عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۵۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
معاون آموزش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با تأکید بر اینکه طلاب در منابر از حفظیات خود غافل شده‌اند و با کمبود استفاده از آیات و روایات در منابر روبرو شده‌ایم تصریح کرد: نظرات شخصی جایگزین آیات قرآن در منابر نشود.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی محصل همدانی، معاون آموزش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی  به ارزیابی منابر وعاظ پرداخت و استناد به آیات قرآن و بیانات ائمه معصومین(ع) را بهترین روش برای انتقال آموزه‌های دینی به مردم دانست.

وی با تأکید بر اینکه وعظ و خطابه باید بر اساس آیات قرآن کریم و احادیث مستند باشد اظهار کرد: طلاب وسخنرانان باید به بهره‌مندی از این منابع در منابر خود تشویق شوند.

حجت‌الاسلام محصل همدانی ادامه داد: طلاب و روحانیون این منابع را در طول دوره تحصیل خود فرا گرفته اند اما باید بیاموزند که چگونه و در چه زمان‌هایی از این منابع گران سنگ استفاده کنند.

وی منبر را یک مجموعه کامل از مثل، متل و احکام و مفاهیم دینی برشمرد و گفت: در اینجا بیان مفاهیم دینی باید مستند به آیات و روایات باشد اما طلاب در منابر از حفظیات خود غافل شده اند و با کمبود استفاده از آیات و روایات در منابر روبرو شده ایم.

مطالعه کم وعاظ!

وی ادامه داد: در گذشته سخنرانان و وعاظ بیش از ۱۵ آیه در منابر خود استفاده می‌کردند اما امروزه شاید وعاظ کمتر از دو یا سه آیه در متن سخنرانی خود استفاده می‌کنند و این امر گاهی از مطالعه کم آنان نشئت می‌گیرد.

معاون آموزش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی همچنین از سخنرانان و وعاظ خواست تا از بیان نظرات شخصی خود در منابر خودداری و آنچه برای انتقال به مردم آماده می‌کنند با استناد به آیات و روایات باشد.

غلو کردن یا مداحی؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محصل همدانی در ادامه به عملکرد مداحان در منابر نیز اشاره و عنوان کرد: بحر طویل خواندن و غلو کردن چیزی است که امروز تا حدی جایگزین مداحی شده است.

وی در پایان یادآور شد: مداحی یک روال و دستور و قاعده مشخص است که اهداف تربیت و آموزشی خاصی را دنبال می‌کند در صورتی که امروزه در برخی موارد به غلو کردن و کلی گویی‌های بی‌مورد تبدیل شده است.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین