عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
از دیدگاه قرآن و سنت؛
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام گفت: در نظام اقتصادی اسلام همانند نظام حقوقی و اجتماعی اجرای مساوات مورد تأکید است.
عقیق: مهدی اکبرنژاد  اظهار کرد: اصل مساوات از اصول مهم اقتصاد اسلامی است، چراکه ریشه تمام انسان‌ها از اول تا آخر به حضرت آدم و حوا برمی‌گردد و همه از یک ریشه‌اند و پدر و مادر همه یکی است ارزش همه انسان‌ها نزد خدواند متعال برابر است و تنها برتری آن‌ها بر همدیگر رعایت تقوای الهی است.
وی با اشاره به آیه‌ «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَی وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ،ای مردم ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بی‌‏تردید خداوند دانای آگاه است» گفت: بر اصل مساوات در این آیه تأکید شده است.
این استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام ادامه داد: پیامبر در حجة‌الوداع در ضمن خطبه مشهور خویش، سیره مساوات را با این بیانات که «مردم در اسلام برابرند. مردم به یک اندازه فرزند آدم و حوایند. عربی را بر عجمی و عجمی را بر عربی جز به تقوای الهی برتری نیست.» و «خداوند کریم تمام آنچه را که در آسمان‌ها و زمین خلق نموده است تحت فرمان انسان قرار داده است و همه انسان‌ها برای استفاده از نعمت‌های خدا یکسانند»، بیان کرده است.
اکبرنژاد ادامه داد: در نظام اقتصادی اسلام نیز همانند نظام حقوقی و اجتماعی اجرای مساوات مورد تأکید است و بیان قرآن در آیه 168 سوره بقره که برای استفاده از نعمت‌های خداوند از خطاب گروه خاصی اجتناب شده و همه مردم مورد خطاب قرار گرفته‌اند اهمیت مساوات را در نظام اقتصادی اسلام نشان می‌دهد.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین