عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱
مقصود از اكمال دين در آيه ( اليوم اكملت لكم دينكم)، اكمال از نظر فروع نيست، زيرا پس از نزول اين آيه، احكام ديگرى نيز بر پيامبر وحى شده است، مانند ارث كلاله و غيره بلكه مقصود از اين اكمال، پى ريزى عوامل بقاى آن است.
عقیق:يكي از سئوالات برخي از شبهه‌ افكنان اين است كه دين الهى به حكم آيه (اليوم أكملت لكم دينكم) تكميل شده لزوم نصب امام چه توجيهى دارد؟، حضرت آيت‌الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد در اين زمينه پاسخ مي‌دهد.
وي مي‌افزايد: مقصود از اكمال دين در آيه، اكمال از نظر فروع نيست، زيرا پس از نزول اين آيه، احكام ديگرى نيز بر پيامبر وحى شده است، مانند ارث كلاله و غيره بلكه مقصود از اين اكمال، پى ريزى عوامل بقاى آن است: يك پديده اجتماعى يا آسمانى همان طور كه در گرو مؤسس و پديد آورنده هست در بقاى خود نيز بى نياز از اسباب نيست و يكى از عوامل بقاي آن نصب سرپرست آن است كه پس از رحلت پيامبر به اداره امور بپردازد، اتفاقاً آيه (أكملت لكم دينكم) در همان روز غدير فرود آمده و با نصب امام على كامل گشته است.
اين مرجع تقليد تصريح مي‌كند: طراح شبهه تصوّر مى كند نخست، دين تكميل گشت، بعداً پيامبر (ص) على (ع) را به امامت نصب كرد، آنگاه مى گويد كه پس از تكميل دين، نصب على (ع) به عنوان اكمال دين چه معنى دارد؟
وي در پايان پاسخ به اين سئوال مي‌گويد: شگفت اينجاست كه افرادى كه اين شبهات را طرح مى كنند، برگى از قرآن را نخوانده اند. همه انبيا، داراى اوصيايى بودند و هرگز كسى فكر نكرد كه وصىّ انبيا، پس از درگذشت پيامبر، چه معنى دارد و اين ملازم با نزول وحى بر وصى است. در حالى كه خود پيامبر در حال حيات خود براى بقاى دين، فردى را معين مى كند كه دينداران را سرپرستى كند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین