عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
آیت الله میردامادی نجف آبادی؛
وقتی آیت الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی به دیدار زعیم جهان تشیع، آیت الله بروجردی رفتند ضمن مصافحه، دست ایشان را بوسیدند و متقابلا آیت الله بروجردی (ره) نیز دست ایشان را بوسیدند. و این حکایت از احترام بالای مراجع به ایشان دارد.
عقیق:آیت الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی از فقها و مجتهدین مسلم حوزه علمیه بودند که مقام معظم رهبری اخیرا در پیامی به مناسبت بزرگداشت ایشان فرمودند: «رفتار و منش عملی ایشان در زندگی شخصی به گونه ای بود که گفتارش را نافذ و اثرگذار می کرد. حضور و استفاضه او از محضر علمای بزرگ اخلاق و سلوک توحیدی در نجف قبیل عالمِ سالکِ واصلِ الی الله مرحوم سیداحمد کربلایی از او متعبدی مراقب و اهل تضرع و بکاع و خشوع پدید آورده بود». برای آشنایی بیشتر با مقام آن عالم ربانی، گفتگویی با تنی چند از علما و فضلای حوزه داشتم که از نظر می گذرد.

 

آیت الله نجف آبادی؛ مظهر کامل یک روحانی متعبد

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر آیت میردامادی مدیر  مدرسه علمیه حاج ابوالفتح تهران و پسرعموی آیت الله نجف آبادی با بیان اینکه احترام به علما به ویژه مجتهدین و مراجع تقلید در دوران غیبت بر مسلمانان واجب است زیرا نمایندگان حضرت ولی عصر (عج) هستند، گفت: یکی از علمایی که مظهر کامل یک روحانی متعبد بود مفسر و مترجم قرآن مجید، آیت الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی بودند که با 34 واسطه به امام جعفر صادق (ع) می رسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به اینکه ایشان از نوادگان علامه میرداماد می باشند، خاطرنشان کرد: پدر ایشان نیز از علمای بزرگوار نجف و مورد احترام مراجع و مجتهدین شیعه بوده است.

وی ادامه داد: آیت الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی سال 1303 هجری قمری در نجف به دنیا آمد و در سال های حضور در آن شهر از محضر آیات عظام سیدمحمدکاظم یزدی، آخوند کاظم خراسانی، آسید میرزا حسن نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی استفاده کرد.

این استاد حوزه اضافه کرد: ایشان در سال 1335 راهی مشهد شد و طی 40 سال سکونت در آن شهر مقدس علاوه بر تألیف کتب دینی و تدریس علوم دینی، امام جماعت مسجد گوهرشاد نیز بودند؛ و امروزه شبستانی که ایشان در آن اقامه نماز می کردند به شبستان نجف آبادی مشهور است.

"خلاصه البیان فی تفسیر القرآن" حاصل درس تفسیر قرآن ایشان است

مدیر مدرسه علمیه حاج ابوالفتح با بیان اینکه ایشان هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا در شبستان مسجد گوهرشاد درس تفسیر قرآن کریم داشتند، تصریح کرد: مجموعه دروس آن عالم ربانی توسط حجت الاسلام والمسلمین سیدمجتبی میردامادی نوه ایشان، گردآوری و در هشت جلد تحت عنوان "خلاصه البیان فی تفسیر القرآن" چاپ شد.

وی اضافه کرد: یکی از امتیازات ایشان تعصب درباره احکام و دستورات دین است آنچنان که در برابر اقدامات سه گانه رضاخان (مبارزه با علما و روحانیت، مبارزه با عزاداری امام حسین (ع) و مبارزه با حجاب بانوان) جهادی مثال زدنی داشتند.

تبعید به بوشهر در نتیجه اعتراض به رضاخان

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: وقتی رضاخان اولا لایحه ای تحت عنوان متحدالشکل کردن لباس های عموم مردم از جمله روحانیت به مجلس فرستاد و ثانیا مانع برگزاری هیئات و دسته های عزاداری و ثالثا مانع از رعایت حجاب بانوان در ملأعام شد، یکی از علمایی که به نشانه اعتراض در مسجد گوهرشاد تحصن کرد، آیت الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی بود؛ ایشان در نتیجه این مبارزه شش سال به بوشهر تبعید شدند.

وی افزد: آیت لله میردامادی نجف آبادی اهل تهجد و راز و نیاز شبانه با پروردگار هستی بودند و بنده از زمانی که ایشان را در نجف آباد زیارت کردم شیفته شان شده و از ملازمات شان شدم.

آیات عظام بروجردی و نجف آبادی احترامی متقابل برای یکدیگر قایل بودند

نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران با بیان اینکه آیت الله میردامادی نجف آبادی مورد احترام عموم مراجع و مجتهدین زمان خود بود، اظهار داشت: وقتی ایشان به خدمت آیت الله بروجردی، زعیم عالیقدر جهان تشیع رفتند پس از مصافحه، دست ایشان را بوسیدند و آیت الله بروجردی نیز متقابلا دست ایشان را بوسیدند؛ اقدامی که موید ارتباط عمیق آیت الله نجف آبادی با مراجع معظم تقلید و مجتهدین بود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به اینکه ایشان، عالمی ربانی و وارسته بودند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در پیامی که به مناسبت همایش بزرگداشت آیت الله سیدهاشم نجف آبادی میردامادی ارسال داشتند بر همین نکته تصریح ورزیدند: «رفتار و منش عملی ایشان در زندگی شخصی به گونه ای بود که گفتارش را نافذ و اثرگذار می کرد. حضور و استفاضه او از محضر علمای بزرگ اخلاق و سلوک توحیدی در نجف قبیل عالمِ سالکِ واصلِ الی الله مرحوم سیداحمد کربلایی از او متعبدی مراقب و اهل تضرع و بکاع و خشوع پدید آورده بود».

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان گفت: آیت الله نجف آبادی با وجود اینکه مجتهدی مسلم و امام جماعتِ شبستان مسجدِ گوهرشادِ حرم امام رضا بودند اما در نهایت سادگی و قناعت زندگی می کردند.

آیت الله نجف آبادی مجتهدی مسلم و عبدی صالح بود

آیت الله سیدمحمدحسین مرتضوی لنگرودی، مسئول مدرسه علمیه حاج ابوالفتح تهران که سال ها از درس تفسیر آیت الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی استفاده کرده است، گفت: درس تفسیر ایشان هم به دلیل اینکه در آن دوران تعداد جلسات تفسیر بسیار کم بود و هم بسیار پرمحتوا و غنی بود، کم نظیر بود.

وی با بیان اینکه آیت الله نجف آبادی باوجود اینکه مجتهد و امام جماعت مسجد بزرگ و مهم گوهرشاد بودند اما در کمال تواضع، مناعت طبع و قناعت زندگی می کرد.

آیت الله نجف آبادی هیچگاه نام خدا را فراموش نمی کرد

مسئول مدرسه علمیه حاج ابوالفتح با اشاره به اینکه ایشان زاهدی پارسا و اهل تهجد بود، تصریح کرد: آیت الله نجف آبادی عالمی حکیم و عبدی صالح بود که هیچگاه تحت تاثیر جایگاه و مقام علمی خویش قرار نگرفت و نام خدا را فراموش نمی کرد.

وی در پایان گفت: تالیفات ایشان به ویژه "خلاصه البیان فی تفسیر القرآن" در زمانه خود کم نظیر بود و حکایت از سالها تلمذ ایشان در محضر مراجع و مجتهدین داشت.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین