندیشمندان و نویسندگان حاضر در مراسم با استقبال بسیار خوبی همراه بود.

منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین