عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
مساجد از ۷۰۰ هزار معتکف خالی شد
مهمانی سه روزه اعتکاف، راز و نیاز عاشقانه معتکفان با معبود خویش، شور و حالی وصف نشدنی داشت. در این سه روز، ۷۰۰ هزار نفر اعم از پیر و جوان و زن و مرد به خانه‌ خدا رفتند تا نسیمی از کوی دوست بر مشامشان برسد.

عقیق:گاهی روزمرگی‌ خسته‌مان می‌کند؛ یک تنهایی می‌طلبد، خلوتی که من باشم و خدای خودم، از همه کنده شوم و شبانه‌روز او را در اعماق وجودم بجویم و بخوانمش؛ همه اینها یک دعوت می‌خواهد، دعوتی خاص که نامه‌اش را به قلب‌های پاک و ساده می‌رسانند.
و بالاخره توفیق حاصل می‌شود تا به جمع کسانی که در خانه خدا می‌نشینند، بپیوندم. نه، البته آنها قیام می‌کنند برای رسیدن به خدا. آن هم در مسجد علی ابن الحسین علیه السلام. مسجدی 35 ساله که با گنبدی نقره ای در بلوار ابوذر تهران می‌درخشد.

این مسجد حیاط نسبتاً بزرگی دارد و از در که وارد می‌شوی، ابتدا ضریح شهدای گمنام را می‌بینی که تو را به خود فرا می‌خوانند. گنبد و بارگاه کوچکی دارند که با یک تیر دو نشان می‌زنند و یاد حیاط و صحن و سرای پر از کبوتر امام رضا(ع) را در ذهن تداعی می‌کنند. مردم از بزرگ و کوچک، دور مرقد این شهدا جمع شده‌اند و برای هدیه به این مردان مرد، سوره یاسین و زیارت عاشورا می‌خوانند.
ساعت 2 بعد از ظهر است و علی رغم خلوتی که از این ساعت انتظار می‌رود، رفت و آمدهایی در حیاط مسجد به چشم می‌خورد. کسانی که معتکف نیستند اما از روی عشق به اینجا آمده‌اند، برخی برای کمک آمده‌اند و برخی برای هم برای روزه‌داران افطار تدارک دیده‌اند و التماس دعا دارند.

اما داخل محوطه مسجد، سکوت همه جا را فراگرفته؛ برخی خوابند و برخی هم مشغول دعا و نیایش. گوش که تیز می‌کنی، زمزمه‌های ملکوتی را می‌شنوی که حاصل گفت‌وگوی آرام این فرشتگان زمینی با خداست.

در میان معتکفین دختر بچه 2 ساله‌ای نظرم را جلب می‌کند. او هم از همین حالا وارد میدان شده و همراه با مادرش به اعتکاف آمده است.

فکر می‌کنم اینجا به اندازه شهربازی به دخترم خوش گذشته باشد

مادر جوان این دختر بچه لیلا محمدی نام دارد، از او درباره حضورش در مراسم اعتکاف سؤال می‌کنم، می‌گوید: چند سالی بود که دوست داشتم در اعتکاف شرکت کنم، اما موقعیتش پیش نیامده بود. اعتکاف، مراسمی معنوی است که واقعاً سبک می‌شویم. شاید چند سالی است که دوست داشتم بیایم، اما نتوانستم، گویی تمام این سال‌ها سر در گم بودم، اما اینجا که می‌آییم راه درست را می‌یابیم و وقتی انسان از خدا خواهش می‌کند، قطعاً دست خالی برنمی‌گردد.

او ادامه می‌دهد: مشکلات زیادی در زندگی افراد وجود دارد، حس می‌کردم اگر بیایم اعتکاف به خدا نزدیکترم و آنقدر حس می‌کنی به خدا نزدیک هستی که می‌توانی تمام آنها را رو در رو به خدا بگویی.

محمدی ابراز می‌دارد: اعتکاف، معنویت خاصی دارد و احساس می‌کنم از آن آدمی که بودم اکنون خجالت می‌کشم. دلم می‌خواهد وقتی مراسم اعتکاف تمام می‌شود خدا راه درست را به ما نشان دهد و همانی که اینجا خواستیم، شویم و اعمال خوبی که در این سه روز انجام می‌دهیم را حفظ کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت در اعتکاف همراه با فرزند خردسالش کاری سخت نبود، می‌گوید: اول فکر می‌کردم دخترم اذیت کند و طاقت نیاورد، اما خوشبختانه بچه خوبی بود و فکر می‌کنم اینجا به اندازه شهر بازی به او خوش می‌گذرد.

دنیا را رها کردم و چسبیدم به خدا و از اینکه مورد توجه خدا قرار می‌گیرم حس خوبی دارم

حضور یک نوجوان دیگر میان معتکفین نیز خودنمایی می‌کند، وقتی از او پرسیدم چند سال سن دارد و پاسخ داد که 15 ساله است، چهره معصومانه و کم سن و سال‌ترش، تعجبم را بیشتر می‌کند.

او درباره حضورش در جمع معتکفین می‌گوید: سال‌های قبل هم دلم می‌خواست بیایم اعتکاف، اما هم آگاهی‌ام کامل نشده بود و هم توفیق نداشتم.  حضرت علی(ع) فرمودند: به شما اگر بگویند بهشت را بیشتر دوست می‌دارید یا مسجد را، حضرت می‌فرمایند مسجد را بیشتر دوست دارم، چون در مسجد بیشتر مورد توجه خدا قرار گرفته‌ام. اینجا که می‌آییم این سه روز، همه‌اش مورد توجه خدا هستیم و توجه خاصی به خدا داریم.

وی درباره حس و حال حضورش در مراسم معنوی اعتکاف تصریح می‌کند: همین که اینجا هستیم و صبح تا شب دعا می‌کنیم شب ها هم شب‌زنده‌داری داریم، جو خوبی است. هیچ کاری ندارم، دنیا را رها کردم و چسبیدم به خدا و از اینکه مورد توجه خدا قرار می‌گیرم حس خوبی دارم.

اکبری که برای اولین بار است در اعتکاف شرکت کرده، مهمترین دعا و خواسته خود را ظهور حضرت مهدی(عج) بیان می‌کند و معتقد است: امام زمان که ظهور کند همه دعاها برآورده می‌شود و ظهور امام زمان بهترین آرزویم است.

این نوجوان پانزده ساله با اشاره به تصمیمی که برای بعد از مراسم اعتکاف گرفته است، ابراز می‌دارد: دوست دارم اینجا بمانم، اما چه کنیم که مهمانی خدا سه روز بیشتر نیست و تمام می‌شود. یکی از کارهایی که وقتی اعتکاف تمام شد، انجام خواهم داد این است که من روزی یک صفحه قرآن می‌خواندم، از این به بعد روزی دو صفحه بخوانم و به درس‌هایم توجه بیشتری داشته باشم.

وقتی از او سؤال می‌کنیم که آیا سال بعد هم به اعتکاف می‌آید یا خیر، می‌گوید: اگر خدا توفیق بدهد بله حتماً می‌آیم.

اعتکاف فضای خوبی برای دوری از گناه است

عباس گرامی‌نژاد جوان 25 ساله‌ای که دانشجوی رشته مهندسی صنایع گرایش تحلیل سیستم است برای بار ششم توفیق حضور در مراسم معنوی اعتکاف را یافته است، او درباره ششمین حضور پیاپی خود در این مراسم معنوی می‌گوید: برای کسانی که تا حالا به اعتکاف نیامده‌اند پیشنهاد می‌کنم اگر یکبار بیایند اعتکاف دیگر دوست ندارند این فرصت را از دست بدهند. قبل از اینکه این مراسم شروع شود، خودشان را برای اعتکاف آماده خواهند کرد.

وی بیان می‌دارد: هر کسی با توجه به نیتی که دارد در اعتکاف حضور می‌یابد. یکی آرزوهای دنیوی دارد و دیگری خواسته‌های اخروی و من دیده‌ام که دست پُر زیاد رفته‌اند و همین باعث می‌شود جوانان شوق بیشتری برای شرکت در اعتکاف داشته باشند.

گرامی‌نژاد درباره اینکه آیا اعتکاف سال گذشته چه تفاوتی با امسال دارد، ابراز می‌دارد: هر سال فوق‌العاده‌تر از سال قبل است. اعتکاف فضای خوبی است برای دوری از گناه، برای حضور داشتن و با توجه به جوّ خوبی که اینجا حاکم است دوست دارم در مراسم اعتکاف باشم.

کمکی که به معتکفان می‌کنیم لذت بیشتری دارد

راستی! این مسجد یک تیم پرستاری هم برای مواقع ضروری و کمک رسانی به معتکفین دارد. یک تیم چهارنفره که سمیه فراهانی یکی از آنهاست. او در پاسخ به اینکه چه چیزی باعث شد تا علاوه بر اعتکاف،‌به عنوان پرستار در مسجد حضور داشته باشد، می‌گوید: بر حسب شغل و شرایطی که داشتیم فراخوان دادند و ما هم پذیرفتیم.

او که دومین بار است در اعتکاف شرکت می‌کند، اظهار می‌دارد: هر سال، حال آدم بهتر می‌شود و دوست دارد بیشتر بیاید و دوست ندارد این حس و حال تمام شود. هر جا که انجام وظیفه باشد خوب است و اینجا هم چون به عبادالله خدمت می‌کنیم لذتش بیشتر است.

فراهانی از اینکه امسال در کنار اعتکاف، مسئولیت پرستاری از معتکفانی که سلامتی آنها به مخاطره می‌افتد را برعهده دارد، می‌گوید: اینکه هم کار کنیم و هم عبادت، لذتش زیاد است و انسان مسرور می‌شود. شاید نتوانم خیلی دعا و نماز بخوانم، اما کمکی که به معتکفان می‌کنیم لذت بیشتری برایم دارد.

 از زمانی که به اعتکاف آمدم نمازهایم را به موقع می‌خوانم

بهاره پارسا که چندین سال متوالی در مراسم معنوی اعتکاف شرکت می‌کند، می‌گوید: تنها چیزی که انسان را به اعتکاف می‌کشاند خود خداوند است و  برای اینکه به خودشناسی برسیم و به کارهایی که قبلاً انجام دادیم فکر کنیم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی می‌آییم اعتکاف باید همه چیز را بگذاریم کنار! سعی می‌کنم ارتباط خودم را به طورکلی با دنیای بیرون قطع کنم. وقتی از امور دنیوی دور می‌شوم حس می‌کنم به خدا نزدیکتر شدم و سبک می‌شوم و دوست دارم از اینجا هم که رفتم همین حس و حال را داشته باشم.

از پارسا درباره تصمیمی که بعد از اعتکاف می‌گیرد، می‌پرسم که می‌گوید: با خدای خودم عهد می‌بندم و از او می‌خواهم که کمکم کند و کارهایی که 6 سال پیش انجام می‌دادم را انجام ندهم، یکی از آنها حجابم است. از زمانی که به اعتکاف آمدم نمازهایم را به موقع می‌خوانم و از ماه رمضان سال گذشته حجابم را کلاً رعایت می‌کنم،در حالی که قبلاً اینطور نبود.

سعی می‌کنم جوری با خدا صحبت کنم که صدق نیت در آن باشد

بتول نجفی که یک زن خانه‌دار است، اعتکاف را عبادتی خالصانه توصیف می‌کند و بیان می‌دارد: اینجا فقط خودت هستی و اعمالت، چنین فرصتی در خانه برای آدم اتفاق نمی‌افتد. کسی می‌آید اینجا که مزه‌اش را چشیده باشد.

وی تصریح می‌کند: سعی می‌کنم جوری با خدا صحبت کنم که صدق نیت در آن باشد. به اعمال گذشته و به کارهایم فکر می‌کنم و خالصانه از خداوند می‌خواهم خودم، هم‌اعتکافی‌هایم، فرزندانم و به قول حضرت ابراهیم(ع) خودم و ذریه‌ام را حفظ کند. اعتکاف فرصت یادآوری است، فرصتی است برای جبران گذشته.

 راضی بودم نمره انضباطم کم شود اما به اعتکاف بیایم

ستایش حسینی دختر 13 ساله‌ای که همراه با دوستانش به اعتکاف آمده و البته خیلی هم حاضر جواب است او خودش دلش می‌خواست که برای اعتکاف ثبت نام کند اما وقتی این موضوع را با مسئولان مدرسه در میان می‌گذارد با مخالفت آنها مواجه می‌شود و در نهایت اگر او بخواهد در اعتکاف شرکت کند از نمره انضباطش کم می‌شود اما او راضی می‌شود که نمره انضباطش کم شود، اما به اعتکاف بیاید.

وی اظهار می‌دارد: حس خوبی دارم، احساس سبکی می‌کنم. هر کسی که در مسجد می‌رود خودش نمی‌رود، دعوتش می‌کنند و این احساس به آدم دست می‌دهد که انگار کسی تو را دعوت کرده است.

یکی از تصمیماتی که این نوجوان سیزده ساله می‌خواهد بعد از مراسم اعتکاف به آن عمل کند این است که نمازهایش را سر وقت بخواند چراکه اگر نماز انسان، درست شود همه کارها درست خواهد شد چون نماز کلید کارهاست.

نزدیک غروب آفتاب است، معتکفین برای افطار و نماز آماده می‌شوند، عطر و بوی معرفت در مسجد پیچیده است، رنگ و بویی که قرار است تا یک سال دیگر مهمانان را همراهی کند.

طبق گفته معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، تعداد معتکفین در سال گذشته حدود 650 هزار نفر در کشور بود که 70 درصد این افراد را بانوان تشکیل می‌دادند و این تعداد امسال به 700 هزار نفر رسید. پیش‌بینی می‌شود سال آینده باز هم رشد قابل توجهی را در تعداد معتکفان شاهد باشیم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین