عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷
آیت‌الله جوادی آملی:
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اعلام حمایت از تجمع بزرگ حوزویان در حمایت از ملت مظلوم یمن و آرزوی پیروزی برای مردم این کشور، نجات جهان اسلام از خطر تکفیری و داعشی و آل‌سعود را از خدای سبحان مسألت کرد.
عقیق:حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه فصلت با اشاره به پرسشی از مباحث گذشته درباره علم معصوم(ع) گفت: اهل‌بیت(ع) در مسائل علمی و عملی مصون از اشتباه هستند، اسما الهی را خداوند به آنان آموخت برای این که این عالم را خداوند با اسماء خودش اداره می‌کند که در دعای کمیل به آن اشاره شد.

وی افزود: خداوند این عالم را با اسمای حسنی اداره می‌کند و این اسما الفاظ و مفهوم ذهنی نیستند، مصادیق خارجی هم نیستند، آن حقایقی که ظاهر در این مصادیق هستند و این مصادیق مظهر آن حقایق هستند، در واقع اسماء الهی هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که در جریان تعلیم اسماء خداوند آن را به خلیفه خود که امروز وجود مبارک امام زمان(عج) است، یاد داد، خاطرنشان کرد: این اسما را در حد إنبا به فرشتگان گفت، إنبا مادون تعلیم است، آن صلاحیت را فرشتگان ندارند که بلاواسطه این إنبا را تحویل بگیرند، این خلیفۀ الله واسطه فیض است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند به خلیفه‌اش می‌فرماید این اسما را در حد إنبا به فرشتگان یاد بده و فرشتگان اکنون با همین حد از آگاهی از اسمای عالم را اداره می‌کنند، اگر فرشتگان شایسته تعلیم همه اسما بودند، خداوند این کار را می‌کرد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: فرشته‌ها با انبای انسان کامل از این اسما باخبر شدند و شدند مدبرات امر، اگر کسی بخواهد اهل‌بیت(ع) را بشناسد باید در این قسمت وارد شود، و گرنه از طریق علوم معمولی جایگاه اهل‌بیت(ع) نیست، اسرار عالم نزد اهل‌بیت(ع) است و برای هر کسی این اسما را بیان نمی‌کنند.

وی با بیان این که اهل‌بیت(ع) مأمور نیستند برای احکام ظاهری از این علم غیب استفاده کنند، ادامه داد: علمی که مربوط به شریعت است خداوند به آنان آموخت که آنان احکام شریعت را بدون کم و کاستی به مردم منتقل کردند، اما کجا بر اساس علم غیب عمل بکنند، که مثلا فلان شخص این مال را با خدعه و فریب می‌برد، دیگر کسی خلاف نمی‌کند.

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیات افزود: حکمت آن است که این علم‌ها مخفی باشد تا انسان مختار باشد، وگرنه هر انسانی دیگر راه درست را پیش می‌رفت، این جا مصلحت کلی اقتضا می‌کند که اسرار کلی محفوظ باشد، مأمور نیستند که اسرار را اعلام بکنند.

علمی بیاموزید که با فطرت و عقل سازگار باشد

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آیه 25 که فرمود ما با انسان‌های سوء قرین سوءی قرار می‌دهیم، اظهار کرد: خداوند هیچ کس را بدون سرمایه خلق نکرده است، به آنان فطرت و عقل داده است، به همه گفته است که طلب العلم فریضه و فرمود علم بیرونی علم مهمان است، مهمانی بیاورید که با صاحبخانه بسازد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: در درون شما فطرت و توحید و قبول وحی و نبوت است که باید با این هماهنگ باشد، نه این که با این صاحبخانه در تعارض باشد و همواره این علم با صاحبانه در حال جنگ باشد، و شما همیشه در حال حیرت و تعارض باشید، اگر علم الحادی شد با آن هماهنگ نیست.

وی تأکید کرد: اگر کسی بیراهه رفت ذات اقدس اله به او مهلت کافی می‌دهد و راه توبه و انابه را باز می‌کند، از آن به بعد قرین سوء همنیشین او می‌شود اما اگر راه درست را پیش رفت برابر آیه 30 خداوند عمل می‌کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ ﴿30﴾»، بیان کرد: کسانی که حرفشان و منطقشان توحید بود، منطق آنان توحید در ربوبیت است و روی این اعتقاد هم ایستادگی کردند، همان طور که برای تبهکاران شیاطین وجود دارد، برای مؤمنان فرشتگان نازل می‌شوند، ترس و حزن را از اینان بر می‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: مؤمنان به چیزی دل بسته‌اند که از دست رفتنی نیست، به چیزی دل نبسته‌اند که از آن بیگانه باشد و به همین دلیل نه خوف و نه حزنی دارند، به آنان بشارت می‌دهند، هم در حال احتضار و هم در جنت کبری به او بشارت می‌دهند و به او می‌گویند ما اولیای شما بودیم و ما شما را تأیید کردیم، «نَحْنُ أَوْلِیَاؤُکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنفُسُکُمْ وَلَکُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ ﴿31﴾».

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیه «نُزُلًا مِّنْ غَفُورٍ رَّحِیمٍ ﴿32﴾»، گفت: فرمود در بهشت هم در مرحله عقلانی و نفسانی هر چه بخواهند حاضر است و فرمود تازه این ابتدای پذیرایی خداوند بود، این‌ها تازه، اولین چیزی است که خداوند برای مهمان‌ تازه‌رسیده می‌آورد، مهمان که آمد بعد از تعارف لفظی یک شربت و میوه‌ای می‌دهند تا طعام حاضر شود، می‌فرماید این هفت هشت چیزی که دادیم تازه نزل است.

آل‌سعود، داعشی و تکفیری خطرهای بزرگ جهان اسلام

وی با قرائت آیه «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿33﴾»، ادامه داد: فرمود حالا که شما استقامت ورزیدید، جامعه را نیز دریابید، شما گفتید، پروردگار ما خداوند است، این بهترین قول است، استقامت کردید، این بهترین اعمال است، این را به جامعه بگویید.

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیات ابراز کرد: فرمود ما به جامعه هم گفتیم که برود به دنبال «احسن الاقوال»، هم گفتیم بشارت باد به محققان و پژوهشگران که بهترین مکاتب را درمی‌یابند کدام است و بعد از آن پیروی می‌کنند، فرمود ما کلی‌گویی نکردیم، فرمود که همراه با گفتار عملا هم مردم را دعوت کند به خداوند، در سوره مبارکه یوسف(ع) نیز به صورت جزیی مشخص کرده است که «احسن الاقوال» قول پیامبران و قول علمایی است که در این خط هستند.

وی با اعلام حمایت از تجمع‌ اعتراض‌آمیز حوزویان در مدرسه فیضیه نسبت به دخالت آل‌سعود در یمن گفت: امروز این تجمع بزرگ را که حوزویان انجام دادند، اجر همه آنان با اولیا الهی باشد، این یمنی‌های مظلوم را مورد عنایت ویژه خود قرار دهد و آل‌سعود را منکوب و مخذول کند، الان این یمنی‌های عزیز که بسیاری از آنان پیروان خاص اهل‌بیت(ع) هستند آثار پیروزی در میان آنان مشاهده می‌شود، از خدای سبحان می‌خواهیم سراسر جهان اسلام را از خطر تکفیری و داعشی و آل‌سعود نجات بخشد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در بخش نظامی فرمود شما حمله نکنید، اما حتما باید بیگانه در شما عظمت و قدرت احساس بکند، تا می‌توانید خودتان را مستحکم کنید، نه این که بر آنان حمله کند، حتما بیگانه باید از شما هراسناک باشد، اگر ببیند شما سلسله جبال البرز هستید، دیگر به جنگ شما نمی‌آید، وقتی فهمید شما غلیظ و نفوذ‌ناپذیر هستید دیگر به شما حمله نمی‌کند.

باسواد شدن معصیت کبیره نیست

وی گفت: فرمود آن قدر ستبر باشید که دیگران هوس حمله به شما نکنند، از طرف دیگر هم فرمود به نظامی‌ها و بسیجی‌ها که این اسلحه را محکم بگیرد، «و اعدوا لهم ما استطعتم بقوه»، فرمود وظیفه همه ما دولت و ملت و سراسر مملکت این است که این معارف الهی را با قوت بگیریم و بدانیم باسواد شدن معصیت کبیره نیست، بدانیم خیلی از این علوم سواد نیست.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: انسان تا جان نکند و به اجتهاد نرسد به آیات قرآن عمل نکرده است، آن وقت است که لذت اجتهاد را می‌چشد، انسانی که تنها واسطه است، لذتی از علم نمی‌چشد، انسان هم باید یحیی‌گونه و هم داوودگونه باشد تا این ملت به جایی برسد که در دل دشمنان هراس ایجاد کند، شیطان بیکار ننشسته است و وسوسه ایجاد می‌کند و می‌گوید مگر می‌شود با دشمنان جنگید و بر آنان پیروز شد.

وی گفت: اباسفیان در جنگ مکه می‌گوید که چطور شد این‌ها یعنی مسلمانان پیروز شدند؟ خداوندی که دفاع مقدس را حفظ کرد، یمنی‌ها را حفظ می‌کند، فرمود اگر وسوسه‌ای شد و خیالی در شما پیدا شد این شیپور خطر است، فرمود هر وقت شیپور خطر شنیدید فورا به پناهگاه بروید، فرمود اگر وسوسه‌ای احساس کردید فورا به پناهگاه بروید، این وسوسه یک شیپور و آژیر خطر است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این که در زمان دفاع مقدس وقتی آژیر خطر را می‌شنیدیم به پناهگاه‌ها می‌رفتیم نه این که همان جا می‌ایستادیم و بگوییم «من می‌خواهم بروم پناهگاه»، افزود: هر وقت هوس گناه کردید، به الله پناهنده شوید و اگر این شد انسان محفوظ می‌شود، فرمود من دژی دارم و دژبان خود من هستم، این قلعه و حصنی است که همیشه و همواره هست و انسان در موقع خطر باید به آن برود.


منبع:رسا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین