عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
در این روزگار که بشر با افزایش مشکلات و استرس‌ها در زندگی مواجه است، تکیه بر معنویت و کاربردی کردن آن ضرورت بیشتری دارد تا انسان‌ها بتوانند با چنگ زدن به این ریسمان، آرامش را به زندگی خود دعوت کنند.
عقیق:"آرامش معنوی" عنوان کتابی است که به قلم حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف هم اکنون از سوی انتشارات نسل نواندیش در دست چاپ است و به زودی روانه بازار نشر می شود. در خصوص موضوع این کتاب و لزوم تالیف آن با نویسنده این اثر گفتگویی انجام داده ایم که در ذیل از نظرتان می گذرد:

حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، بنیانگذار موسسه علمی و پژوهشی بهداشت معنوی در گفتگویی در خصوص هدف از تالیف تازه ترین اثر خود اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که کمتر به آن توجه شده ابعاد کاربردی معنویت دینی است و به طور معمول در جامعه ما تنها توصیه های دین مطرح می شود اما اینکه چه جایگاهی در زندگی دارد و چگونه می تواند گره از کار بشر بگشاید و در چه جاهایی می تواند مسائل او را رفع و حل کند، کمتر بازگو شده است.

وی ادامه داد: در این روزگار که بشر با افزایش مشکلات و استرس ها در زندگی مواجه است، تکیه بر معنویت و کاربردی کردن آن ضرورت بیشتری می نماید تا انسان ها بتوانند با چنگ زدن به این ریسمان، آرامش را به زندگی خود دعوت کنند.

وی با بیان اینکه امروز اضطراب و ناراحتی بنا به علل مختلفی درگیری های ذهنی و روحی فراوانی برای انسان ها به ارمغان آورده اند، گفت: در منابع دینی ما راهکارهای متعددی در زمینه افزایش سطح آرامش توصیه شده است که متاسفانه از کاربردی کردن آن غافل مانده ایم؛ در حقیقت آن نگاه پیامدنگر، در منابع دینی، ما را به این مساله می رساند که می توان از این منابع راه های دست یافتن به آرامش را استخراج کرد.

این کارشناس اخلاق و فلسفه با اشاره به اینکه کتاب "آرامش معنوی" با تکیه بر آیات و روایات راهکارها و تکنیک های رسیدن به آرامش را در 20 فصل معرفی می کند، تصریح کرد: در کنار تدوین این کتاب تلاش شده کارگاه های توانمندسازی معنوی در قالب دوره های آموزشی راه اندازی شود که دوره نخست آن با عنوان "آرامش معنوی" در چند دوره در شهرهای تهران و قم و مراکز آموزش و سرای محله ها، به اجرا در آمد و تیمی نیز از پیش در این راستا آموزش دیده اند تا بتوانند مطالب کتاب را در قالب کارگاه به مخاطبان ارائه دهند.

وی اضافه کرد: همچنین، در پایان هر فصل کتاب، متنی آموزشی و الگویی به منظور افزایش مهارت و کاربردی سازی مطالب به خواننده عرضه شده است ضمن آنکه پایان نامه ای در رشته روان شناسی دانشگاه آزاد کرج این دوره های آموزشی و کارگاه های آرامش معنوی را مورد بررسی و سنجش قرار داد و افراد شرکت کننده در این کارگاه پیش و پس از حضور در کلاس ها مورد آزمایش و تست قرار گرفتند و نتایج چشمگیر و معناداری پس از شرکت در این دوره ها برای آنها اتفاق افتاد.

حجت الاسلام مظاهری سیف علل افزایش استرس و اضطراب را در زندگی امروز محصول پیشرفت در مسیری که در جهت فطرت انسان نبوده، عنوان کرد و گفت: به همین دلیل استعدادهای روحی افراد شکوفا نشده هر چند ظاهر زندگی ما تغییر بسیاری کرده است، اما این تغییرات بستری برای زندگی بهتر و دسترسی به آن قالب های درونی بشر نبوده بلکه برعکس انسان را در تضاد و تعارض با خود قرار داده است و هر چه در این زندگی پیش می رویم و پیشرفت می کنیم، ما به ازای آن، خود را از دست می دهیم که این مساله موجب افزایش اضطراب می شود.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد باید ارزش های فطری و درونی خود بازگشته و بر اساس آن زندگی کنیم و آن نگرش هایی که از سوی جامعه به ما تحمیل شده و ارزش هایی موهومی که ساخته می شود را اعم از مصرف زدگی، مدرک گرایی، تجمل گرایی و ... را نپذیرفته و به کنار نهیم و خود را رها کرده و خود باشیم تا از حصار استرس رها شویم.

وی در بخشی از متن این کتاب آورده است: «آرامش چیزی نیست که آنجا بیرون از وجودت پیدا کنی، آن گمشده ای نیست که خارج از قلبت در جستجویش باشی. آرامش دقیقا همینجا درون توست، گم نشده بلکه فراموش شده است. خالق مهربانت آن را جایی در قلب تو گذاشته و کلید یافتنش یاد اوست.»

وی با اشاره به فصل های این کتاب عنوان کرد: معنای زندگی و آرامش، آرامش پایدار، آرامش در فشار زندگی، آرامش پذیرا، آرامش پویا، مهار خشم، بخشایش، آرامش و مهربانی، تشکیل خانواده، بخشش (بذل و بخشش)، خود داری از شتاب زدگی، خود پذیری، رهایی از وسواس، کنترل ذهنی هیجانی، نشانه های آفرینش، برنامه های شبانه، آب، حضور فرشتگان، یاد مرگ و آرامش معنوی، 20 فصل این کتاب را تشکیل می دهند.

به گفته حجت الاسلام مظاهری سیف تدوین کتاب "آرامش معنوی" حدود یک سال به طول انجامید و به زودی از سوی انتشارات نسل نواندیش به بازار کتاب عرضه می شود.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین