عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
قداست عدد ۷۲ يار با وفاي امام حسين (ع) در كربلا و رمز ادب و معرفت و ارادت سقا و علمدار با وفاي ايشان حضرت ابوالفضل العباس (ع) در پروژه ملي مذهبي فرش بافي عتبات عاليات در كاشان استمرار و تجلي يافت.
عقیق:در حاشيه مراسم رونمايي از فرش‌هاي نفيس بافته شده توسط بانوان هنرمند كاشاني براي حرم‌هاي مطهر امام حسين(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و خيمه گاه در دارالمؤمنين كاشان در گفت‌وگویی گفت: بافت فرش‌ها براي حرم مطهر امام حسين (ع) به تعداد ۷۲ تخته و براي حرم حضرت عباس بن علي (ع) به تعداد۷۱ تخته بدون تصور، برنامه ريزي قبلي و از پيش تعيين شده شگفتي آوري در رمز عدد ۷۲ بود.
انصاري با اشاره به بافت ۷۲ تخته فرش حرم امام حسين (عليه السلام) به تعداد هفتاد و دو يار با وفاي سيد و سالار شهيدان، رمز اين شگفتي و قداست را عدد ۷۲ دانست و گفت: بافت ۷۱ تخته فرش كه يكي كمتر از عدد ۷۲ است براي حرم حضرت ابالفضل العباس (ع) نيز رمز ادب و معرفت و احترام حضرت عباس بن علي (ع) به مولا و مقتدايش سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين (ع) است.
به گفته وي، تلاش عاشقانه و ارادتمندانه يكهزار و ۴۰۰ بانوي بافنده كاشاني به ساحت مقدس اباعبدالحسين (ع) و قمر منير بني هاشم در بافت فرش حرم‌هاي مطهار اين ذوات مقدسه افتخاري براي تمام هموطنان ايراني در سراسر كشور است.
عضو ستاد بازسازي عتبات عاليات، تجلي و تبلور هنر ايراني و بافت بهترين فرش دستباف را با اجراي پروژه ملي مذهبي فرش بافي عتبات عاليات در كاشان عنوان كرد و گفت: نام كاشان با اين برند برجسته فرهنگي معنوي براي تمام طول تاريخ ثبت شد و گره خورد.
انصاري، توفيق زنان هنرمند كاشاني در بافت فرش براي زيباترين و مقدس‌ترين بقاع روي زمين در كربلاي معلي، نجف اشرف و سامرا را غيرقابل توصيف دانست و افزود: گستردن اين فرش‌ها در اعتاب مقدسه پيام آور ولايت مداري، دينداري و علاقه مندي بانوان كاشاني به عنوان بخشي از اين سرزمين نيست بلكه پيام ملت مسلمان عاشق به ساحت سيد و سالار شهيدان امام حسين (ع) در سراسر دنيا است.
وي، اظهارداشت: تمام دست اندركاران اجرايي اين پروژه ملي مذهبي خشنود و سربلند از اين هستند كه ارزنده‌ترين هنر دستشان در قالب هديه اي كوچك به پيشگاه ائمه اطهار (س) در عتبات عاليات تقديم و متبرك به حرم‌هاي مطهر و منور اين ذوات مقدس مي‌شود.
به گفته وي، اجراي پروژه ملي مذهبي فرش بافي عتبات عاليات در كاشان افتخاري بس بزرگ براي تمام ايرانيان و باقيات الصالحاتي براي بافندگان فرش‌ها است كه با نشستن زايران حسيني و راز و نياز و عبادت آنها بر روي اين فرش‌ها در عتبات عاليات مايه مباهات نسل‌هاي آينده آنها در ثبت اين توفيق مي‌شود.
انصاري، از رونمايي فرش‌هاي حرم مولي الموحدين امام علي (ع) در روز ۱۳ رجب سال آينده خبر داد.
وي در پايان اظهارداشت: پروژه بافت فرش‌هاي عتبات عاليات در كاشان با ويژگي ۳۶۰ هزار گره هر يك متر در يك متر مربع آن با استفاده از بهترين نخ، الياف و رنگ گياهي براي حرم امامين همامين عسگريين در سامرا و كاظمين نيز در حال اجرا است.
گفتني است: مراسم رونمايي از فرش‌هاي عتبات عاليات و آيين تقدير از دست اندكاران اين پروژه ملي مذهبي با حضور حجت الاسلام والمسلمين سيدجواد شهرستاني نماينده تام الاختيار آيت الله سيستاني، آيت الله محمد امامي كاشاني امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام والمسلمين سيداحمد صافي رييس عتبه عباسيه، استاندار اصفهان، عباس مصلي نژاد خيّر مالي پروژه، فرماندار كاشان و ساير مسوولان كاشان و شهروندان ولايتمدار و مذهبي اين شهرستان به ويژه بانوان بافنده اين فرش‌ها عصر روز شنبه (۱۲ ارديهبشت) مطابق با ۱۳ رجب المرجب رو ز ميلاد اميرالمومنين امام علي (عليه السلام) در فرهنگ سراي مهر سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري كاشان برگزار شد.
چيدمان بسيار زيبا و رنگين فرش‌ها بر ديوار و كف سالن به ويژه در مركز سالن به شكل ۶گوشه، ترنم ذكر علي يا علي و نواي يا حيدر علي مولا، تزئينات با دسته‌هاي گل، پارچه‌هاي سبز و قرمز، پرچم‌هاي سبز، تابلو عكس‌هاي زيبا از كارگاه ها، نمايش دستگاه پرداخت قالي ها، اهداي بسته‌هاي كوچكي از كُرك قالي‌ها به حاضران، پخش كليپ از مراحل اجرايي پروژه و اجراي گروه تواشيح طه از حاشيه‌هاي ديدني و نكات قابل توجه اين مراسم بود.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین