عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶
كتاب «سياحت شرق» در هزار نسخه از سوي به نشر (انتشارات آستان قدس رضوي) روانه بازار كتاب شد.
عقیق: اين اثر به قلم آيت‌الله آقا نجفي قوچاني در سال ۱۳۴۷ هجري قمري نگاشته شده و دنياي ديگري را در ماوراء اين زندگي و جسم مادي در برابر ديدگان ما قرار مي‌دهد.
كتاب «سياحت شرق» در دوازده فصل به زبان فارسي و ۴۱۶ صفحه تدوين شده كه آيت الله سيد محمد حسن ملقب به «آقا نجفي قوچاني» در اين اثر نفيس، شرح زندگاني خود از ولادت تا گزارش تحصيلات و مشقات دوران تحصيل و مباحث و معارف اسلامي را به استناد آيات و روايات با قلمي ساده، نثري بي پيرايه و لحني صريح و بي پروا به رشته تحرير درآورده است.
«آقا نجفي قوچاني» رويدادهاي تاريخي و انعكاس نهضت مشروطيت را در عراق به ويژه در نجف به تفصيل شرح داده است و خواننده را با رويدادهاي آن زمان آشنا مي‌كند.
زندگاني مؤلف منبع گران سنگي در روشن كردن نقش روحانيت و حوزه نجف در حوادث نهضت مشروطيت است و علاوه بر اين، در رابطه با آداب و سنن اجتماعي و سلوك روحانيون با مردم، مقررات حوزه‌هاي علميه، شيوه زندگي علما و وضعيت شهرهاي اسلامي در آن زمان نكات بسيار ارزشمندي را در اختيار پژوهشگران قرار مي‌دهد.
آنچه اين كتاب را متمايز ساخته و مورد رجوع ارباب معرفت قرار داده، مطالب آن است كه سرشار از نكات آموزنده اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي دوره زندگاني مولف است.
آقا نجفي قوچاني در سال ۱۲۹۵ هجري قمري در قريه خسروي چشم به جهان گشود، آثار و تأليفات گرانبهايي از اين عالم رباني بجا مانده است؛ از آن جمله مي‌توان كتاب‌هاي «سياحت شرق»، «سياحت غرب»، «شرح ترجمه رساله تفاحيه ارسطو»، «رساله سفري كوتاه به آبادي‌هاي اطراف قوچان»، «رساله عذر بدتر از گناه»، «شرح دعاي صباح» و «شرح كفايه الاصول آخوند ملا محمد كاظم خراساني» را نام برد.
«آقا نجفي قوچاني» در نجف اشرف با وقايع مهم مشروطيت، استبداد صغير، نبرد آزاديخواهان و جنگ جهاني اول هم دوره بوده و از اين رو «سياحت شرق» مطالب بسيار مفيدي را از دوران نويسنده در اختيار خوانندگان قرار مي‌دهد.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین