عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
امام جماعت مسجد جامع نارمک نظم و انضباط را یکی از ویژگی های امام مسجد دانست و گفت: در طول سیزده سالی که امام جماعت مسجد جامع نارمک هستم حتی برای یک بار هم نشده است که هنگام اقامه نماز جماعت به موقع در مسجد حاضر نشوم.
عقیق:حجت الاسلام جواد صادق‌زاده، امام جماعت مسجد جامع نارمک است. وی تحصیلات حوزوی را در کاشان در سال ١٣٤٦ آغاز کرد و در قم ادامه داد. ایشان در سال ٦٠ از طرف امام، امام جماعت مسجدی در رباط کریم شد. بعد از آن مسئولیت‌های مهم زیادی را بر عهده گرفت. قائم مقام در امور مساجد، مسئول فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر و مسئول ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر. حجت الاسلام جواد صادق‌زاده سیزده سال است که امام جماعت مسجد جامع نارمک است و به تازگی رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران شده است  در رابطه با ویژگی های یک مسجد موفق  نمونه و  برنامه ها و فعالیت هایی که در مسجد جامع نارمک برگزار می شود با ایشان مصاحبه انجام داده ایم که حاصل آن از نظرتان می گذرد .

 

-موفقیت یک امام جماعت به چه عواملی بستگی دارد؟

 یکی از ویژگی های امام جماعت نظم و انضباط است. بنده در این سیزده سالی که در این مسجد امام جماعت بوده‌ام، یک‌ بار نشده که سر نماز به موقع حاضر نشوم. اگر نتوانستم بیایم از قبل به مسئول امور فرهنگی مسجد، خبر داده‌ام تا روحانی دیگری نماز را اقامه کند. هیچ وقت نشده که نمازگزار بیاید و امام در مسجد نباشد و برگردد یا مجبور شود نماز را فرادا بخواند یا یک فرد غیر روحانی پیش نماز شود. به اعتقاد بنده، امام جماعت باید برای مردم وقت بگذارد. من خودم هر روز یک ساعت و نیم الی دو ساعت پیش از نماز به مسجد می‌آیم و مطالعه می‌کنم و هرگز بدون مطالعه در مسجد حاضر نمی شوم. تمام تلاشم این است که به سوالات مردم پاسخگو باشم به گونه ای که دو ساعت بعد از نماز در مسجد حضور دارم و سؤالات و درخواست‌های مردم را پاسخ می‌دهم. مردمی که دنبال آموختن هستند از همه‌ جا خود را به مسجد می‌رسانند و ما تلاش داریم که از علما و سخنرانان قوی و قدر و فاضل برای سخنرانی دعوت کنیم.

به اعتقاد من امام جماعت باید بتواند برای مخاطب، مطلب خوب و با ارزش بیاموزد و به شبهاتش پاسخ دهد و با تسلط کامل به ارایه مباحث بپردازد. از دیگر مواردی که باید مورد توجه یک امام جماعت باشد، این است که با مردم ارتباط خوبی برقرار کند. امام جماعت باید در شادی‌ها، غم‌ها و مشکلات از حال مردم جویا شود.این کار باعث دلگرمی مردم و احیای سنت عیادت از بیماران و باعث جذب بیشتر مردم به مسجد می‌شود. امام جماعتی که دغدغه مردم و مسئولیتی که بر عهده دارد را داشته باشد، همیشه متوجه مقتضیات زمانی که در آن قرار دارد، هست و بر اساس نیاز زمان و مردم مسجدش برنامه‌ریزی می‌کند.

 

-چگونه زمینه حضور جوانان و نوجوانان را در مسجد فراهم کرده اید؟

من خودم ارتباط خوبی با جوانان دارم در انتخاب مسئول فرهنگی جوانان کسی که فعال، خوش‌فکر، خوش‌برخورد و با‌ برنامه باشد و جوانان را جذب می کرد را به عنوان مسئول فرهنگی انتخاب کردم. از طرفی برای انجام امور مسجد سیزده نفر نیروی پرسنلی ثابت استخدام کرده ایم و به آنها حقوق مکفی می‌دهیم ما اینجا سیزده پرسنل داریم که حقوق می‌گیرند. سال اول که برای امامت جماعت این مسجد آمدم، هیچ پولی نداشتم و برای پرداخت مخارج از اوقاف و امور خیریه دو میلیون پول گرفتیم و برای انجام برنامه های فرهنگی در مسجد برنامه ریزی کردیم و کم کم شاهد استقبال جوانان از برنامه های مسجد شدیم. الان شب‌ها، نصف مسجد از نمازگزاران پر می شود و  به گونه ای که شب‌ها جا کم می‌آوریم و گاهی حیاط مسجد هم پر می‌شود.

 

-در مورد دیگر برنامه های مسجد توضیحاتی بفرمایید؟

غیر از امام جماعتی که صبح‌ها نماز را اقامه می‌کند. دو روحانی در مسجد به کار گرفته‌ایم که یکی مدیر فرهنگی مسجد است و در دو بخش خواهران و برادران بسیار فعال است. مسجد جامع نارمک هر روز از نیم ساعت قبل از نماز صبح تا چند ساعت بعد از نماز مغرب و عشا باز است. علت موفقیت مسجد ما استخدام یک نفر به عنوان مدیر داخلی برای مسجد است مردم برای هماهنگی برنامه ها نزد او مراجعه می‌کند. مسجد ما علاوه بر اینکه کارکنان خوبی در مدیریت و امور فرهنگی دارد و همیشه از صبح تا شب بر رروی مردم باز است و هر شب برنامه دارد. شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها تفسیر داریم که خودم برنامه تفسیر را دنبال می کنم. چند سال است که برنامه تفسیر را در مسجد برگزار می کنم و برای هر جلسه‌اش، ساعت‌ها مطالعه می‌کنم. جمعه شب‌ها زیارت آل یاسین، شب‌های جمعه دعای کمیل، سه‌شنبه‌ها دعای توسل و دو شنبه‌ها جامع کبیره در مسجد برگزار می کنیم.

یکشنبه شب‌ها بعد از نماز کرسی قرآنی برگزار می کنیم که حداقل هفتصد نفر در این حلقه قرآنی شرکت می‌کنند. بعید می‌دانم در تهران مسجدی این برنامه را با این جمعیت و کیفیت داشته باشد. در بخش خواهران هم برنامه های گسترده ای در مسجد برگزار می شود. یکی دیگر از اقداماتی که در مسجد جامع نارمک مورد توجه است ، این است که با مدارس اطراف مسجد ارتباط خوبی داریم و به شاگردان خوب مدارس جوایزی اهدا می کنیم..

مسجد ما تنها مسجدی است که آن‌قدر حساب‌هایش دقیق است که وقتی حسابرس آمد و حساب کرد، نامه تشکر از امور مساجد به ما دادند. هیچ پولی به وسیله من خرج نمی‌شود. هر هزینه‌ای با نظارت رئیس هیئت امنا و با امضای او خرج می‌شود. رئیس هیئت امنا یک پیرمرد موجه و مورد اعتماد همه مردم و پدر شهید است که رئیس بانک بوده و به امور بانکی تسلط دارد. من هر سال برای مردم گزارش مالی مسجد را می‌دهم و مردم می‌دانند پول‌ها از کجا تأمین و چقدر در کجا هزینه شده است.

 

 -برنامه هایی که در آینده در دستور کار دارید، شامل چه مواردی است؟

 مسجد جامع نارمک، پنجاه سال پیش ساخته شده و نگهداری و تعمیر آن هزینه بردار است. از طرفی مسجد نیازمند پارکینگ برای پارک ماشین ها است که سعی داریم در این زمینه اقداماتی در دستور کار قرار دهیم، در نظر داریم قسمت‌هایی از مسجد را تخریب کنیم و روی نقشه مهندسی بسازیم. چند آپارتمان اطراف مسجد را خریداری کرده‌ایم تا با فروش آنها خرج ساخت مسجد را تأمین کنیم. همچنین برای ساخت درمانگاه مسجد مجوز گرفته‌ایم.

مضاف بر اینها مسجد ما دارای درمانگاه هم هست و تمام تلاش ما این است که به نیازهای مردم رسیدگی کنیم. برنامه ما این است که درمانگاه نزدیک مسجد را مجهز کنیم تا تمام سرویس‌های پزشکی مورد نیاز مردم را با کمترین قیمت برای مردم ارائه دهیم. از این طریق به مردم خدمت‌رسانی کنیم و  از طریق زمینه ساز جذب مردم به مسجد شویم.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین